Triage binnen de reddingsbrigade

Auteur Topic: Triage binnen de reddingsbrigade  (gelezen 18670 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Harm Roetert

  • Verpleegkundige i.o.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 73
  • Altijd nagaan, nooit aannemen!
Gepost op: 4 maart 2015, 15:54:22
Aangezien elke ietwat grotere oefening bij de reddingsbrigade een evacuatieonderdeel heeft met enkele slachtoffers vroeg ik me af hoe anderen omgaan met de het uitvoeren van de triage.

Tot mijn spijt gaat de reader 'verlenen van hulp bij een incident' van de reddingsbrigade niet verder dan:
Citaat van: Waterhulpverlening, verlenen van hulp bij een incident (2011) Reddingsbrigade Nederland
Triage is een gestructureerde methode om slachtoffers snel te kunnen classificeren. Het is belangrijk dat wij weten wat deze manier van werken betekend, zodat wij onze bevindingen mee kunnen nemen in de werkwijze.

Ofwel, het is wel belangrijk voor ons om te kennen, maar een wijze (lees: flowchart) waarop slachtoffers in een bepaalde categorie worden geplaatst wordt niet besproken.

Bij de laatste oefening die ik heb aangestuurd werd er door de eenheden wel getriageerd, maar bleef het hangen op T0/T1/T3. Hierdoor kwamen alle T2 slachtoffers in de cat. T1, wat de afvoer van de echte T1 belemmerde wegens een grote aanstroom van dit type slachtoffers.

Graag hoor ik jullie mening over onderstaande punten:
* Hoe moet de reddingsbrigade kunnen triageren (bv volgens het Sieve protocol of via niet gewond/gewond/ademstilstand)
* Is triage nog steeds noodzakelijk als er op 10 minuten varen een GNK aanwezig is?
* Hoe maken we de code fysiek? Middels iets soortsgelijks als de gewondenkaart of met een stift T-code op de hand schrijven. (+evt. een letter voor registratie)



Sieve protocol. Dit protocol staat ook op de Nederlandse Gewondenkaart waarmee de GHOR bij een ramp triageert.


Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel.  4dejaars student HBO-Verpleegkunde | Minor High Care met stage op de IC | Reddingsbrigade Deventer, Li


wisselman

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
  • Ambuchauffie - HGN -Penningmeester HHWRB - vm HBT
Reactie #1 Gepost op: 4 maart 2015, 20:23:26
Ik gooi even een knuppeltje in het hoederhokje.

Ik zou de vraag toch anders willen stellen.

Is het wel een primaire taak van een reddindsbrigade?

En als het dan een secundaire taak is, zou het dan niet beter overgelaten kunnen worden aan de Ambulance medewerkers of aan een (nu nog) GNK?

Zou je vrijwilligers van een RB de taak willen opleggen om te beslissen of iemand T1 is of dat een slachtoffer aan het doodgaan is en dat daarom een ander beter geholpen kan worden?(even qru gezegd)

Triage vindt plaats bij een incident met meerdere betrokkenen. Daarbij wordt automatisch dan ook de Ambulancediensten mee gealarmeerd. En mocht het nog groter worden ook nog een GNK, maar dan zijn we al ruim in de tijd verder.
Het lijkt mij dan de taak van een RB om slachtoffers te vervoeren naar de/een plek waar door de AVP/ACH getrieerd wordt danwel waar slachtoffers behandeld worden.
Feel safe at night, Sleep with a Paramedic.


Danny V

  • Reddingsbrigade instructeur OW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Reactie #2 Gepost op: 4 maart 2015, 21:15:20
Ik denk dat we hier meer moeten denken aan het niveau van de overstroming van 1953 waarbij er een keuze gemaakt moet worden welke slachtoffers er meegenomen moeten worden. Dan wordt triageren denk ik toch hele andere koek als ik het zo even mag zeggen. Overigens Is dat mijn vraag dan ook gelijk. Hoe zou je dat dan wat betreft gewonden opvang gaan oplossen als reddingsbrigade?


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #3 Gepost op: 5 maart 2015, 09:15:18
Nee het kan nodig zijn om een keuze re maken wie eerst vervoerd word, dan moet er iemand een keuze maken.

9910001
9910001


bryanvisser

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 64
Reactie #4 Gepost op: 5 maart 2015, 16:44:49
Ik ben van mening - net als Wisselman - dat je primaire taak als RB niet ligt bij het triëren van slachtoffers. Zeker bij een grotere ramp op het water, is - met alle respect - de taak van de reddingsbrigade meer geschikt voor het vervoer en evacueren van de slachtoffers naar een centraal afgesproken punt. (Medische) behandeling en triage is weggelegd bij de ambulancedienst. Overigens, ken ik de term T0 niet, in NL spreken wij over T4 uitgesteld, of overleden.
Verpleegkundige Rode Kruis Medische Dienst


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #5 Gepost op: 5 maart 2015, 17:15:43
Om goed te kunnen triageren is het zo wie zo belangrijk dat de desbetreffende leden van de RB kennis hebben van de ABCDE en deze als zodanig kunnen uitvoeren. De ABCDE zit niet standaard in de EHBO opleidingen , maar wordt hooguit als toegevoegd item behandeld. Niet erg effectief.

Feitelijk triageert al elke EHBO-er door te (leren) kijken bij de benadering. Triageren is dus absoluut geen medisch ding, maar is feitelijk een vorm van prioriteiten stellen in het verlenen van eerstehulp, net zoals wij dat in alle andere dagelijkse handelen doen. Heeft alleen een andere naam.
Geen enkele EHBO-er zal zich (hopelijk  :-X) storten op een slachtoffer met een gekneusde teen terwijl ernaast iemand met een ernstige bloeding rondloopt.

Dat we iemand als T0 t/m T4 classificeren is een afspraak conform een (willekeurig) protocol. Wereldwijd zijn diverse triage protocollen in gebruik. Enkele EHBO opleidingen in Nederland hanteren al jaren een triage protocol, dus dat is niets nieuws onder de zon.

Dus ook een lid van de RB trieert al, het is alleen nog niet duidelijk voorgeschoteld als men zou willen.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #6 Gepost op: 5 maart 2015, 17:18:44
Citaat van: bryanvisser link=msg=1335214 date=1425570289
Ik ben van mening - net als Wisselman - dat je primaire taak als RB niet ligt bij het triëren van slachtoffers. Zeker bij een grotere ramp op het water, is - met alle respect - de taak van de reddingsbrigade meer geschikt voor het vervoer en evacueren van de slachtoffers naar een centraal afgesproken punt. (Medische) behandeling en triage is weggelegd bij de ambulancedienst. Overigens, ken ik de term T0 niet, in NL spreken wij over T4 uitgesteld, of overleden.

Ben ik het niet geheel mee eens als we kijken naar rampenbestrijdingstaken. De scenario's waar op getraind wordt zijn uiteraard vanuit een multidisciplinaire aanpak, maar tevens zal een reddingseenheid het enige tijd zelf moeten uitzingen tot afvoer naar een gewondennest (uitgangsstelling) mogelijk is waar adequate medische opvang mogelijk is. (Dan gaan we even uit van een worst-case scenario uiteraard) Hierbij is triage wel degelijk van belang bij grote groepen slachtoffers. Laat je een neurotrauma liggen of vervoer je die als eerste?..

Tweede vraag die je moet stellen is of reddingsbrigade vrijwilligers bekwaam zijn om deze triage beslissingen tot op bepaalde hoogte te nemen. In sommige situaties zal men het op gezond verstand moeten doen, maar op inhoudelijke gronden beslissingen nemen daarin is m.i. momenteel niet mogelijk door een doorsnee vrijwilliger. Zo ben ik er laatst op een oefening wel achtergekomen dat het een voordeel is om personen met een medische achtergrond aanwezig te hebben. Hierbij zat er groot verschil tussen de beslissingen van deze personen (2x student + IC pleeg) en de leider reddingsgroep. Daarnaast was er zo op grove inschatting een betere outcome te verwachten van de reddingsgroep mét en zonder deze hulpverleners. In het tweede geval waren dezelfde hulpverleners betrokken bij de opvang in de SIGMA tent, daarop baseer ik dan ook deze vergelijking over zowel triagebeslissingen als het niet/wel uitvoeren van BLS interventies. Hier lag overigens geen serieuze onderzoeksopzet aan ten grondslag, echter puur toeval dat dit tot stand kwam. Zodoende kan je ook geen harde conclusies hieraan verbinden ;)


zwaailamp

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #7 Gepost op: 5 maart 2015, 17:39:18
Dit topic begon met de vraag waarom er geen T 2  slachtoffers werden getrieerd... Ik kan mij hier wel iets bij voorstellen... De keuze tussen T3 en T1-T2 is makkelijk... Loopt het? Ok, dan T3. Loopt het niet?, dan T1. Hoe reeel is het om bij een slachtoffer bij een waterongeval ademhaling en polsfrequentie te tellen?. De ademhaling is vrijwel bij elk koud slachtoffer verhoogd. Daarnaast is bij een hypotherme patiënt het zeer lastig om een goede pulsatie te voelen.... En zeker als een niet ervaren hulpverlener deze taak moet uitvoeren, dan wordt het helemaal een uitdaging...
Wanneer je als reddingsbrigade een schifting maakt in mobiel, en niet mobiel, dan help je de landhulpverleners al genoeg. In de opvanglocatie zal voldoende kennis zijn om te bepalen wie als eerste behandeld moet worden van de niet mobiele slachtoffers...


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #8 Gepost op: 5 maart 2015, 19:04:37
Citaat van: zwaailamp link=msg=1335238 date=1425573558
..................
Wanneer je als reddingsbrigade een schifting maakt in mobiel, en niet mobiel, dan help je de landhulpverleners al genoeg. ...........................
Dit is al een vorm van triageren ! Wel is waar zeer elementair, maar toch is dat al triageren te noemen, elke EHBO-er ongeacht zijn/haar opleiding doet dit al op zijn/haar aangeleerde wijze.

Als je beestje ook nog een naampje geeft (Tx) en kan classificeren (in dit geval mobiel of niet-mobiel) dan ben je inderdaad al halverwege.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Harm Roetert

  • Verpleegkundige i.o.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 73
  • Altijd nagaan, nooit aannemen!
Reactie #9 Gepost op: 5 maart 2015, 23:26:46
Mooi om te zien dat de discussie op gang komt. Ter verduidelijking heb ik het inderdaad over de situaties als 1953 en niet over een gemiddelde stranddag. De multidisciplinaire oefeningen die hiervoor binnen de brigade gedraaid worden bevatten altijd een door hoogwater bedreigd eiland met slachtoffers waar geen ambu bij kan komen. Triage (of prioriteiten stellen in vervoer, wat triage feitelijk is in deze situatie) komt dus wel zeker zo voor. Ondanks dat het geen primaire taak is moet iemand wel de keuze maken in het transport.

Zoals gesteld heeft de brigade niet meer kennis van ehbo dan het standaard examen/ABC methodiek. Juist hierdoor is het voor de brigade niet duidelijk te communiceren welke prioriteit een slachtoffer heeft, en lijkt mee een eenduidige richtlijn wel zo handig. Terecht opgemerkt: de polsslag en de CRT zullen inderdaad verhoogd/verlengd zijn aangezien iedereen onderkoeld zal zijn. Maar als mijn collega's alles dat er 'ernstig uitziet' T1 gaan noemen gaat onze CP het wel heel erg leuk vinden;)

Anderszijds, misschien wil ik als uit het ziekenhuis-losgelaten bijna-vpk'er ook wel teveel en is T1/T3/T4 al een mooie eerste schifting.
Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel.  4dejaars student HBO-Verpleegkunde | Minor High Care met stage op de IC | Reddingsbrigade Deventer, Li