Triage binnen de reddingsbrigade

Auteur Topic: Triage binnen de reddingsbrigade  (gelezen 18715 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #10 Gepost op: 6 maart 2015, 07:25:22
Hiernaast kan je bij bewakingen zowel strand als evenementen triage nodig zijn. Het is wel de kunst dit dor de deskundige te doen. Als je meerdere slachtoffers op het strand hebt kan je ze niet gelijk vervoeren gezien beperkt vervoer (terreinwagens). Hiernaast moet je nadenken of meerdere ambu's erlkaar niet klem zetten op een drukke opgang naar het strand.

99100001
9910001


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #11 Gepost op: 6 maart 2015, 09:29:41
Is het in je scenario eiland bedreigd door Hoog water niet mogelijk een AVPK mee te nemen naar de locatie? Dan kan hij/zij prioriteiten stellen. In hoeverre heb je het in zo'n scenario nou realistisch gezien over veel gewonden? Zijn de T1's niet al overleden op het moment dat je aankomt met je boot? Dan heb je wel weer T2's die T1 worden, maar die aantallen zijn weer kleiner.  

Triage is inderdaad niet per se voor medici ontwikkeld, itt hoe het gebruikt wordt in de (medische) wereld. Sieve triage (Primaire triage) is een vorm van triage die juist heel goed door mensen zonder medische kennis toegepast kan worden, zij hebben namelijk niet de kennis om af te wijken van de triage, en zo mensen over te triëren.  Iemand die nog kan lopen met stomp buiktrauma en buikpijn, is een T3, en een medisch geschoolde wil daar vaak een hogere cat. aan geven.  

Ik heb niet per se een mening over wel of niet doen, ik denk wel dat je er goed op getraint moet zijn als je het doet.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


tjitsg

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
  • lifeguard + gnkstudent
Reactie #12 Gepost op: 6 maart 2015, 10:59:13
Leuke discussie!

Citaat
De scenario's waar op getraind wordt zijn uiteraard vanuit een multidisciplinaire aanpak, maar tevens zal een reddingseenheid het enige tijd zelf moeten uitzingen tot afvoer naar een gewondennest (uitgangsstelling) mogelijk is waar adequate medische opvang mogelijk is.

Ik wil mij hierbij aansluiten. Zelfs als je niet uit gaat van een worst-case scenario kan je als reddingsbrigade te maken krijgen met een ongeval met meerder slachtoffers. Hierbij kan je, als strandbrigade, denken aan meerdere mensen die tegelijk in de problemen komen in zee, een bootje dat omslaat e.d. Al snel zal je dan een keuze moeten gaan maken wie je het eerst meeneemt of behandeld. Voor binnenwater geldt bij evenementen hetzelfde.
Bij een melding is het inderdaad waar dat vaak tegelijk ambulance e.a. worden gealarmeerd. Echter kunnen zij helaas ook niet altijd even snel tp zijn. Ook de brandweer heeft in het team altijd een gewondenverzorger die de eerste triage doet. Dit is ook geen medisch deskundige, maar is er wel op getraind en kan zo als de eerste schifting maken voordat de ambulancedienst aanwezig is.

Zoals Golly zegt moet je als je triageert, er wel bekwaam voor zijn. Daarom zou ik er best voor willen pleiten dat er meer aandacht aan dingen als triage wordt besteed bij reddingsbrigades. Helemaal wanneer de betreffende reddingsbrigade onderdeel uitmaakt van de rampenvloot.
Uit ervaring weet ik dat andere hulpdiensten zoals de ambulancedienst en brandweer vaak wel bereid zijn eens een workshop te geven in het één of ander. In plaats van bij EHBO-herhaling tot in de treuren te herhalen hoe je een verbandje aanlegt of wat je moet doen met een kind met een tand uit de mond, zouden er vaker verdiepende workshops gegeven kunnen worden. Zodat ook binnen de reddingsbrigade meer medische kennis komt dan de standaard EHBO-kennis en op momenten dat het nodig mocht zijn, vrijwilligers inderdaad dingen zoals triage gestructureerd kunnen uitvoeren.

Het Sieve-protocol lijkt mij hierbij een duidelijke en niet te ingewikkelde protocol. Aangezien het GHOR deze ook vaak gebruikt is het handig dezelfde lijn hierin aan te houden. In eerste instantie mag je denk ik blij zijn als mensen adequaat mensen indelen in T1/T3/T4. Zodra er meer kennis en routine in zulke dingen komt door oefening, zullen de T2'tjes er vanzelf ook wel bijkomen.

Op de vraag of triage nog steeds noodzakelijk is als er op 10minuten varen een GNK aanwezig is. Ik denk dat in dat geval er best kan begonnen worden met triageren, zodra de GNK aanwezig is kan deze het eventueel overnemen of (wat naar mijn mening mooier zou zijn) als de triage soepel verloopt, instabiele so's kunnen stabiliseren en gereed maken voor vervoer.

Ten slotte ben ik van mening dat mensen altijd hun gezonde verstand moeten blijven gebruiken, zich goed moeten realiseren waar ze wel of niet bekwaam in zijn en welke handelingen ze dus wel en niet uitvoeren.
Vriendelijke groet,  Tjitske


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #13 Gepost op: 15 maart 2015, 14:41:55
Mooie discussie!
Ik vind het bizar om te bedenken dat sommige Reddingsbrigades geen schifting ter plaatse zouden hoeven kunnen maken door een niet aanwezig protocol hiervoor. Dat zou betekenen dat fitte mensen voorrang kunnen krijgen op kwetsbare ouderen bij evacuatie. In de praktijk zal dat niet gebeuren maar als je het op papier bekijkt zou dat wel kunnen gebeuren.

Daarnaast denk ik dat Reddingsbrigades wel degelijk een inschatting moeten kunnen maken op CWK letsel en dergelijke en zulke mensen klaar maken voor transport en of de patiënt met een langzamere of snellere boot vervoerd moet worden indien mogelijk of zelfs met helikopter.


zwaailamp

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #14 Gepost op: 15 maart 2015, 18:35:34
CWK letsel is geen triage criteria.....


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #15 Gepost op: 15 maart 2015, 23:15:31
En jong of oud ook niet  :D
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #16 Gepost op: 16 maart 2015, 10:51:46
Citaat van: spades link=msg=1337377 date=1426426915
Ik vind het bizar om te bedenken dat sommige Reddingsbrigades geen schifting ter plaatse zouden hoeven kunnen maken door een niet aanwezig protocol hiervoor.
Triageren bij meerdere slachtoffers doe je uitsluitend op de AB(C). Dat moet in een deugdelijke EHBO cursus zitten. Protocollair vastleggen is wel aan te bevelen.

Het wordt hoogste tijd dat alle leden van de reddingbrigades een deugdelijke EHBO cursus krijgen met de ABCDE, inclusief triageren.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


zwaailamp

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #17 Gepost op: 16 maart 2015, 11:49:20
Volgens mij is er meer winst te behalen om te leren waar je beperkingen liggen als EHBO-er, en hoe je zo snel mogelijk de juiste hulp op de juiste plek kan krijgen. Triage is een geen kunstje wat je zomaar iemand kan leren.. Bij een incident op het water is het van belang om iedereen zo snel mogelijk in veiligheid te brengen, en dus naar de kant te halen. Richt je daar op als reddingsbrigade, en regel dat goed. Geen enkele hulpverlener kan iets betekenen op het water.. Behandeling vind plaats op de kant. Haal eerst de niet mobiele mensen naar de kant, en dan de mobiele slachtoffers.... Gebruik geen kostbare tijd om een ademhaling en pols frequentie te meten.... Gebruik vooral je boeren verstand! Iemand die in het water ligt met een rustige ademfrequentie en normale pols, is toch echt in groter gevaar dan iemand met een fractuur aan zijn benen  op het dek van een schip.... Terwijl die drenkeling een T3 zou scoren....
Accepteer dat je als hulpverlener je beperkingen hebt.. Of je nu EHBO-er bent, of ambu pleeg. Een goede hulpverlener is niet iemand die veel weet, maar vooral wat hij niet weet!!!


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #18 Gepost op: 16 maart 2015, 12:29:42
Citaat van: zwaailamp link=msg=1337516 date=1426502960
Volgens mij is er meer winst te behalen om te leren waar je beperkingen liggen als EHBO-er, en hoe je zo snel mogelijk de juiste hulp op de juiste plek kan krijgen. Triage is een geen kunstje wat je zomaar iemand kan leren.. Bij een incident op het water is het van belang om iedereen zo snel mogelijk in veiligheid te brengen, en dus naar de kant te halen. Richt je daar op als reddingsbrigade, en regel dat goed. Geen enkele hulpverlener kan iets betekenen op het water.. Behandeling vind plaats op de kant. Haal eerst de niet mobiele mensen naar de kant, en dan de mobiele slachtoffers.... Gebruik geen kostbare tijd om een ademhaling en pols frequentie te meten.... Gebruik vooral je boeren verstand! Iemand die in het water ligt met een rustige ademfrequentie en normale pols, is toch echt in groter gevaar dan iemand met een fractuur aan zijn benen  op het dek van een schip.... Terwijl die drenkeling een T3 zou scoren....
Accepteer dat je als hulpverlener je beperkingen hebt.. Of je nu EHBO-er bent, of ambu pleeg. Een goede hulpverlener is niet iemand die veel weet, maar vooral wat hij niet weet!!!

We hebben het hier wel over rampscenario's in het kader van het grootschalig optreden met de nationale reddingsvloot, waarbij er voor langere tijd zelfstandig wordt gewerkt. Als ik in de branding een drenkeling aan boord trek ga ik daar echt geen uitgebreide beoordeling doen. Hooguit een "PAT", om het in populaire termen te beschrijven, wat masseren onderweg en zorgen dat we hoog en droog op het strand staan met adequate opvang aldaar. Dat er in de reguliere situatie soms ook "getrieerd" zal moeten worden in afwachting van RAV en MMT lijkt me echter evident. Daarnaast wordt er dagelijks op posten inschatting gemaakt van ernst van klachten en afhankelijk daarvan doorverwezen.  

Tevens ben ik van mening dat er gediscussieerd zou moeten worden over de vaardigheden en opleiding van medewerkers en vrijwilligers in het algemeen. Dan heb ik het eerder over de mensen die met enige regelmaat bij ernstige slachtoffers komen op verzoek van de MKA dan de RB vrijwilliger die eens in de 10 jaar wordt ingezet bij een groot incident.  ;)


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #19 Gepost op: 16 maart 2015, 13:37:05
Citaat van: -Joost- link=msg=1337520 date=1426505382
Tevens ben ik van mening dat er gediscussieerd zou moeten worden over de vaardigheden en opleiding van medewerkers en vrijwilligers in het algemeen. Dan heb ik het eerder over de mensen die met enige regelmaat bij ernstige slachtoffers komen op verzoek van de MKA dan de RB vrijwilliger die eens in de 10 jaar wordt ingezet bij een groot incident.  ;)
Ik (en de maatschappij) verwachten dat medewerkers van Reddingbrigades goed zijn opgeleid in EHBO vaardigheden. De huidige standard EHBO opleidingen (zoals Oranje Kruis) voldoen in mijn ogen nauwelijks ten aanzien van de aard van werkzaamheden van de Reddingsbrigades. Dat kan abslouut op een hoger plan en niveau gebracht worden.
En wat rampenbestrijding betreft, vervoer van medische en andere hulpverleners zal de grootste taak zijn bij een (echte!) ramp. De taak van het individuele lid van een Reddingsbrigade blijft altijd op BLS niveau.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.