Triage binnen de reddingsbrigade

Auteur Topic: Triage binnen de reddingsbrigade  (gelezen 18672 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

zwaailamp

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #20 Gepost op: 16 maart 2015, 14:53:21
Wat er volgens mij niet voldoet aan de huidige opleiding is het afbakenen van je grenzen en kunnen... Het alsmaar roepen dat je vindt dat je meer moet kunnen bewijst dit alleen maar....


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #21 Gepost op: 16 maart 2015, 15:01:03
Citaat van: zwaailamp link=msg=1337545 date=1426514001
Het alsmaar roepen dat je vindt dat je meer moet kunnen bewijst dit alleen maar....

Beetje kort door de bocht vind je niet? Ik ken een deel van de mensen die hier reageren persoonlijk en dat zijn van de reddingsbrigade collegae juist dé mensen die hun grenzen kennen en binnen die grenzen adequaat kunnen handelen ;)

Het lijkt me juist belangrijk om te discuseren over de mogelijkheden en vooral onmogelijkheden, daarnaast liggen de tekortkomingen van de opleidingen m.i. absoluut niet in het aantal trucjes dat er geleerd wordt. Het gaat mij erom dat ik in de praktijk zie dat er  vaak maar "iets" gedaan wordt. Meer aandacht voor de benaderingswijze van patiënten, het redeneren rond de klachten en effectief organiseren van de hulpverlening is m.i. op zijn plaats.  

Je stuurt deze mensen namelijk wel in een sterk pak met alle toeters en bellen erbij naar een 112 melding, dat kan uiteenlopen van een reanimatie van een kind tot bijvoorbeeld een suïcidepoging. Daarnaast zie ik ook een zeer uitgebreid aanbod van zelfstandige zorgvragen, wat uiteen kan lopen van een snijwondje tot een patiënt met hyperthermie of ontregelde chronische klachten. Binnen dat hele brede kader sta je daar wel als eerste bij en moet je een adequate inschatting maken en kunnen handelen binnen je bekwaamheid.  


tjitsg

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
  • lifeguard + gnkstudent
Reactie #22 Gepost op: 16 maart 2015, 19:44:40
Citaat van: zwaailamp link=msg=1337545 date=1426514001
Wat er volgens mij niet voldoet aan de huidige opleiding is het afbakenen van je grenzen en kunnen... Het alsmaar roepen dat je vindt dat je meer moet kunnen bewijst dit alleen maar....

Dit is inderdaad heel kort door de bocht. Het feit dat door een aantal mensen wordt geroepen dat men meer moeten kunnen, komt denk ik juist voor het uit zelfkennis en eigen grenzen zien. Als men deze grenzen namelijk niet zou inzien, zou ook niet geroepen worden dat men meer moet kunnen. Blijkbaar zien deze mensen hun grenzen (en die van anderen) en zien dus ook waar tekort wordt geschoten.

Nu kan je ook heel erg gaan hameren op het feit dat hulpverleners vooral moeten weten wat ze niet kunnen. Echter hierin blijven haken zal de kennis en professionaliteit uiteindelijk niet verbeteren. Wanneer iemand inziet dat hij een handeling niet kan, moet hij deze tijdens een incident zeker niet uitvoeren. Op een later moment (bijv. tijdens de evaluatie van de inzet) zal de vraag volgen, is het nodig dat ik deze handeling in het vervolg wel kan? Volgens mij stellen wij hier in de discussie over triage die vraag: of de reddingsbrigade wel het uitvoeren van een triage zou moeten beheersen.

Op dit antwoord kan je heel hard roepen: nee, want dit leer je niet zomaar en je moet weten wat je wel en niet kan. Dit is niet het antwoord op de vraag, maar een circelredenatie. Namelijk de probleemstelling is (kortweg): we kunnen dit niet. Hierop volgende vraag: Moeten we dat in het vervolg wel kunnen? Dat we het niet kunnen is geen argument, maar een drogreden. Tot zover een korte opfrissing in betogen  :P

In mijn vorige reactie heb ik betoogd dat het zeker waardevol zou zijn als er bij de reddingsbrigade meer kennis en professionaliteit wordt vergaard op dit gebied (en andere gebieden). Ik ben het dan ook eens met de volgende uitspraak van Achterkamp:
Citaat van: Achterkamp link=msg=1337513 date=1426499506
Het wordt hoogste tijd dat alle leden van de reddingbrigades een deugdelijke EHBO cursus krijgen met de ABCDE, inclusief triageren.
Al zou ik niet willen zeggen dat leden van reddingsbrigades geen deugdelijke EHBO cursus krijgen, maar voor de professionaliteit en bovenal kwaliteit zou het wel mooi zijn als deze standaard wordt uitgebreid met ABCDE en zaken als triageren.

Op het moment van handelen zelf, tijdens het incident is het zeker waar dat je gebruik moet maken van je goede boerenverstand en dat kennis van je eigen kunnen op z'n plaats is. Maar hieruit volgt, voor mij vanzelfsprekend, ook het streven om de hiaten in je kennis op te vullen. Ik denk dat er wel wat meer gestreefd mag worden naar het verder bekwamen van zichzelf, niet alleen binnen reddingsbrigades, maar dat staat verder buiten deze discussie  ;)
Vriendelijke groet,  Tjitske


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #23 Gepost op: 16 maart 2015, 20:33:39
Een reddingsbrigade lid is vrijwilliger en dat wordt in dit verhaal nogal vergeten.
Ben al vele jaren lid van de reddingsbrigade en als ik zie wat de laatste jaren voor diploma`s, cursussen, etc nodig zijn slaat de balans wel door.
Nu ook weer een extra cursus voor triage, lijkt me wat overdreven.

Meenemend dat een reddingsbrigade lid contributie betaald, eigen opleidingen betaald, 24/7 oproepbaar is en hier totaal geen tegemoetkoming tegenover staat. Dit in tegenstelling tot b.v. de vrijwillige brandweer.

Moeten reddingsbrigade leden een triage uitvoeren? nee
In een rampgebied is het een ander verhaal, maar dan liggen zaken beduidend anders. 98uiye


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #24 Gepost op: 16 maart 2015, 20:54:26
Citaat van: muistroom link=msg=1337603 date=1426534419
Een reddingsbrigade lid is vrijwilliger en dat wordt in dit verhaal nogal vergeten.
Ben al vele jaren lid van de reddingsbrigade en als ik zie wat de laatste jaren voor diploma`s, cursussen, etc nodig zijn slaat de balans wel door.
Nu ook weer een extra cursus voor triage, lijkt me wat overdreven.

Het gaat hier inmiddels niet alleen meer over triage, maar om het complete plaatje van het handelen bij medische noodsituaties. Vind jij de huidige opleidingen cursus voldoen voor het takenpakket?

Citaat van: muistroom link=msg=1337603 date=1426534419
Meenemend dat een reddingsbrigade lid contributie betaald, eigen opleidingen betaald, 24/7 oproepbaar is en hier totaal geen tegemoetkoming tegenover staat. Dit in tegenstelling tot b.v. de vrijwillige brandweer.

Er zijn ook collega's met vrijwilligersvergoeding of een salarisstrook. Daarnaast heeft de patiënt het niet voor het kiezen wie er ter plaatse komt, maar verwacht wel een 'professional' met degelijke eerste hulp opleiding, zeker als je met blauw-blauw voor komt rijden. Dit is een wezenlijk andere situatie dan waar de huidige eerste hulp opleidingen op gericht zijn.  

Citaat van: muistroom link=msg=1337603 date=1426534419
Moeten reddingsbrigade leden een triage uitvoeren? nee
In een rampgebied is het een ander verhaal, maar dan liggen zaken beduidend anders. 98uiye

Hier spreek je jezelf volledig tegen..  ;)


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #25 Gepost op: 16 maart 2015, 22:11:24
Een reddingsbrigade lid dient zijn geldige ehbo papieren te hebben, met reanimatie en AED zonodig met O2
Verwacht niet een halve verpleegkundige die met blauw blauw komt aanrijden, dat is niet de bedoeling van het blauw blauw
Waarom worden wij dan ingezet?
Bij drukte op de stranden kan het een tijd duren voordat er een ambu terplaatse is. De reddingsbrigade word gealarmeerd om in eerste instantie ehbo toe te passen. Zij hebben contact met de meldkamer en kunnen door hun gebiedskennis de ambu sturen. Handig als er een ambu komt vanuit een hele andere plaats.Tevens kunnen zij hun bevindingen direct terugkoppelen aan de ambu t.a.v. het s.o.

Een reddingsbrigade rijdt niet alleen blauw blauw om als eerste een diagnose te stellen, nee het vervoer van hulpverleners/s.o. is de doelstelling.
Maar ook de opvang van een trauma heli op een druk strand om maar een voorbeeld te noemen.

ws ben ik niet duidelijk geweest:
in het dagelijks werk van een reddingsbrigade triage nee (zoals strandbewaking, incidentele bewaking)


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #26 Gepost op: 16 maart 2015, 22:39:47
Citaat van: muistroom link=msg=1337624 date=1426540284
Een reddingsbrigade lid dient zijn geldige ehbo papieren te hebben, met reanimatie en AED zonodig met O2
Verwacht niet een halve verpleegkundige die met blauw blauw komt aanrijden, dat is niet de bedoeling van het blauw blauw
Waarom worden wij dan ingezet?
Bij drukte op de stranden kan het een tijd duren voordat er een ambu terplaatse is. De reddingsbrigade word gealarmeerd om in eerste instantie ehbo toe te passen. Zij hebben contact met de meldkamer en kunnen door hun gebiedskennis de ambu sturen. Handig als er een ambu komt vanuit een hele andere plaats.Tevens kunnen zij hun bevindingen direct terugkoppelen aan de ambu t.a.v. het s.o.

Een reddingsbrigade rijdt niet alleen blauw blauw om als eerste een diagnose te stellen, nee het vervoer van hulpverleners/s.o. is de doelstelling.
Maar ook de opvang van een trauma heli op een druk strand om maar een voorbeeld te noemen.

ws ben ik niet duidelijk geweest:
in het dagelijks werk van een reddingsbrigade triage nee (zoals strandbewaking, incidentele bewaking)

Niemand heeft het hier over een halve verpleegkundige gehad, die vergelijking raakt ook kant nog wal.

Verder weet ik wel iets van het werk, doe het al een blauwe maandag gelukkig. Het enige wat hier (en in andere kringen) ter discussie wordt gesteld is of de inhoud van de eerste hulp cursussen geschikt is voor het uitvoeren van de werkzaamheden en de plek van triage daarin.


zwaailamp

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #27 Gepost op: 16 maart 2015, 23:01:23
Casus:
Oma is 84 geworden, en heeft een partyschip afgehuurd voor een dagtochtje. Oma heeft totaal 76 mensen uitgenodigd. Door een aanvaring met een boei slaat het schip lek. In blinde paniek springen er 6 mensen over boord in het 9 graden koude water. Het schip geeft een noodsignaal af en alarmeert de reddingsbrigade. De reddingsbrigade arriveert na 16 minuten met 3 reddingsboten. De vervoerscapaciteit per boot is 5 liggende SO, of 16 staande SO's. Door alle consternatie aan boord zijn er van de 77 mensen, 12 gewond geraakt en kunnen zichzelf niet helpen. Van de 12 worden er 2 gereanimeerd.
Bij aankomst van de reddingsboten is de schatting dat de boot nog 20 minuten zal drijven, en dan onder water verdwijnt. Heen en weer varen naar de kant duurt 18 minuten.
Wie ga he redden?
De 6 in het water?
Dr 2 reanimatie?
De 10 overige gewonden?
Of ga je voor de overige?


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #28 Gepost op: 16 maart 2015, 23:53:07
Citaat van: zwaailamp link=msg=1337639 date=1426543283
Casus:
Oma is 84 geworden, en heeft een partyschip afgehuurd voor een dagtochtje. Oma heeft totaal 76 mensen uitgenodigd. Door een aanvaring met een boei slaat het schip lek. In blinde paniek springen er 6 mensen over boord in het 9 graden koude water. Het schip geeft een noodsignaal af en alarmeert de reddingsbrigade. De reddingsbrigade arriveert na 16 minuten met 3 reddingsboten. De vervoerscapaciteit per boot is 5 liggende SO, of 16 staande SO's. Door alle consternatie aan boord zijn er van de 77 mensen, 12 gewond geraakt en kunnen zichzelf niet helpen. Van de 12 worden er 2 gereanimeerd.
Bij aankomst van de reddingsboten is de schatting dat de boot nog 20 minuten zal drijven, en dan onder water verdwijnt. Heen en weer varen naar de kant duurt 18 minuten.
Wie ga he redden?
De 6 in het water?
Dr 2 reanimatie?
De 10 overige gewonden?
Of ga je voor de overige?

Mooie casus! Aangezien de boot zinkende is zou mijn insteek zijn om zoveel mogelijk mensen te redden en dus geen tijd verspillen aan niet mobiel gewonden: 1 boot gaat de drenkelingen opvissen en de andere 2 zo snel mogelijk evacueren van mensen die vlot over kunnen stappen. Als er scheepvaart in de buurt is laat je die uiteraard mee assisteren of zet daar de evacuees op om tijd te sparen. Als er nog tijd over is eventueel de niet mobiele slachtoffers oppikken. Maar in dit geval zou ik dus gaan voor zo'n groot mogelijk aantal redden en geen tijd verspelen aan triage/ehbo etc.

Een mooi voorbeeld waar dit ook ter sprake kwam was de oefening Kokkel op de Waddenzee:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=43779.40


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #29 Gepost op: 17 maart 2015, 07:09:47
Weet ook niet of je een uitgebreide opleiding moet doen, gezond verstand en keuzes maken kom je ook ver mee. Tijdens een inzet kan voorkomen dat je keuze moet maken of je dit kan doen zoals op het land lijkt me lastig. Als je mensen uit het water moet vissen kan je niet zien of iemand mobiel is of niet, laat staan dat je ruimte hebt om een keuze te maken (mogelijk zwemt iedereen op je af en heb je weinig keuze). Als iedereen in een vlot of aan boord is kan je een keuze maken wie eerst na land en wie volgt. keuzes maken bij slachtoffers is triage.

9910001
9910001