GRIP 1 Grote brand (zorgcentrum) De Tollekamp Nieuwe Veenendaalseweg - Rhenen 01-03-2015

Auteur Topic: GRIP 1 Grote brand (zorgcentrum) De Tollekamp Nieuwe Veenendaalseweg - Rhenen 01-03-2015  (gelezen 14377 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Zolang goedkoop volgens de wet voldoet, doe je niet aan duurkoop.
Mits dit soort instelling aan de wettelijke eisen voldoen natuurlijk; maar dat staat natuurlijk niet ter discussie.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1334199 date=1425239328
Goedkoop faalt, dat is wel duidelijk.

Nu suggereer je bijna dat die dode de schuld is van het budget/personeelstekort in de ouderenzorg. Dat kan je niet maken om te zeggen. Je zou je moeten schamen!
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


p2Elst

  • IVK-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,251
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1334201 date=1425239855
Nu suggereer je bijna dat die dode de schuld is van het budget/personeelstekort in de ouderenzorg. Dat kan je niet maken om te zeggen. Je zou je moeten schamen!

Die conclusie te trekken is inderdaad om je voor te schamen.
Maar laten we even naar de feiten kijken: er zijn hulpverleners in zorgcentra (etc.) die vrezen voor de veiligheid van de bewoners doordat er maar weinig personeel ingezet wordt. Ik ken zelf ook een aantal gevallen waarbij er 2 personen 's nachts over 5 verdiepingen waken. Een ieder in dat gebouw is nagenoeg niet zelfredzaam en indien iemand dat wel is kan diegene niet een ander ook nog redden. Sommige situaties in zorgcentra worden ook levensgevaarlijk en dit probleem kan met niet negeren. En dat alles komt doordat er geen geld is.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Momentje.

Even in door de neus, uit door de mond.

Red Cross Medic zal (en mocht ik voor mijn beurt praten, dan corrigeert hij me wel) zeker niet bedoelen dat de BHV ter plaatse heeft gefaald.
Die zullen zeker alles hebben gedaan wat binnen hun mogelijkheden lag. En als dat niet zo is - wat pas na onderzoek zal blijken - , dan kunnen we alsnog die kant van de discussie op.

Waar hij wel vraagtekens bij zet is, of de bezetting van dit soort instellingen buiten kantoortijden wel voldoende mankracht hebben om hun taak goed uit te voeren en of de eisen wel niet dusdanig zijn uitgehold dat we eigenlijk eerder moeten spreken over schijnveiligheid aan de hand van papieren tijgers.

En dan heeft Red Cross Medic wel effe een dingetje. We hebben in het verleden - zelfs binnen kantoortijden - situaties gehad waarbij je daar grote vraagtekens bij kunt zetten zodra je het over niet zelfredzame personen hebt.


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Bij een brand komt iemand om het leven. De dode staat nog 'boven de grond' , de brandweer is net klaar met nacontroleren en hier worden al direct weer allerlei insinuaties en speculaties geuit. Behalve dat het, zonder de feiten en omstandigheden goed te kennen, allemaal niets zegt en nergens op slaat, is het nog eens uitermate smakeloos en buiten gevoel voor goed fatsoen ook.
Probeer je eens voor te stellen dat het jouw eigen (groot)vader/-moeder betreft, hoe zou je het dan vinden dit allemaal te lezen?


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1334206 date=1425241655
Bij een brand komt iemand om het leven. De dode staat nog 'boven de grond' , de brandweer is net klaar met nacontroleren en hier worden al direct weer allerlei insinuaties en speculaties geuit. Behalve dat het, zonder de feiten en omstandigheden goed te kennen, allemaal niets zegt en nergens op slaat, is het nog eens uitermate smakeloos en buiten gevoel voor goed fatsoen ook.
Probeer je eens voor te stellen dat het jouw eigen (groot)vader/-moeder betreft, hoe zou je het dan vinden dit allemaal te lezen?

Inderdaad. Ik denk ook niet dat iedereen begrijpt hoe gevaarlijk brand is. Je kunt 500 BHV'ers in zo'n gebouw hebben en toch iemand niet kunnen redden. Ik ben na een brand als deze altijd weer blij dat er naast de overleden bewoner geen heldhaaftige BHV'ers gevonden worden welke geprobeerd hebben de bewoner te redden, maar niet tegen de hitte en koolmonoxide bestand bleken te zijn.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Vervelend, pijnlijk en gefrustreerd.

Alleen is dit wel nog steeds een discussie forum. En is dit incident er 1 waar we zeker de komende dagen en weken nog wel wat van gaan horen. Zeker omdat de casus zeer aktueel is.
En gezien de verhoudingen met een terugtrekkende overheid, de verwachting dat iedereen voor zichzelf dient te zorgen en dat gemeenschappelijke kosten in de zorg zo laag mogelijk dienen te zijn om de zorgverzekeraars tegemoet te komen opdat zij hun aandeelhouders tevreden kunnen stellen, zal dit ook zeker niet het laatste incident zijn.

Neem nu dat verzorgingshuis bij mij op het dorp. 27 1 persoonskamers en 2 2-persoonsappartementen. Alleen te bewonen met een indicatie - de helft dementeerd, het gros komt zeer moeilijk vooruit.

Ik wens die ene ( ik herhaal 1!) nachtzuster veel succes met het leeg trekken  van een verdieping.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Ook bejaarden zijn in belangrijke mate verantwoordelijk voor o.a. hun eigen en elkaars veiligheid.
Aan het regelmatig bewust laten worden van en oefenen ook met bejaarden moet regelmatig en serieus aandacht worden besteed.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1334206 date=1425241655
Bij een brand komt iemand om het leven. De dode staat nog 'boven de grond' , de brandweer is net klaar met nacontroleren en hier worden al direct weer allerlei insinuaties en speculaties geuit. Behalve dat het, zonder de feiten en omstandigheden goed te kennen, allemaal niets zegt en nergens op slaat, is het nog eens uitermate smakeloos en buiten gevoel voor goed fatsoen ook.
Probeer je eens voor te stellen dat het jouw eigen (groot)vader/-moeder betreft, hoe zou je het dan vinden dit allemaal te lezen?
Tja, heel vervelend. Maar we kunnen er niet aan voorbij gaan dat dit het tweede incident is, binnen nog zeer korte tijd. Een incident wat akelig veel gelijkenissen vertoont met het incident in Nijmegen. Meerdere personen door de brandweer uit de woning gehaald, helaas weer gewonden en een dode te betreuren. En wederom weer in een woongebouw voor mensen op leeftijd. Ik denk dat de tijd geweest is dat we de ogen daarvoor sluiten, en net doen of er niets aan de hand is geweest.


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Gelukkig wordt mijn punt snel opgepakt................ 98uiye :'(