GRIP 1 Grote brand (zorgcentrum) De Tollekamp Nieuwe Veenendaalseweg - Rhenen 01-03-2015

Auteur Topic: GRIP 1 Grote brand (zorgcentrum) De Tollekamp Nieuwe Veenendaalseweg - Rhenen 01-03-2015  (gelezen 14328 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
@ Heijnsbergen:

Ik snap je punt volledig, maar de actualiteit roept gewoon vragen op.
Het jammere is alleen dat die vragen al gesteld worden sinds 2010. We zijn 5 jaar verder en zien alleen maar meer bezuinigingen, minder handen aan het bed.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Citaat van: Thor link=msg=1334209 date=1425242146
Ook bejaarden zijn in belangrijke mate verantwoordelijk voor o.a. hun eigen en elkaars veiligheid.
Aan het regelmatig bewust laten worden van en oefenen ook met bejaarden moet regelmatig en serieus aandacht worden besteed.

Ik wens je veel succes op de psycho-geriatrie of geriatrische revalidatie.

Enig idee van de bezetting van een zorginstelling in de ANW uren en ook enig idee wat voor "expertiseniveau" daar dan rondloopt? Het is soms werkelijk dat je broek ervan afzakt en dan hoeft er niet eens een brand uit te breken... In het ziekenhuis een afdeling ontruimen wordt al een hele opgave, maar in een verpleeghuis mét één persoon (vrijwel nooit een verpleegkundige) op een afdeling c.q. hele verdieping is er geen beginnen aan.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Citaat van: Thor link=msg=1334209 date=1425242146
Ook bejaarden zijn in belangrijke mate verantwoordelijk voor o.a. hun eigen en elkaars veiligheid.
Aan het regelmatig bewust laten worden van en oefenen ook met bejaarden moet regelmatig en serieus aandacht worden besteed.

Veel ervaring met bejaarden?


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Je kan niet ontkennen dat de huidige kennis van medewerkers danwel BHV'ers van zorginstellingen onvoldoende kennis hebben van scenario's als deze.

Diamondback geeft mij volkomen juist weer. Ik wijs zeker niet met een vinger naar welke zorgverlener, BHV'er of wie dan ook. Ik merk alleen dat de huidige trainingseisen onder de maat zijn met hetgeen wat zich de laatste jaren in de praktijk voor doet.

De BHV'ers in het algemeen beheersen de kleine brandbestrijding zeer goed, daar ben ik van overtuigd. Maar het word pas lastig, zodra de noodzaak is iedereen daar ASAP weg te krijgen. Je hebt dan met je minimale bezetting te weinig begeleiders, op geen één van de locaties wisten collega's mij te vertellen hoe of wat er gedaan moest worden als onze vleugel (+/-32 bewoners) ontruimd moest worden. Waar ik op doel is dat de totale ontruiming van een huiskamer/vleugel/verdieping nihil word geoefend en daarnaast nihil tot niet bekend is bij het personeel.

Ik ken de details van deze brand uiteraard niet. En ik verg ook geen oordeel over deze specifieke situatie. Ik neem hem echter wel mee in mijn oordeel over het feit dat er volgens mij nog wel wat afstemming binnen zorginstellingen kan plaatsvinden. Daarnaast zou de overdracht richting de brandweer ook meegenomen moeten worden in de training als het mij vraagt.  

Op youtube zijn tig voorbeelden te vinden van ontruimingen na een brand...
https://www.youtube.com/watch?v=JPP0uFlQ8Uk
In 2007 werd al gevreesd voor de dood van 1 of meerdere mensen bij een brand in een zorginstelling.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
"Goede" bejaarden, dwz bejaarden waarvan de lichamelijke of geestelijke toestand nog goed is, blijven thuis, al dan niet ondersteund door thuiszorgdiensten.

De minder gezonde bejaarden komen in zorgcentra, en vaak is grofweg de helft daarvan wel te diagnosticeren met een psyche gebonden aandoening. Die snappen heus niet wat brandveiligheid inhoudt. Die weten hun eigen naam soms niet meer.
Regeringen moeten eens gaan beseffen dat je op diensten die instaan voor zorg en veiligheid, niet eindeloos kan besparen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Thor link=msg=1334209 date=1425242146
Ook bejaarden zijn in belangrijke mate verantwoordelijk voor o.a. hun eigen en elkaars veiligheid.
Aan het regelmatig bewust laten worden van en oefenen ook met bejaarden moet regelmatig en serieus aandacht worden besteed.
Ik weet niet hoe vaak je in een bejaardentehuis komt. Ik kom er zeer regelmatig ivm werk, en dan zie ik ook hoe de BHV geregeld is. Ik ga je vertellen dat het geen wat je hier verteld niet gaat werken. Sommige mensen zijn al blij als ze weten wat voor een dag het is. Die gaan dit soort zaken echt niet meer onthouden. Ik hoef enkel maar naar mijn eigen moeder van 87 te kijken. Samen met mijn broer hebben we haar een paar jaar geleden in redelijke paniek uit haar bejaardenflatje gehaald, omdat het gas in die flat was uitgevallen en toen de gehele flat ontruimt moest gaan worden ivm de snijdende winterkoude. Toen was het al paniek, laat staan tijdens een levensbedreigende situatie.


p2Elst

  • IVK-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,251
Zolang er maar door bezuinigd blijft worden op de zorg zullen steeds meer van dit soort incidenten zich voordoen.


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1334207 date=1425241971
Inderdaad. Ik denk ook niet dat iedereen begrijpt hoe gevaarlijk brand is. Je kunt 500 BHV'ers in zo'n gebouw hebben en toch iemand niet kunnen redden. Ik ben na een brand als deze altijd weer blij dat er naast de overleden bewoner geen heldhaaftige BHV'ers gevonden worden welke geprobeerd hebben de bewoner te redden, maar niet tegen de hitte en koolmonoxide bestand bleken te zijn.
Je kunt inderdaad op iedere hoek van de straat een politie auto neerzetten...maar die overval komt toch.
Dit is niet waar ik op doelde, het gaat mij niet zo zeer om het aantal BHV'ers maar wel om het aantal medewerkers wat, zoals ik eerder beschreven heb, onvoldoende tot geen kennis heeft van de gang van zaken bij een dergelijk incident.

Ik ben er van overtuigd dat zodra je je personeel, bijschoolt in het hoe te handelen bij...en bij... je in een kortere periode meer lui naar buiten krijgt en dus misschien wel kan voorkomen dat er een X aantal mensen 'vergeten' worden of niet meer te bereiken zijn ivm de gevaren.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Het gaat niet alleen om het opleiden van meer BHVers. Hier gaat organisatorisch een paar zaken niet goed, en om dat te veranderen is een langere weg dan het opleiden van een paar extra BHVers.
Een zorginstelling zal moeten investeren in extra personeel. Juist de weekenden S'avonds en S'nachts zijn een groot probleem. Dan werken daar gewoon minder mensen. Gaat het mis zoals nu sta je als brandweer direct voor een flinke taak. Enerzijds wil je je richten op de brandbestrijding, en anderzijds ben je mensen kwijt aan het evacueren van de bewoners. Want je kunt er gewoon vanuit gaan dat als je als je als eerste auto terplaatse komt je midden in de ontruiming terecht komt. Een ontruiming die voor het grootste deel bij de BHV thuis hoort. Moeten ze alleen wel de mensen ervoor hebben. Tijd dat we ons toch gaan afvragen of het allemaal wel loopt zoals het hoort, en die discussie is niet alleen voor de hulpdiensten, maar zeker ook voor de zorginstellingen.


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Citaat van: Peter71 link=msg=1334226 date=1425245221
Het gaat niet alleen om het opleiden van meer BHVers. Hier gaat organisatorisch een paar zaken niet goed, en om dat te veranderen is een langere weg dan het opleiden van een paar extra BHVers.
Een zorginstelling zal moeten investeren in extra personeel. Juist de weekenden S'avonds en S'nachts zijn een groot probleem. Dan werken daar gewoon minder mensen. Gaat het mis zoals nu sta je als brandweer direct voor een flinke taak. Enerzijds wil je je richten op de brandbestrijding, en anderzijds ben je mensen kwijt aan het evacueren van de bewoners. Want je kunt er gewoon vanuit gaan dat als je als je als eerste auto terplaatse komt je midden in de ontruiming terecht komt. Een ontruiming die voor het grootste deel bij de BHV thuis hoort. Moeten ze alleen wel de mensen ervoor hebben. Tijd dat we ons toch gaan afvragen of het allemaal wel loopt zoals het hoort, en die discussie is niet alleen voor de hulpdiensten, maar zeker ook voor de zorginstellingen.
Exact!
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge