Kruising leeg maken bij nadering OGS voertuigen

Auteur Topic: Kruising leeg maken bij nadering OGS voertuigen  (gelezen 4900 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #10 Gepost op: 5 maart 2015, 11:57:16
Mooi gevonden, FD, maar....



1. Stopteken voor het verkeer in de vrije richtingen.

2. Opletten voor het verkeer in de stopgezette richtingen.

3. Kruispunt vrijmaken.

Rechtstreeks uit bijlage 2 van het RVV!  ;)

Tevens het teken wat vrijwel niemand op de weg snapt, maar waarvan ik altijd heel optimistisch beweer dat de OGS-chauffeur dit wel begrijpt. De  O0 'pjes van de chauffeurs zie ik dan graag als bewijs  >:D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


NicoHeerlen

  • Nederlands Rode Kruis afdeling Brunssum eo.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 148
  • Verkeersregelaar
    • Facebook Profiel
Reactie #11 Gepost op: 5 maart 2015, 12:10:26
Dit teken wordt ook veel vuldig gebruikt als men zonder porto's moeten werken over een lange afstand.

Maar na al het bovenstaande is gewoon je verstand gebruiken het meest effectieve, meestal handel je toch juist.

Maar nog een tip, ga niet onnodig naar het OGS voertuig wuiven dat die door kan rijden, soms denken automobilisten niet na en komen ineens vanuit het niets uit de rij, omdat ze denken dat je naar hun wuift.

Ow en bovenal, wees duidelijk wat je wilt, en ga niet " vragen"  van " ga alsjeblieft deze kant op", wees " de baas" en zeg " jij gaat hierheen". Zo krijg je ook mensen daar waar je ze wilt, anders hebben sommige mensen zoiets van, hij is niet zeker op de weg, dus negeer hem maar....

Heb het al een keer zien gebeuren bij een collega, gelukkig kon ik nog op tijd voorkomen dat er een aanrijding kon gebeuren, de automobilist even erop aangesproken in het vervolg aanwijzingen van verkeersregelaars op te volgen en nog een fijne dag gewenst.
Met Vriendelijke Groet,  Nico Beckers  P.s. berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #12 Gepost op: 5 maart 2015, 12:14:57
SOK dus wel gehad, maar wij moesten dit gebruiken bij het wisselen tijdens de opleiding. Dus bedankt!

Even rcapitulerend:
Zet de hele kruising stil als de OGS over de kant van tegemoet komend verkeer kan komen.
Gaat dit niet, trek 1 rijstrook leeg zodat de OGS hier over heen kan. Indien mogelijk NIET de kant die hij op wil of moet!


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #13 Gepost op: 5 maart 2015, 15:56:04
Citaat van: batoutofhell link=msg=1335136 date=1425554097
SOK dus wel gehad, maar wij moesten dit gebruiken bij het wisselen tijdens de opleiding. Dus bedankt!
Heel officieel is het SOK-teken inderdaad een teken dat je zou kunnen gebruiken bij het wisselen van stroom naar stroom c.q. tak naar tak. Het betekent immers "opletten gestopte richtingen en kruispunt vrijmaken". Sterker nog, in feite kun je alleen met dit teken het verkeer laten stoppen. Voor de rijdende richtingen is dit immers het stopteken!

Helaas begrijpt vrijwel niemand dit teken, dus wordt al het verkeer stopgezet met een algemeen stopteken. Eigenlijk heb je het SOK-teken dan al niet meer nodig, zeker niet als je ook de fluit correct gebruikt. Het algemene stopteken met fluit is immers ook een signaal aan de andere weggebruikers om op te letten. Het gebruik van het SOK-teken zou dan ook als verwarrend opgevat kunnen worden.

Mijn advies is altijd om het te bewaren voor weggebruikers die dit teken vaak wel snappen, en dan bedoel ik met name professionele chauffeurs als hulpdienstchauffeurs en buschauffeurs. Vrachtwagenchauffeurs zou ik - met alle respect - niet op gokken met de huidige diversiteit aan nationaliteiten chauffeurs.

Citaat van: batoutofhell link=msg=1335136 date=1425554097
Even rcapitulerend:
Zet de hele kruising stil als er ook maar ergens vrije ruimte is waar het OGS-voertuig langs kan.
Gaat dit niet, trek 1 rijstrook leeg zodat de OGS hier over heen kan. Indien mogelijk NIET de kant die hij op wil of moet!
1 aanpassing in blauw, het hoeft niet per se over de tegengestelde baan te zijn. Als je een vrije opstelstrook hebt, is dat ook goed! Verder een goede samenvatting :)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill