Nieuwe app voor de pleziervaart (in problemen)

Auteur Topic: Nieuwe app voor de pleziervaart (in problemen)  (gelezen 15441 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

FP924

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #20 Gepost op: 25 april 2015, 09:38:11
Citaat van: Peter-RWS link=msg=1346116 date=1429914652
Slechte zaak, deze app.

Als verkeersleider wil ik graag weten wat er speelt binnen mijn gebied. (in dit geval primair de Oosterschelde, en secundair de rest van de Zeeuwse wateren exl. de Westerschelde)

Als er een recreant in de problemen zit kan ik daar zelf op acteren, en dat hoeft niet alleen het inschakelen van hulp zijn, maar ook het informeren van de overige vaart.
Maar ook met het oog op eventuele veranderingen in de omgeving zoals het weer.
Als wij, maar ook het KWC hiervan niet op de hoogte zijn kan een probleem zich verergeren, zonder dat wij hiervan op de hoogte zijn, een onwenselijke situatie.

En tsja, de discussie berger/KNRM is al zo oud als de weg naar Rome, en die zal nooit veranderen, er zitten aan beide kanten soms rare acties tussen.
Gelukkig kan ik zeggen dat het op de Oosterschelde aardig goed gaat, de berger doet zijn werk, en het KWC zet (gelukkig) niet meer al te vaak de KNRM in.

Welke bergers varen op de Oosterschelde?
Via Google kom ik op Polderman uit Hansweert. Zijn er nog meerdere bergingsbedrijven?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #21 Gepost op: 25 april 2015, 10:05:57
O.a. Bouwman Zierikzee heeft sleepboten, Berge Stavenisse(werkt samen met Multrahip Terneuzen)en BST Dintelsas en er zijn wat kleinere bedrijven die aan hulpverlening doen.


Peter-RWS

  • Verkeersleider RWS en OVD-W
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 114
Reactie #22 Gepost op: 25 april 2015, 10:33:37

Op de Oosterschelde zijn het vooral v/d Berge en Polderman die daar actief zijn, waarbij vooral v/d Berge met de sleepboot Zephyros en de RHIB Mistral heel snel reageert.
Het gebeurt heel vaak dat als er een melding op het blokkanaal, of zelfs 16 binnenkomt, dat hij nog eerder reageert dan dat ik wat terug kan zeggen....
Polderman ligt in Hansweert, en is dus wat verder van de Oosterschelde af, Bouman doet eigenlijk geen bergingen.
BST Dintelsas zit aan de andere zijde van de Krammersluis, en doet vooral het Volkerak en het Schelde-Rijnkanaal.

Waarom het doorzetten van oproepen op 16 is afgeschaft weet ik niet, maar wij hebben op de post bijna altijd 16 bijstaan op een aparte marifoon, en kunnen dan snel ingrijpen als er wat aan de hand is.

Het is en blijft een zaak van elkaar goed kunnen vinden: het KWC, de GMK en de Verkeerspost.
Vooral bij nood aan de man is dit doorslaggevend, de reddingstations liggen best ver uit elkaar op de Oosterschelde.
(Neeltje Jans en Hansweert buiten)
Het is dus uitermate belangrijk dat iedereen is ingelicht, wij kunnen vooral in de zomermaanden heel snel met een extra bericht op het blokkanaal veel extra schepen in een gebied mobiliseren, en dit heeft in het verleden zijn nut en noodzaak al bewezen bij MOB gevallen en duikers in de problemen.


Peter-RWS

  • Verkeersleider RWS en OVD-W
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 114
Reactie #23 Gepost op: 25 april 2015, 13:27:30
Citaat van: Thor link=msg=1346148 date=1429945627

Er is een tijd geweest dat een melding op 16,onafhankelijk van het marifoonkanaal dat op dat moment bij stond, door kwam maar dat is ondertussen weer vervallen.
Wat de doorslaggevende bezwaren hiertegen waren ?

Ik realiseer me net, bedoel je niet het Dual Watch systeem? Dit zit op onze nieuwe Sailor gewoon erop, je moet het wel even selecteren.


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #24 Gepost op: 25 april 2015, 16:53:32
Helaas mag een marifoon met onder ATIS niet beschikken over een werkende Dual Watch functie.. Bijna alle nieuwe marifoons bevatten een dual watch, maar deze vervalt zodra men hun ATIS programmeert. Dat hebben de wijze heren zo besloten..
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #25 Gepost op: 27 april 2015, 10:22:55
Citaat van: Peter-RWS link=msg=1346116 date=1429914652
Als verkeersleider wil ik graag weten wat er speelt binnen mijn gebied. (in dit geval primair de Oosterschelde, en secundair de rest van de Zeeuwse wateren exl. de Westerschelde)
Dat kan je m.i. dichttimmeren door met de op de app aangesloten bedrijven afspraken te maken dat ze jullie op de hoogte stellen zodra ze een melding binnen krijgen binnen jullie gebied.


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #26 Gepost op: 30 april 2015, 13:00:32
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1346486 date=1430122975
Dat kan je m.i. dichttimmeren door met de op de app aangesloten bedrijven afspraken te maken dat ze jullie op de hoogte stellen zodra ze een melding binnen krijgen binnen jullie gebied.

En dat is nu net de rede dat deze mensen de App gebouwd hebben ze willen niet dat het KWC / Verkeerspost op de hoogte is want dan wordt de KNRM gewaarschuwd. En die haalt de klusjes voor de bergers hun neus weg in hun ogen! Er is maar een oplossing en dat is goede samenwerking tussen KWC/Verkeerspost, Bergers en KNRM. En dat is waar die gekke henk nog steeds voor strijdt, dat hij met HOGE een rare snuiter naast een KNRM is ben ik helemaal met vele eens maar wat hij zegt van een reddingboot moet redden en niet bergen sta ik ook achter!

Zowel de app van de KNRM als de commerciele app zijn gebouwd om het voor andere minder zichtbaar te maken!
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Peter-RWS

  • Verkeersleider RWS en OVD-W
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 114
Reactie #27 Gepost op: 30 april 2015, 22:53:53

Tsja, ik ben het er ook zeer mee eens, nogmaals, op de Oosterschelde is het gelukkig redelijk geregeld, en staan ze elkaar (nog) niet geheel naar het leven, al heb ik in de wandelgangen gehoord dat er wellicht een reddingstation bij komt.....en dan wil ik het nog wel eens zien.

Ach, als ik een euro zou krijgen voor elke domme actie van een recreant die ik zie, dan sprokkel ik een aardig centje bij elkaar elke maand......


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #28 Gepost op: 2 mei 2015, 09:01:00
Citaat van: Peter-RWS link=msg=1347126 date=1430427233
1.Tsja, ik ben het er ook zeer mee eens, nogmaals, op de Oosterschelde is het gelukkig redelijk geregeld, en staan ze elkaar (nog) niet geheel naar het leven, al heb ik in de wandelgangen gehoord dat er wellicht een reddingstation bij komt.....en dan wil ik het nog wel eens zien.

2.Ach, als ik een euro zou krijgen voor elke domme actie van een recreant die ik zie, dan sprokkel ik een aardig centje bij elkaar elke maand......

ad.1. De samenwerking tussen de professionele bergingsbedrijven en de KNRM is in het Zeeuwse toch nooit slecht geweest.

ad.2. Alle vaarbewijzen, opleidingen, cursussen, instructieboekjes.aanbevelingen etc. ten spijt.


Peter-RWS

  • Verkeersleider RWS en OVD-W
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 114
Reactie #29 Gepost op: 2 mei 2015, 22:59:36
Thor,

De samenwerking is zeker in het Zeeuwse, zover ik weet prima geregeld. (ik praat dan alleen over datgene wat ik weet)
Des te vreemder is het dan dat er wellicht een reddingsstation bij gaat komen in De Val bij Zierikzee, juist midden in het gebied van de berger.
Men kan veel zeggen over bergers, maar het siert juist deze berger dat hij altijd in actie komt, ook als er geen cent te verdienen valt voor hem, en dat hoor je ook wel eens anders.
Duikers in de problemen? Jan is een van de eerste om te reageren, ook al is daar voor hem niets te verdienen.


En dan het tweede, tja, vaarbewijzen etc, dat is een gebed zonder einde.....
Maar vergeet niet, ook de proffesionele schippers laten regelmatig een steekje vallen, niets is meer menselijk, en daar zijn wij dan weer voor.
We houden een lijst bij van voorkomen strandingen op de Oosterschelde van de beroepsvaart, afgelopen week heb ik nummer 28 of 29 ingevuld van dit jaar, en dan staat nog niet eens alles op de lijst.
En uiteraard maken wij ook wel eens fouten.

De twee mensen die helaas het leven lieten twee jaar geleden bij een aanvaring met een tanker op het Kanaal door Zuid-Beveland hadden een vaarbewijs.......
Het is meer de instelling van mensen als ze het water opgaan, en het gebrek aan besef als ze ook nog eens gaan varen in een hoofdtransportas.
Ik kan regelmatig mijn ogen niet geloven als ik de capriolen zie die er uitgehaald worden door mensen, en het mooiste is, als je er wat van zegt krijg je nog een grote bek terug ook. (vaak gepaard gaande met een aardige aardappel in de keel.....)

Naar mijn mening moet de overheid, (in dit geval mijn baas dus) meer investeren in voorlichting, en dan vooral op regionale schaal.