Triage binnen de reddingsbrigade

Auteur Topic: Triage binnen de reddingsbrigade  (gelezen 13964 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Harm Roetert

  • Verpleegkundige i.o.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 73
  • Altijd nagaan, nooit aannemen!
Reactie #40 Gepost op: 17 maart 2015, 23:59:17
Inderdaad. Binnen het gebruikelijke werk (geplande bewakingen als strandseizoen en incidentele bewakingen op een rivier) zal het triageren niet snel aan bod komen wegens een gebrek aan slachtoffers.

Denk echter wel aan een situatie in januari 2012 waarbij er in het noorden enkele dijken 'kritiek' waren. Om ons voor te bereiden op zulke incidenten houdt de reddingsbrigade landelijke oefeningen. Bij oefeningen als die heb je standaard op verschillende plaatsen personen zitten die zijn ingesloten door het water. Een deel is altijd gewond om het makkelijk te maken. De leider ter plaatse zal een keuze moeten maken, proberen alle slachtoffers op de boten te krijgen en gezamenlijk terug varen, of een deel van de (snelle) boten op en neer laten varen met de meest zwaargewonde personen en deze alvast droppen bij de Gnk-C.

De eenduidigheid is m.i. nodig om te voorkomen dat iemand op locatie A mensen veel hoger inschaalt dan nodig waardoor op locatie B de slachtoffers vertraging oplopen in het vervoer.
Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel.  4dejaars student HBO-Verpleegkunde | Minor High Care met stage op de IC | Reddingsbrigade Deventer, Li


bryanvisser

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 64
Reactie #41 Gepost op: 18 maart 2015, 09:11:22
Citaat van: Harm Roetert link=msg=1337839 date=1426633157
De leider ter plaatse zal een keuze moeten maken, proberen alle slachtoffers op de boten te krijgen en gezamenlijk terug varen, of een deel van de (snelle) boten op en neer laten varen met de meest zwaargewonde personen en deze alvast droppen bij de Gnk-C.

Bij het "droppen" van slachtoffers voor het gewondennest, is er dan niet een risico aanwezig dat er een hele lading aan slachtoffers "opgestapeld" gaat worden voor de deur van dit gewondennest? (aangezien er per keer een capaciteit van 6 - 8 slachtoffers te behandelen valt)

Hiervoor zouden dus een nationale afstemming moeten komen binnen Reddingsbrigades Nederland en Ambulancezorg Nederland om dit te voorkomen? Bv. de laagdrempeligheid van triage. Ter preventie van een hele lading aan T1 slachtoffers, die door de ambulancezorg als T2 of T3 geclassificeerd gaat worden. Concreet: How to keep the pressure away? (Die overigens toch al aanwezig is)
Verpleegkundige Rode Kruis Medische Dienst


zwaailamp

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #42 Gepost op: 18 maart 2015, 09:56:21
Het opvangen en behandelen is een taak van de witte kolom.... Als reddingsbrigade moet je je daar niet mee bezig houden. Elk slachtoffer wat naar de wal gebracht wordt, wordt daar door deskundig personeel beoordeeld. Als er gelijktijdig veel gewonden worden binnengebracht, is het de taak van de hun op daar op in te spelen en op te schalen... Het idee om als reddingsbrigade dan maar gedoseerd mensen aan te voeren is een verkeerde keuze. Uiteindelijk moet iedereen zo snel mogelijk uit een rampgebied, en in veiligheid gebracht worden.. Dat is een taak van de reddingsvloot..
Ik heb liever dat er snel veel mensen naar de wal gebracht worden, dan kijken wij wel wie er wel hulp of verzorging nodig heeft.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,213
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #43 Gepost op: 18 maart 2015, 11:29:55
Er wordt gesproken over de watersnoodramp van 1953.
In 1953 was er een groot gebrek aan communicatiemiddelen, kwam grotendeels neer op radio zendamateurs.
Als er nu een dergelijke ramp zou komen wordt de ether volledig bezet/vervuild middels grotendeels zinloze herhalingen,doublures etc.


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #44 Gepost op: 18 maart 2015, 12:10:25
Citaat van: Thor link=msg=1337915 date=1426674595
Er wordt gesproken over de watersnoodramp van 1953.
In 1953 was er een groot gebrek aan communicatiemiddelen, kwam grotendeels neer op radio zendamateurs.
Als er nu een dergelijke ramp zou komen wordt de ether volledig bezet/vervuild middels grotendeels zinloze herhalingen,doublures etc.
Daarom hebben we ook DARES.  :)
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #45 Gepost op: 18 maart 2015, 13:29:47
Twee zaken worden  u door elkaar heen gehaald, teweten triage door ambulance/medisch personeel en die door de leken EHBO-ers (Reddingsbrigade lid). Dat zijn twee verschillende niveaus en werkvelden die door elkaar heen worden gehaald. Triageren door medici is algemeen geaccepteerd. Triageren door leken hulpverleners echter niet en dat verbaast mij een beetje dat daar wel wat weerstand tegen is uit de medische hoek terwijl er geen medische handelingen plaatsvinden. Ten onrechte, want iedereen moet in alles prioriteiten stellen in het dagelijkse leven in wat als eerste te doen, dus in de EHBO moet triageren dus ook gewoon kunnen.

Triageren door een EHBO-er vindt plaats bij aankomst en geeft een algemene indicatie van de AB(C) bij meerdere slachtoffers. Een triage door EHBO-ers om AB(C) problemen te bepalen is wel degelijk noodzakelijk. Daarvoor moet je wel de ABCDE weten te hanteren.
Hierop zal ook de melding aan 112 resp. Kustwacht worden aangepast om de inzet van hulpdiensten te kunnen bepalen.
De triage door een EHBO_er is puur schifting op problemen in de AB(C) en het bepalen van het aantal slachtoffers met specifieke problemen in de AB(C). Het is dus ook niet de bedoeling dat EHBO-ers een triage etiket Tx aan slachtoffers gaan hangen. Daar heeft de EHBO-er te weinig kennis en ervaring in.

Triageren op leken niveau kan iedereen leren. Leren omgaan in het benaderen in de AB(CDE) met meerdere slachtoffers wordt voor zover mij bekend alleen bij de EHBO opleidingen van LPEV behandeld.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #46 Gepost op: 19 maart 2015, 15:07:51
Citaat van: Thor link=msg=1337915 date=1426674595
Er wordt gesproken over de watersnoodramp van 1953.
In 1953 was er een groot gebrek aan communicatiemiddelen, kwam grotendeels neer op radio zendamateurs.
Als er nu een dergelijke ramp zou komen wordt de ether volledig bezet/vervuild middels grotendeels zinloze herhalingen,doublures etc.
Wat wil je daar mee zeggen? Het ging mij vooral om de grootte van de ramp.

@zwaailamp

Ja, dat iedereen uiteindelijk aan wal moet is logisch. Echter heeft een reddingseenheid ook beperking in transport capaciteit. Als mijn wijk, welke ongeveer 4 meter onder zeeniveau ligt, geŽvacueerd moet worden gaat dat lang duren bij een dergelijke dijk/duindoorbraak. Dan prioriteren wie er werkelijk gewond/acute zorg nodig heeft lijkt me zinvol omdat het lang kan duren voor het volgende transport weer aanwezig is.


zwaailamp

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #47 Gepost op: 19 maart 2015, 17:36:24
Maar waar komt toch elke keer het idee van gewonden bij een dijkdoorbraak vandaan?? In Wilnis in 2003? Zijn er 2 mensen onwel geworden en nagekeken door een ambu.... En uiteindelijk niet vervoerd....  Terwijl het een doorbraak betrof die midden in de nacht plaats vond, waarbij vrijwel direct een woonwijk met 1300 huizen blank stond....

Ik heb nog steeds geen concrete voorbeelden voorbij zien komen dat de stelling onderbouwd...


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #48 Gepost op: 19 maart 2015, 17:48:16
Citaat van: zwaailamp link=msg=1337885 date=1426668981
Het opvangen en behandelen is een taak van de witte kolom.... Als reddingsbrigade moet je je daar niet mee bezig houden.

Uiteraard is dat een taak van de witte kolom, dat spreekt niemand hier tegen. De reddingsbrigade fungeert echter in zowel de reguliere als in opgeschaalde situatie als verlengstuk hiervan. In de reguliere situatie veelal in directe opdracht van de MKA, voor zowel de eerste opvang als vervoer en logistiek. Dit naast de hoofdtaak wat altijd nautische hulpverlening zal blijven ;)

Waar het mij dwars gaat zitten is het moment dat je mensen op pad stuurt die niet voorbereid zijn op wat ze aan kunnen treffen en de beslissingen c.q. handelingen die ze toe dienen te passen. Daarbij heb ik het expliciet niet over allerlei extra handelingen, maar voornamelijk over inzicht en kennis.

Zal niet de eerste keer zijn dat je met de oranje auto komt voorrijden en de 'reguliere' ehbo hulpverleners (vereniging of passanten) laten alles uit de handen vallen, er zijn in hun ogen immers professionals ter plaatse. Moet je dat binnen je bekwaamheidsgebied wel waar kunnen maken natuurlijk..


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #49 Gepost op: 19 maart 2015, 17:49:46
Citaat van: CM link=msg=1337695 date=1426597073
Wellicht een domme vraag maar waarom heb je 2 reanimaties aan boord? Lijkt mij niet erg plausibel. Ik snap dat het een fictieve casus is maar het moet natuurlijk wel geloofwaardig blijven.
Mwah, 2 traumatische reanimaties bij een goede aanvaring zijn best plausibel hoor. In deze casus wordt het wat vreemd weggezet, maar had het scenario over twee botsende schepen gegaan dan had dat best gekund.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.