Triage binnen de reddingsbrigade

Auteur Topic: Triage binnen de reddingsbrigade  (gelezen 18667 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #50 Gepost op: 20 maart 2015, 19:56:57
Citaat van: -Joost- link=msg=1338149 date=1426783696
Uiteraard is dat een taak van de witte kolom, dat spreekt niemand hier tegen. De reddingsbrigade fungeert echter in zowel de reguliere als in opgeschaalde situatie als verlengstuk hiervan. In de reguliere situatie veelal in directe opdracht van de MKA, voor zowel de eerste opvang als vervoer en logistiek. Dit naast de hoofdtaak wat altijd nautische hulpverlening zal blijven ;)

Waar het mij dwars gaat zitten is het moment dat je mensen op pad stuurt die niet voorbereid zijn op wat ze aan kunnen treffen en de beslissingen c.q. handelingen die ze toe dienen te passen. Daarbij heb ik het expliciet niet over allerlei extra handelingen, maar voornamelijk over inzicht en kennis.

Zal niet de eerste keer zijn dat je met de oranje auto komt voorrijden en de 'reguliere' ehbo hulpverleners (vereniging of passanten) laten alles uit de handen vallen, er zijn in hun ogen immers professionals ter plaatse. Moet je dat binnen je bekwaamheidsgebied wel waar kunnen maken natuurlijk..

Ik denk dat je je toch vergist in de taakomschrijving van de reddingsbrigade.
Daarnaast is het zo dat als ik voor de kust brigades spreek heel veel ervaring is onder veel strandwachten / reddingsbrigade leden. 8)


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #51 Gepost op: 20 maart 2015, 20:46:32
Citaat van: muistroom link=msg=1338372 date=1426877817
Ik denk dat je je toch vergist in de taakomschrijving van de reddingsbrigade.

Wat klopt er dan niet aan volgens jou?

Citaat van: muistroom link=msg=1338372 date=1426877817
Daarnaast is het zo dat als ik voor de kust brigades spreek heel veel ervaring is onder veel strandwachten / reddingsbrigade leden. 8)

Er zijn genoeg mensen met een stevige achtergrond en zijn er ook velen die dat niet hebben. De kneep zit erin dat dit nogal regelmatig gebagatelliseerd wordt..


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #52 Gepost op: 20 maart 2015, 23:32:47
Citaat van: -Joost- link=msg=1338390 date=1426880792
Wat klopt er dan niet aan volgens jou?

Er zijn genoeg mensen met een stevige achtergrond en zijn er ook velen die dat niet hebben. De kneep zit erin dat dit nogal regelmatig gebagatelliseerd wordt..

heb ik eerder uitgelegd en is hier ook al meerdere malen geplaatst. Triage wordt NIET in ons dagelijks werk door ons gedaan. Wij worden in ons dagelijks werk naar incidenten gestuurd, waarbij wij mogelijk eerder dan een ambu aankomen. Wij kunnen dan ehbo verlenen, zuurstof toedienen, aed gebruiken, een sitrap doorgeven aan ambu en/of meldkamer, wij kunnen een ambu loodsen en ambu bemanning/so vervoeren.
In een rampgebied zullen wij mogelijk een triage moeten uitvoeren, maar ik zal je de illusie  ontnemen dat in een rampgebied veel professionals een goede triage uitvoeren.

De inzicht en kennis is bij een groot aantal vrijwilligers aanwezig, daar wordt op getraind en geoefend. Veel mensen vergissen zich nogal behoorlijk wat een strandwacht in een seizoen meemaakt.
Zoals een melding van een zoekactie opstarten, wanneer wel/niet wat zet ik in, hoe gaan we te werk?
Meegemaakt dat de professionals ons om advies vroegen, maar ook onze rb liaisons worden opgeroepen om ondermeer advies te geven.
Vindt het daarom nogal kort door de bocht de opmerkingen die jij maakt. ???


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #53 Gepost op: 21 maart 2015, 15:15:03
Citaat van: muistroom link=msg=1338444 date=1426890767
heb ik eerder uitgelegd en is hier ook al meerdere malen geplaatst. Triage wordt NIET in ons dagelijks werk door ons gedaan. Wij worden in ons dagelijks werk naar incidenten gestuurd, waarbij wij mogelijk eerder dan een ambu aankomen. Wij kunnen dan ehbo verlenen, zuurstof toedienen, aed gebruiken, een sitrap doorgeven aan ambu en/of meldkamer, wij kunnen een ambu loodsen en ambu bemanning/so vervoeren.
In een rampgebied zullen wij mogelijk een triage moeten uitvoeren, maar ik zal je de illusie  ontnemen dat in een rampgebied veel professionals een goede triage uitvoeren.

Het bericht waarop je reageerde was van gelijke strekking met wat je hier verteld, ik snap dus je opmerking nog steeds niet.

De plek van triage in dit taakveld staat hier echter ter discussie. Dan kan je heel hard roepen dat het niet wordt toegepast, maar dan zullen we eerst eens de definitie van triage scherper moeten stellen. Het is voor de meeste mensen hier niet nodig om uit te leggen dat er nogal een verschil zit tussen triage volgens Sieve in een rampgebied, triage volgens het MTS op de spoed of triage door een doktersassistente. Als we stellen dat triage niks meer of minder is dan een schifting maken in je patientenaanbod, dan is dit wel degelijk van toepassing. Daarbij komt dat triage (als ik mij niet vergis volgens Sieve) beknopt is opgenomen in de leerstof voor reddingsbrigade hulpverleners en er een onderzoek loopt van Reddingsbrigade Nederland over een aanvullende cursus waarin triage een potentieel onderwerp is.

We kunnen het hier m.i. dus beter hebben over de manier waarop de hulpverleners met situaties waarin triage een rol kan spelen moeten omgaan in de praktijk en hoe men hierin moet worden opgeleid.

Citaat van: muistroom link=msg=1338444 date=1426890767
De inzicht en kennis is bij een groot aantal vrijwilligers aanwezig, daar wordt op getraind en geoefend. Veel mensen vergissen zich nogal behoorlijk wat een strandwacht in een seizoen meemaakt.
Zoals een melding van een zoekactie opstarten, wanneer wel/niet wat zet ik in, hoe gaan we te werk?
Meegemaakt dat de professionals ons om advies vroegen, maar ook onze rb liaisons worden opgeroepen om ondermeer advies te geven.
Vindt het daarom nogal kort door de bocht de opmerkingen die jij maakt. ???

Het betreft hier een constatering uit de praktijk, voornamelijk gericht op de 'medische' eerste hulpverlening. De kennis en vaardigheden wat betreft waterhulpverlening wordt hier niet ter discussie gesteld. Dit heeft dus niks met zoekacties of een RB liaison te maken. Ik ben niet de enige die hierbij vragen stelt en zoals eerder gezegd er wordt inmiddels vanuit RN onderzoek gedaan naar aanvullende opleiding. Juist omdat strandwachten met behoorlijk pittige situaties geconfronteerd kunnen worden is het van belang om een kritische houding te hebben ten opzichte van de eigen organisatie en desbetreffende opleidingen.


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #54 Gepost op: 21 maart 2015, 19:18:43
Citaat van: muistroom link=msg=1338444 date=1426890767
In een rampgebied zullen wij mogelijk een triage moeten uitvoeren, maar ik zal je de illusie  ontnemen dat in een rampgebied veel professionals een goede triage uitvoeren.

Begin maar met je betoog dan


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #55 Gepost op: 21 maart 2015, 22:07:41
Citaat van: -Joost- link=msg=1338547 date=1426947303
Het bericht waarop je reageerde was van gelijke strekking met wat je hier verteld, ik snap dus je opmerking nog steeds niet.

De plek van triage in dit taakveld staat hier echter ter discussie. Dan kan je heel hard roepen dat het niet wordt toegepast, maar dan zullen we eerst eens de definitie van triage scherper moeten stellen. Het is voor de meeste mensen hier niet nodig om uit te leggen dat er nogal een verschil zit tussen triage volgens Sieve in een rampgebied, triage volgens het MTS op de spoed of triage door een doktersassistente. Als we stellen dat triage niks meer of minder is dan een schifting maken in je patientenaanbod, dan is dit wel degelijk van toepassing. Daarbij komt dat triage (als ik mij niet vergis volgens Sieve) beknopt is opgenomen in de leerstof voor reddingsbrigade hulpverleners en er een onderzoek loopt van Reddingsbrigade Nederland over een aanvullende cursus waarin triage een potentieel onderwerp is.

We kunnen het hier m.i. dus beter hebben over de manier waarop de hulpverleners met situaties waarin triage een rol kan spelen moeten omgaan in de praktijk en hoe men hierin moet worden opgeleid.

Het betreft hier een constatering uit de praktijk, voornamelijk gericht op de 'medische' eerste hulpverlening. De kennis en vaardigheden wat betreft waterhulpverlening wordt hier niet ter discussie gesteld. Dit heeft dus niks met zoekacties of een RB liaison te maken. Ik ben niet de enige die hierbij vragen stelt en zoals eerder gezegd er wordt inmiddels vanuit RN onderzoek gedaan naar aanvullende opleiding. Juist omdat strandwachten met behoorlijk pittige situaties geconfronteerd kunnen worden is het van belang om een kritische houding te hebben ten opzichte van de eigen organisatie en desbetreffende opleidingen.

In mijn optiek gooi je met mooie termen maar ik blijf bij de opmerking die hier ook al is gemaakt, gebruik gezond verstand en niet weer allerlei opleidingen en papiertjes die je moet halen.
RN gaat ook in de flow mee waardoor allebei dingen uitgezocht moeten worden, etc. Kost allemaal geld, tijd en energie. Laten we het allemaal toch met elkaar eens makkelijker maken zonder allebei papiertjes. Het belangrijkste leer je in mijn optiek in de praktijk.  ^-^


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #56 Gepost op: 23 maart 2015, 00:36:15
Citaat van: muistroom link=msg=1338673 date=1426972061
In mijn optiek gooi je met mooie termen maar ik blijf bij de opmerking die hier ook al is gemaakt, gebruik gezond verstand en niet weer allerlei opleidingen en papiertjes die je moet halen.
RN gaat ook in de flow mee waardoor allebei dingen uitgezocht moeten worden, etc. Kost allemaal geld, tijd en energie. Laten we het allemaal toch met elkaar eens makkelijker maken zonder allebei papiertjes. Het belangrijkste leer je in mijn optiek in de praktijk.  ^-^

Op deze manier is een inhoudelijke discussie onmogelijk, begin eerst eens met het aanvoeren van steekhoudende argumenten zou ik zeggen.


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #57 Gepost op: 23 maart 2015, 14:11:26
Hoe het beestje ook mag heten en door welke bevolkingsgroepen en beroepen triageren ook wordt gehanteerd, iedereen triageert bij een EHBO inzet, bewust of onbewust.
Het woord triage wordt in belevenis vaak aan medisch handelen gekoppeld. Dat is natuurlijk niet zo.

Zonder triage lopen alle artsen, verpleegkundigen, EHBO-ers en niet-EHBO-ers eerst naar die gillende jankende vrouw met een kleine splinter en laten we een slachtoffer met een catastrofale bloeding links liggen.

Triageren is dus wel degelijk nuttig om te behandelen in een EHBO cursus zoals LPEV dat bijvoorbeeld al jaren doet.
Heeft niets met reclame voor LPEV te maken, maar waarom opnieuw het wiel uitvinden als iets er al is (incl.ABCDE) en bereikbaar voor Reddingbrigades.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #58 Gepost op: 26 maart 2015, 11:25:47
Citaat van: Achterkamp link=msg=1338919 date=1427116286
Heeft niets met reclame voor LPEV te maken, maar waarom opnieuw het wiel uitvinden als iets er al is (incl.ABCDE) en bereikbaar voor Reddingbrigades.

Ik heb geen idee wat LPEV voor opleiding is en daarbij maakt de site nou niet bepaald een serieuze indruk. Kan je er eens inhoudelijk wat meer over vertellen en waarom zou dit geschikt zijn voor strandwachten?


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #59 Gepost op: 26 maart 2015, 12:08:52
Citaat van: -Joost- link=msg=1339665 date=1427365547
Ik heb geen idee wat LPEV voor opleiding is en daarbij maakt de site nou niet bepaald een serieuze indruk. Kan je er eens inhoudelijk wat meer over vertellen en waarom zou dit geschikt zijn voor strandwachten?
Website is inderdaad niet echt denderend, kan wel flink verbeteren.
LPEV is een nog vrij onbekende EHBO non-profit organisatie waarvan de EHBO opleidingen zijn erkend door overheden zoals het certificaat EHAk voor gastouders, e.a.
Ze gebruiken standard de ABCDE, kennen meerdere certificerings niveaus, eigen instructeurs en simulatieslachtoffer opleidingen, de opleidingen kunnen ook door EHBO verenigingen en natuurlijk reddingbrigades worden verzorgd, en er wordt niet onbelangrijk net als het oranje kruis landelijk gecertificeerd.

Kortom, eigenlijk alles wat het oranje kruis bied maar dan beduidend meer, en aangepast op de moderne leken EHBO.
Reden genoeg om als Reddingbrigade Nederland hierop te orienteren voor de mogelijkheden.

LPEV is de enigste EHBO organisatie  die zich overigens openlijk verzet tegen de doctrine van het oranje kruis en de laagdrempeligheid van de EHBO in Nederland.
Gedurfd zeker. Maar in mijn ogen alleen maar prachtig en absoluut noodzakelijk om de gevestigde vastgeroeste EHBO orde eens flink aan te pakken.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.