Nieuwe app voor de pleziervaart (in problemen)

Auteur Topic: Nieuwe app voor de pleziervaart (in problemen)  (gelezen 15310 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #30 Gepost op: 3 mei 2015, 09:32:16
Citaat van: Peter-RWS link=msg=1347558 date=1430600376
Thor,

1.De samenwerking is zeker in het Zeeuwse, zover ik weet prima geregeld. (ik praat dan alleen over datgene wat ik weet)
Des te vreemder is het dan dat er wellicht een reddingsstation bij gaat komen in De Val bij Zierikzee, juist midden in het gebied van de berger.
Men kan veel zeggen over bergers, maar het siert juist deze berger dat hij altijd in actie komt, ook als er geen cent te verdienen valt voor hem, en dat hoor je ook wel eens anders.
Duikers in de problemen? Jan is een van de eerste om te reageren, ook al is daar voor hem niets te verdienen.


2.En dan het tweede, tja, vaarbewijzen etc, dat is een gebed zonder einde.....
Maar vergeet niet, ook de proffesionele schippers laten regelmatig een steekje vallen, niets is meer menselijk, en daar zijn wij dan weer voor.
We houden een lijst bij van voorkomen strandingen op de Oosterschelde van de beroepsvaart, afgelopen week heb ik nummer 28 of 29 ingevuld van dit jaar, en dan staat nog niet eens alles op de lijst.
En uiteraard maken wij ook wel eens fouten.

3.De twee mensen die helaas het leven lieten twee jaar geleden bij een aanvaring met een tanker op het Kanaal door Zuid-Beveland hadden een vaarbewijs.......
Het is meer de instelling van mensen als ze het water opgaan, en het gebrek aan besef als ze ook nog eens gaan varen in een hoofdtransportas.
Ik kan regelmatig mijn ogen niet geloven als ik de capriolen zie die er uitgehaald worden door mensen, en het mooiste is, als je er wat van zegt krijg je nog een grote bek terug ook. (vaak gepaard gaande met een aardige aardappel in de keel.....)

4.Naar mijn mening moet de overheid, (in dit geval mijn baas dus) meer investeren in voorlichting, en dan vooral op regionale schaal.

ad.1. De Zephyrus heeft sinds 1930 al heel wat stormen doorstaan,met name in de Scheffer Urk periode met die vroegere Kromhout, dus dit zal eventueel in de buurt van Zierikzee ook wel in orde komen met een beetje goed beleid en een wederzijdse goede verstandhouding.
De enthousiaste nieuwkomers redders zullen in den beginne misschien wel wat hard van stapel lopen maar in de regel trekt dat vanzelf bij.

2.Verhoudingsgewijs zullen beroeps en recreatievaart elkaar inderdaad niet veel ontlopen.
Opmerkelijk is dat er ook nogal wat ex. binnenschippers met hun plezierbootje in moeilijkheden zijn geraakt, overvaringen etc.

3.Tja o.a. met grote snelheid en veel golven op een sluis af en dan o.a. zelf veel last hebben van de golven die van de deur terug komen.

4.En zelf het goede voorbeeld geven met verstandige en ervaren medewerkers en niet met uitzendkrachten etc.
N.B. Jaren geleden kwamen wij op het Zwarte Water,na Sail Hasselt, een overheidsvaartuig tegen dat heel hard voer en een voor dat water en de kleinere bootjes een waanzinnige hekgolf trok
We hebben toen dat vaartuig op de radar gevolgd, het had kennelijk die haast om op tijd voor de wal te zijn,overuren etc oid ?
Ik heb toen even via de marifoon gevraagd wanneer de koeien in die buurt Zwemvesten om kregen, dat werkte wel gelet op het vaargedrag de volgende dagen !


Zwaarwater

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #31 Gepost op: 18 mei 2015, 16:14:48
En daar issie dan....
http://www.knrm.nl/helpt/


Peter-RWS

  • Verkeersleider RWS en OVD-W
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 114
Reactie #32 Gepost op: 18 mei 2015, 23:29:18

PPffff, ziet er wel zwaar gelikt uit, betwijfel alleen of het gaat werken.
Ben bang voor veel extra meldingen die onnodig blijken te zijn.

Hoop wel dat ze eerst gaan verifiëren van te voren of er daadwerkelijk een noodsituatie is, en daarop acteren... (lees: niet zelf varen, maar een berger indien beschikbaar)


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #33 Gepost op: 19 mei 2015, 11:56:58
Citaat van: Peter-RWS link=msg=1351173 date=1431984558
Hoop wel dat ze eerst gaan verifiëren van te voren of er daadwerkelijk een noodsituatie is, en daarop acteren... (lees: niet zelf varen, maar een berger indien beschikbaar)
Binnen de app wordt onderscheid gemaakt in:
- Noodgeval -> rode knop -> via de app wordt de Kustwacht gebeld. I.g.v. een noodsituatie zal er dus niets veranderen t.o.v. voorheen en zal de Kustwacht de dichtstbijzijnde reddingsdiensten en convenant bergers optrommelen.
- Geen noodgeval -> groene knop -> KNRM alarmcentrale. Gegevens omtrent schip, locatie etc worden via de app automatisch naar de alarmcentrale gestuurd. Deze schakelt een KNRM reddingboot in (prio 2). Als de reddingboot uitvaart meldt deze zich bij de Kustwacht (en uiteraard bij de verkeerspost).

We gaan zien hoe het loopt.


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #34 Gepost op: 19 mei 2015, 22:46:17
Dus als ik advocaat van de duivel speel: de groene knop is voor motorproblemen en problemen met tuigage en is er een gratis sleep van de KNRM? En reddingsbrigades blijven buiten de alarmering van de Kustwacht en bergers en particuliere reddingsdiensten horen pas veel later via de marifoon dat er een KNRM reddingboot onderweg is?


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #35 Gepost op: 20 mei 2015, 11:46:08
Citaat van: Rob van Munster link=msg=1351371 date=1432068377
Dus als ik advocaat van de duivel speel: de groene knop is voor motorproblemen en problemen met tuigage en is er een gratis sleep van de KNRM? En reddingsbrigades blijven buiten de alarmering van de Kustwacht en bergers en particuliere reddingsdiensten horen pas veel later via de marifoon dat er een KNRM reddingboot onderweg is?

Dat is dus wat ik me net ook bedacht, bij de groene knop hoort er eigenlijk geen KNRM boot ingeschakeld te worden maar een berger/sleepdienst. De App is dus gemaakt om andere buiten spel te zetten net als de andere app die door bergers gelanceerd was! Lang leve de samenwerking  98uiye

Ook een puntje van aandacht, hoe zit het met dekking van je mobiele netwerk op de meeste binnenwateren? Als ik door het bos loop op de Veluwe heb ik al regelmatig geen bereik! 998765
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #36 Gepost op: 20 mei 2015, 12:38:58
Citaat van: Rob van Munster link=msg=1351371 date=1432068377
ad 1. Dus als ik advocaat van de duivel speel: de groene knop is voor motorproblemen en problemen met tuigage en is er een gratis sleep van de KNRM?
ad 2. En reddingsbrigades blijven buiten de alarmering van de Kustwacht
ad 3. en bergers en particuliere reddingsdiensten horen pas veel later via de marifoon dat er een KNRM reddingboot onderweg is?
Ad 1: Zo heb ik het ook begrepen.
Ad 2: Geen idee. Bij hulpaanvragen via de KNRM alarmcentrale worden ze i.i.g. niet gealarmeerd. Via de Kustwacht kunnen ze neem ik aan wel gealarmeerd worden (indien beschikbaar).
Ad 3: Zo heb ik het ook begrepen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #37 Gepost op: 20 mei 2015, 13:25:22
Middels de app kun je als KNRM in de toekomst mooi onderscheid gaan maken tussen niet (rood) en wel een rekening(groen).


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #38 Gepost op: 20 mei 2015, 13:47:03
Citaat van: Thor link=msg=1351466 date=1432121122
Middels de app kun je als KNRM in de toekomst mooi onderscheid gaan maken tussen niet (rood) en wel een rekening(groen).
En groen=wel een rekening betekent dan, in de ogen van bergers, broodroof.....  ;)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #39 Gepost op: 20 mei 2015, 13:58:28
Citaat van: Rob van Munster link=msg=1351468 date=1432122423
En groen=wel een rekening betekent dan, in de ogen van bergers, broodroof.....  ;)

De professionele bergingsbedrijven werken meestal goed samen met de KNRM en v.v.
De HAP-SNAP waterhulpverleners niet en v.v.