Triage binnen de reddingsbrigade

Auteur Topic: Triage binnen de reddingsbrigade  (gelezen 18709 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

bryanvisser

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 64
Reactie #30 Gepost op: 17 maart 2015, 09:07:38
Doet overigens de original poster nog mee? >:D
Verpleegkundige Rode Kruis Medische Dienst


Harm Roetert

  • Verpleegkundige i.o.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 73
  • Altijd nagaan, nooit aannemen!
Reactie #31 Gepost op: 17 maart 2015, 09:10:17
Die gaat vanmiddag weer even schrijven  :)
Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel.  4dejaars student HBO-Verpleegkunde | Minor High Care met stage op de IC | Reddingsbrigade Deventer, Li


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #32 Gepost op: 17 maart 2015, 11:51:26
Citaat van: zwaailamp link=msg=1337639 date=1426543283
Casus:
Oma is 84 geworden, en heeft een partyschip afgehuurd voor een dagtochtje. Oma heeft totaal 76 mensen uitgenodigd. Door een aanvaring met een boei slaat het schip lek. In blinde paniek springen er 6 mensen over boord in het 9 graden koude water. Het schip geeft een noodsignaal af en alarmeert de reddingsbrigade. De reddingsbrigade arriveert na 16 minuten met 3 reddingsboten. De vervoerscapaciteit per boot is 5 liggende SO, of 16 staande SO's. Door alle consternatie aan boord zijn er van de 77 mensen, 12 gewond geraakt en kunnen zichzelf niet helpen. Van de 12 worden er 2 gereanimeerd.
Bij aankomst van de reddingsboten is de schatting dat de boot nog 20 minuten zal drijven, en dan onder water verdwijnt. Heen en weer varen naar de kant duurt 18 minuten.
Wie ga he redden?
De 6 in het water?
Dr 2 reanimatie?
De 10 overige gewonden?
Of ga je voor de overige?
Alleen de reddingbrigade alarmeren, hoe dan ??  98uiye

1) Gebruik toch de reddingmiddelen welke verplicht zijn op passagierschepen en voldoende capaciteit moeten hebben voor tenminste alle opvarenden incl. alle passagiers
2) Andere vaartuigen in de buurt zijn gealarmeerd door de noodoproep zelf en later door de Kustwacht en/of nautische verkeersposten.
3) Personen uit het water halen is prio 1, scheelt in het uiteindelijk totaal aantal overlevenden
4) Laat vooral de reanimisten doorgaan, medische hulp is vertraagd, desnoods verplaatsen naar een ander vaartuig indien onmiddelijk gevaar van zinken bestaat.
5) De 12 overige gewonden zijn helaas overgeleverd aan de eerstehulp vaardigheden van de bemanning, de ad-hoc aanwezige EHBO-ers aan boord en een flinke dosis zelfredzaamheid (geldt voor iedereen a/b), als Reddingbrigade heb je je handen vol aan de 6 onderkoelden
6) Gezien de omvang van het incident zal zeer groot worden opgeschaald en veel varend materiaal uitrukken van tal van diensten.
7) Even volhouden als Reddingbrigade, er is veel hulp onderweg

(niet een erg realistische casus)
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #33 Gepost op: 17 maart 2015, 12:59:44
Als oma 76 gasten heeft uitgenodigd dan zijn er in totaal 77 passagiers aan boord. Hoe zit het met de bemanning ? Dat zijn er minimaal 3.Voor alle duidelijkheid het totaal te redden opvarenden is dan 80 mensen.
Ik neem aan dat dit is doorgegeven bij de noodoproep alsmede de plaats des onheils en komen er voldoende vaartuigen vanuit de buurt binnen de kortste keren op af.
18 minuten heeft het geduurd totdat de reddingboot ter plaatse is en er wordt een schatting van 20 minuten afgegeven, dus het schip doet er 38 minuten over om te zinken,even volgens de schatting.
Dat is ruim voldoende tijd om de opvarenden op een ordentelijke manier te evacueren, echter gelet op de genoemde paniek, mensen overboord springen etc. is de bemanning ernstig in gebreke gebleven mbt de informatie over de calamiteit en de te nemen maatregelen zoals redvesten om, vlotten etc.

N.B. Er wordt gesproken over reddingsbrigade binnen 18 minuten,(anders zijn ze er niet zo snel buiten het seizoen), dus het is gelet op de watertemperatuur voorjaar en dan is er naast de beroepsvaart ook wel wat recreatievaart.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #34 Gepost op: 17 maart 2015, 13:57:53
Wellicht een domme vraag maar waarom heb je 2 reanimaties aan boord? Lijkt mij niet erg plausibel. Ik snap dat het een fictieve casus is maar het moet natuurlijk wel geloofwaardig blijven.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


zwaailamp

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #35 Gepost op: 17 maart 2015, 15:56:45
Who's to blame, en waarom er 2 reanimaties zijn, is volgens mij niet zo van belang.... Als hulpverleners heb je hier in dit geval gewoon te maken.. Doel van de casus is meer om mensen te triggeren om te beslissen wat je gaat doen, en of triage een rol zou spelen in het maken van je keuzes...


Harm Roetert

  • Verpleegkundige i.o.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 73
  • Altijd nagaan, nooit aannemen!
Reactie #36 Gepost op: 17 maart 2015, 19:44:50
Ik kruip als topicstarter ook maar weer even onder de steen vandaan;) Iedereen overigens bedankt voor de geleverde bijdrage tot dusver!

Samengevat denk ik dat het volgende over de triage gesteld kan worden:

Triage wordt onbewust door elke hulpverlener uitgevoerd indien er sprake is van meerdere slachtoffers. Onder normale omstandigheden kan iemand met beperkte medische kennis goed een triage uitvoeren conform het Sieve-protocol. Bij drenkelingen/onderkoelingen zijn de vitale parameters dusdanig verstoord dat - als ze al goed gemeten worden - het leidt tot een grote stroom aan T1 slachtoffers waardoor er alsnog geen scheiding onstaat. In een rampgebied is een scheiding in mobiel / immobiel / ademstilstand een goed onderscheid, zeker als er een Gnk-C aanwezig is op redelijke afstand. Afgezien van de indelingscriteria is er behoefte aan een eenduidig protocol omtrent de wijze waarop de leden van de reddingsbrigade de triage uitvoeren.

Samengevat denk ik dat het volgende over de vaardigheden gesteld kan worden:
De leden van de reddingsbrigade zijn doorgaans slechts in het bezit van een diploma EHBO van het Oranje Kruis of Elementair Medische verklaring (EM). Deze opleidingen hebben onvoldoende aandacht voor het triageren van slachtoffers, juiste benadering van slachtoffers (m.n. kinderen), redeneren op basis van klachten, juist samenwerken en overdragen en het effectief organiseren van een hulpverlening. Door Reddingsbrigade Nederland is een EHBO+ opleiding (met mogelijke werknaam 'Eerste Hulp Lifeguards') aangekondigd die specifiek aandacht zal hebben op de hulpverlening aan drenkelingen/strandincidenten.
ps: voor de inhoud van deze opleiding kan nog een enquête worden ingevuld, meer op Bondsinfo Eerste Hulp Lifeguards
Verder wil ik afwachting van de informatie die de bond geeft over deze opleiding hier niet verder over discussieren in dit topic.

Omtrent de casus zou ik willen zeggen dat de reddingsbrigade haar eerste prioriteit heeft bij het redden van drenkelingen voordat er begonnen wordt met de eerste hulpverlening aan slachtoffers. Hoe de behandeling van de 18 slachtoffers zal gaan is afhankelijk van de wijze waarop wij besluiten dat de reddingsbrigade kan/mag/moet triageren. Tot slot is de beslissing voor het eventueel heen en weer varen of opschalen aan de lifeguard schipper of senior lifeguard ter plaatse. Deze rol wordt echter direct door de KNRM/politie/RWS overgenomen zodra zij ter plaatse komen op zee.

Verdere inhoudelijke toelichting geef ik graag in een apart topic, aangezien ik van mening ben dat we geen concept-richtlijn kunnen bereiken door een casus te bespreken en op basis van die afhandeling een aanbeveling te doen. Logischer lijkt het mij om een idee voor triage te roepen en die aan een casus te toetsen.

Indien er geen nieuwe argumenten zijn voor of tegen het gestelde in de eerste alinea zou ik graag willen weten op basis van welke criteria de reddingsbrigade kan zeggen of een slachtoffers met spoed naar het gewondennest moet of wellicht nog even kan wachten. Kunnen we daar net zulke eenduidige eisen in opstellen als het Sieve-protocol of moeten we het echt doen op ons gezond verstand?
Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel.  4dejaars student HBO-Verpleegkunde | Minor High Care met stage op de IC | Reddingsbrigade Deventer, Li


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #37 Gepost op: 17 maart 2015, 19:52:05
@zwaailamp.

Ok, dat wist ik niet. Daarom leer ik nog. Maar zo een patiënt dient wel adequaat vervoerd te worden.

En verder, nee leeftijd en geslacht moeten inderdaad geen drol uit maken, ook niet in het geval van een watersnoodramp. Echter is dat wel het risico dat je oploopt als er niet systematisch  getrieerd word en mogelijk de verkeerde mensen op de eerste en beste boot mee terug mogen. Daarnaast denk ik dat zolang er bij bondsrampenoefeningen 45 minuten door een vletbemanning gereanimeerd moet worden er ruimte is voor verbetering. Ook bij de bond en in de protocollen.

Ook denk ik dat er een inschatting gemaakt moet kunnen worden in de vraag of deze mensen wel geëvacueerd moeten worden. Zitten ze hoog en droog en kan er verwacht worden dat dit zo blijft? Of is het beton verzadigd met water en staat het huis op instorten? Ook dat lijken me zaken die van belang zijn bij triage voor reddingsbrigades. Het aantal boten van de rampenvloot is beperkt en de evacuatie capaciteit is niet heel groot waardoor het naar mijn inzien van des te groter belang is in kaart te brengen wie zsm weg moeten in verband met medische noodgevallen en wie er nog een tijdje door kan zolang er eten en dekens aanwezig zijn. Ook dat is triëren maar in een bredere context dan alleen het medische. Ik ga hier in met name in op verhalen als in 1953. Waar Reddingseenheden langere tijd zelfstandig moeten kunnen opereren waarin naar mijn mening van belang is keuzes gemaakt moeten worden volgens een protocol waarbij persoonlijke meningen minder van belang zijn.

@Harm

Wat je zegt, mobiel/immobiel/ademstilstand is al onderscheid. Maar dat moet wel vastgelegd worden om een éénduidige werkwijze te bereiken. Ook wanneer opstappers van verschillende reddingsbrigades op dezelfde boot werken zodat er geen discussie ontstaat.
Als er een boot in brand staat spreekt het voor zich iedereen er zo snel mogelijk afgehaald word indien mogelijk.


zwaailamp

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #38 Gepost op: 17 maart 2015, 20:51:50
Maar voor wat voor incidenten willen jullie dan een triage opleiding? Kan iemand dat eens concreet maken? Want voor alsnog zie ik dat in het geheel niet!!!


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #39 Gepost op: 17 maart 2015, 21:23:36
Goeie vraag.

Voor wat mij betreft alleen bij grootschalige rampen waarbij de nationale reddingsvloot in actie komt zodat er geprioriteerd kan worden bij evacuaties.