Nieuwe app voor de pleziervaart (in problemen)

Auteur Topic: Nieuwe app voor de pleziervaart (in problemen)  (gelezen 15318 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Gepost op: 3 maart 2015, 18:57:55
Nieuwe app voor de pleziervaart

Enkele ervaren watersporters hebben samen met beroepsduikers een nieuw soort app voor de recreative vaarder ontwikkeld: app112Pleziervaart.
'Niet iedereen heeft een marifoon en 112 bellen doe je alleen als het gaat om levensbedreigende situaties', legt woordvoerder Wiebe Blankenberg uit. 'Maar wat moet je dan als je simpelweg pech hebt? Wachten tot er toevallig iemand in de buurt is? Met autopech bel je de Wegenwacht. Heb je pech met je boot dan gebruik je 112Pleziervaart.'

Lees meer op http://www.telegraaf.nl/vaarkrant/23748740/__Nieuwe_app_voor_de_pleziervaart__.html

Mooi bedacht door de bergers... :-\




Danny V

  • Reddingsbrigade instructeur OW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Reactie #1 Gepost op: 3 maart 2015, 21:14:12
Ik lees hier lichtelijke tegenspraak. Wat doe je als je pech hebt op het water? Niet 112 bellen want dat doe je alleen als je echt in nood bent. Hoe noemen we de app dan? Oh doe maar 112pleziervaart  98uiye


guest11765

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 4 maart 2015, 14:22:53
De bergers moeten wat he, als straks overgeschakeld wordt op digitale communicatie die niet meer af te luisteren is.
Anders kunnen zij wel gelijk inpakken, want zij hebben in de laatste jaren veel kwaad bloed gezet bij de meeste KNRM boothuizen....

Wel grappig trouwens, want op de meeste plekken mag je blij zijn als je al telefoon bereik hebt, laat staan internet.........

Ook wel mooie reclame als je naar de site zelf gaat, van die vliegende boten..... Die cowboy's wil je ook echt bij jouw schip hebben.
Dat je zulke foto's hebt prima, maar dat je er mee gaat adverteren.............


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 5 maart 2015, 20:06:28
Tja
Hulporganisatie Gooi- en Eemmeer (HOGE) staat achter de 112 app pleziervaart

PERSBERICHT

Huizen – Henk Wijga, voorzitter van de Hulp Organisatie Gooi- en Eemmeer (HOGE), exploitant van reddingboot Seeker, legt uit waarom de redders achter de onlangs gelanceerde app staan, waarmee hulp ingeroepen kan worden op het water:
“HOGE richt zich uitsluitend op (medische)noodgevallen, als in levensbedreigende situaties, op
Gooi- Eem-, IJ- en Markermeer.


ijsselmeervisser

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
Reactie #4 Gepost op: 6 maart 2015, 07:59:24
inderdaad, Tja,

Henk laat maar weer eens weten dat hij de allerbeste is, en dat de rest van de reddingsboten kl.....volk is.
Alleen jammer dat er in de app tegenstrijdigheden zitten, zo wordt er overbergingsklusjes gepraat en dan heb je de mensen ineens gered.
Waar ik mij meer zorgen om maak is dat ik bang ben dat op deze manier de kustwacht niet meer altijd op de hoogte is wat er op het water gebeurd en dus wordt buiten gesloten.
dat kan en mag nooit gebeuren.
En waarom als het om kleine sleep klusjes gaat ga je dan 112 app gebruiken, volgens mij is dat misleiding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 6 maart 2015, 16:30:23
Ik wil de discussie over het gebruik van 112 zelfs breder brengen, deze app en site is ontwikkeld door mensen die affiniteit hebben met de pleziervaart
Wat is 112 Pleziervaart?

112 Pleziervaart is een service die wordt geboden om de hulpverlening op het water te verbeteren.
Het is geen organisatie, maar slechts een initiatief van mensen die affiniteit met de watersport hebben.
Kortom, hier zit geen enkele officiele instantie achter die gelinkt kan worden aan 112. Geen KNRM, geen politie, brandweer of ambulancedienst. En dan mag 112 volgens mij niet zomaar worden gebruikt. Sterker, zover ik weet is deze app ook geen eens bekend bij de hulpdiensten.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #6 Gepost op: 6 maart 2015, 17:28:28
Citaat van: Peter71 link=msg=1335416 date=1425655823
Ik wil de discussie over het gebruik van 112 zelfs breder brengen, deze app en site is ontwikkeld door mensen die affiniteit hebben met de pleziervaart.
Kortom, hier zit geen enkele officiele instantie achter die gelinkt kan worden aan 112. Geen KNRM, geen politie, brandweer of ambulancedienst. En dan mag 112 volgens mij niet zomaar worden gebruikt. Sterker, zover ik weet is deze app ook geen eens bekend bij de hulpdiensten.

Ontwikkeld door figuren(o.a.de Botenwacht & Co) die een aardige omzet hebben aan de waterhulpverlening als het ze zo uitkomt en die willen voorkomen dat er contact wordt gezocht met de kustwacht middels kanaal 16.(Via 16 luistert een ieder mee.)Want de kustwacht stuurt er de KNRM naartoe en dat heeft een negatieve invloed op de besomming.


Evert25

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 291
  • 112 daar red je levens mee
Reactie #7 Gepost op: 6 maart 2015, 17:35:07
Wordt hier zo moe van als er nu gewoon afspraken worden gemaakt tussen de knrm en de bergers dan is dit gezeik afgelopen. maar dat gebeurt niet en de vraag is waarom niet!!!!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 6 maart 2015, 18:50:01
Citaat van: Thor link=msg=1335454 date=1425659308
Ontwikkeld door figuren(o.a.de Botenwacht & Co) die een aardige omzet hebben aan de waterhulpverlening als het ze zo uitkomt en die willen voorkomen dat er contact wordt gezocht met de kustwacht middels kanaal 16.(Via 16 luistert een ieder mee.)Want de kustwacht stuurt er de KNRM naartoe en dat heeft een negatieve invloed op de besomming.
Op zich heb ik er geen problemen mee als een bedrijf geld probeert te verdienen aan eventuele pechgevallen op het water. In het geval van een spoedeisende melding betekend deze app een stap extra er tussen die je helemaal niet moet willen. Daarvoor zijn de normale wegen die bewandeld kunnen worden, dus via 112 en de kustwacht.


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #9 Gepost op: 7 maart 2015, 20:28:00
Ook ik blijf van mening dat er een schifting gemaakt moet worden tussen pechhulp en noodhulp. Als baas wordt je ook niet blij als jou personeel 3x per week zijn werk laat vallen met mooi weer omdat iemand vergeten is te tanken of de motor niet goed heeft laten onderhouden. Maar moeilijk hier in blijft hoe weet je hoe het weer daar ter plaatsen is en wanneer gaat een pech geval over in een noodgeval!

Zoals al vaker hier geroepen en nu weer door:
Citaat van: Evert25 link=msg=1335458 date=1425659707
Wordt hier zo moe van als er nu gewoon afspraken worden gemaakt tussen de knrm en de bergers dan is dit gezeik afgelopen. maar dat gebeurt niet en de vraag is waarom niet!!!!
Hier schuilt het belangrijkste in.
Ik zie het voor me als bij pech KNRM en Berger er op af gaan. KNRM constateert dat het veilig is en draagt over aan de berger, daarna weer snel retour naar station en weer aan je werk. Worden de hulpverleningen korter. En iedereen gaat doen waar die goed in is. Maar dit punt begint een heel eind bij alle partijen in willen samenwerken en dienstverlening kunnen garanderen 24/7

Zo'n app is mooi maar denk dat dit nog wel is meer problemen kan gaan opleveren dan oplossen.
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!