GRIP 2 Zeer grote hulpverlening (passagierstrein en goederentrein) Reitseplein - Tilburg 06-03-2015

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote hulpverlening (passagierstrein en goederentrein) Reitseplein - Tilburg 06-03-2015  (gelezen 31881 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Omroep Brabant meldt in haar livefeed:

Citaat
3 agenten zijn voor verder onderzoek naar het ziekenhuis gebracht
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Het viaduct van de Ringbaan West over het spoor is nog altijd afgesloten (waarschijnlijk in verband met de werkzaamheden aan de Kwaadeindstraat is de Ringbaan al afgesloten vanaf de Hasseltrotonde). Verkeersregelaars op de kruising met de Wandelboslaan verwachtten dat de weg tot 23.00 uur dicht zou blijven, maar het kon ook uitlopen tot een, twee uur vannacht.

Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1335462 date=1425660079
Aan de hand van deze kaart van Sporenplan.nl lijkt het er op dat de passagierstrein over spoor 911c is gekomen, via wissel 87b naar 87a waar het op de goederentrein is gebotst die op spoor 912b staat. De trein er naast met de rode loc er voor staat op spoor 913.

De passagierstrein was onderweg naar station Tilburg Universiteit en moest dus naar spoor 923.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Veiligheidsregio MWB @VRMWB  ·   1 uur geleden
#tilburg wegvoeren van treinen duurt nog enkele uren. Treinverkeer Breda blijft gestremd, afzetting Ringbaanwest eo blijven intact.
Veiligheidsregio MWB @VRMWB  ·   17 minuten geleden
#tilburg het verslepen van de treinen is een complexe zaak. Alle afzettingen en stremmingen blijven nog geruime tijd (uren) intact.
Veiligheidsregio MWB @VRMWB  ·   16 minuten geleden
#tilburg @dnraats en anderen: gevaarlijke stof heeft korte tijd in lage concentraties gelekt. Toestand is allang stabiel en niet gevaarlijk
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Citaat van: Gilles link=msg=1335474 date=1425662098
Over de oorzaak heb ik, na een blik op de foto's, als deskundige op dit gebied al wel een idee over de oorzaak. Maar zal mijn collega's niet voor de voeten lopen en de speculaas even in de trommel houden ;)

Voorbijrijden rood dwergsein nr. 96. Wissel 87 (A en B want die worden tegelijkertijd omgezet) nog in de afbuigende stand. Ter plaatse geen ATB nieuwe stijl, voorbijrijden dwergsein met max. 40 km/h en dan dus net onvoldoende remweg...... Want de verwachting, bij geel of groen van sein 96, in dit geval is een niet aftakkend wissel, via spoor 911b naar 923 met een gele knipper op dwergsein 74........


NS1607

  • Postbezorger Business Post Limburg BV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
    • Stichting Stadsbusmuseum Maastricht
Citaat van: Gilles link=msg=1335474 date=1425662098
Wat ik zo al op de foto's zie is dat het draaistel van het voorste stel ontzet is (en de voorste as daardoor ontspoord is), de koppeling tussen de 1e en de 2e bak van het voorste stel een nare knik heeft, de koppeldozen van beide stellen ingedrukt zijn waardoor de neuzen van beide stellen tegen elkaar staan. Voorzichtige schatting, denk dat de bodemplaten van beide stellen een behoorlijke tik hebben gehad en mogelijk krom zijn. De ketel van de goederenwagen is aan de achterzijde ingedeukt, waarschijnlijk heeft dat een verhoging van de druk in de ketel gegeven waardoor lekkage is ontstaan. Kan niet zien waar de lekkage zit maar ik gok op de afsluiters, dat is de bewust gecreëerde zwakke plek (om te voorkomen dat de ketel zelf open scheurt). Daarnaast zullen ook wel de buffers en de bodemplaat van die wagen een beste tik hebben gehad.

Maar het lijkt er op dat zowel de goederenwagen als de treinstellen netjes volgens de specificaties hebben gewerkt; energie verwerken in de bodemplaten zodat reizigerscompartimenten en ketel zo min mogelijk schade oplopen :)


Denk dat in ieder geval het voorste stel van de stoptrein wel total-loss zal worden verklaard. Dit type treinstellen is inmiddels 40 jaar oud en bezig met de laatste jaren op het spoor. Zal, denk ik, economisch niet meer verantwoord zijn om ze nog op te knappen...

Over de oorzaak heb ik, na een blik op de foto's, als deskundige op dit gebied al wel een idee over de oorzaak. Maar zal mijn collega's niet voor de voeten lopen en de speculaas even in de trommel houden ;)

De Plan V heeft geen bodemplaat of chassis, de stellen zijn zelfdragend.
bij de minste geringste aanrijding kan dit al ontzet zijn.
De Plan V of mat 64 is een van de 1e treinstellen met een kreukelzone, en die loopt door de hele trein heen.
Op die manier wordt ook de klap beter geabsorbeerd.
Ook se Scharffenberg koppelingen (wat zich tussen beide treinstellen bevinden) Hebben deze kreukelzone.
Alleen hierbij breekt de drager van de koppeling waardoor de bakken eigenlijk over de koppeling heen tegen elkaar schuiven.

En zo spannend is dit niet, want aan de schade te zien is dit met een zeer geringe snelheid gebeurd.
Dat die Ketelwagen lekt, dat maakt het inderdaad gevaarlijk.
Ik vraag me daarom ook eigenlijk af wat zo een wagen eigenlijk helemaal als laatste mee rijdt in de trein.


Jos.
Evenementen verkeersregelaar Eijsden-Margraten / Gulpen-Wittem.


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Citaat van: zwelgje link=msg=1335520 date=1425667811
Omroep Brabant meldt in haar livefeed:

Citaat
3 agenten zijn voor verder onderzoek naar het ziekenhuis gebracht

Wanneer stoppen agenten nu eens voor blauwe meetbuisjes te spelen?
Maakt niet uit welke opleiding je volgt maar overal is het: Let op eigen veiligheid!
Of hebben/krijgen de agenten te weinig kennis waardoor ze in zulke situaties terechtkomen?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
De afzetting stond aanvankelijk op een veel kortere afstand. Misschien heeft dat een rol gespeeld. Van politieagenten bij de afzetting heb ik begrepen dat nu een cirkel van 500 meter rondom de locatie is afgezet. De verwachting is dat de afzetting ook nog wel zeker tot morgenochtend in stand blijft. De treinen zouden namelijk pas morgenochtend bij daglicht worden weggevoerd. Vannacht zou men enkel het lek gedicht houden. Op dit moment worden de linten over de Ringbaan West overigens ook vervangen door hekken.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: kens62 link=msg=1335552 date=1425678449
Wanneer stoppen agenten nu eens voor blauwe meetbuisjes te spelen?
Maakt niet uit welke opleiding je volgt maar overal is het: Let op eigen veiligheid!
Of hebben/krijgen de agenten te weinig kennis waardoor ze in zulke situaties terechtkomen?

Veiligheidsregio MWB ‏@VRMWB  12 sec.
#tilburg geen LPG in de wagon maar butadieen, koolwaterstofverbinding vergelijkbaar benzine. Wel brandbaar niet gevaarlijk voor gezondheid.

Wat moeten die agenten en anderen nu geloven van de informatie Veiligheidsregio MWB ?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Citaat van: kens62 link=msg=1335552 date=1425678449
Wanneer stoppen agenten nu eens voor blauwe meetbuisjes te spelen?
Maakt niet uit welke opleiding je volgt maar overal is het: Let op eigen veiligheid!
Of hebben/krijgen de agenten te weinig kennis waardoor ze in zulke situaties terechtkomen?

Ik vind het nogal wat om meteen te roepen dat de agenten voor blauwe meetbuisjes aan het spelen waren en te suggereren dat ze niet op hun eigen veiligheid aan het letten waren. Niet alle stoffen zijn ruikbaar en bij dergelijke incidenten verloopt de opstart meestal nogal chaotisch. Dan krijg je te krappe afzettingen door onwetendheid, of komt een agent die een kilometer verderop benedenwinds staat ineens in een volle laag van de gevaarlijke stof. Dat is geen onwil, dat is proberen de chaos te temmen en denken het goed te doen.

Hoeveel seconden zijn gevaarlijke stoffen behandeld in mijn politieopleiding? Misschien wel 10 hele seconden, dat als er een groot oranje bord op een vrachtwagen zit met een aantal getallen er bij dat je het dan moest doorgeven aan de meldkamer. Verder niets...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
p2kflex
23:29:45 06-03-15GROUP-1Rustig opkomen kazerne ivm aflossing Tilburg
1200448BRW Midden- en West-Brabant (Rijen) (Blusploeg 1)
1200447BRW Midden- en West-Brabant (Rijen) (Blusploeg 2)
1201964BRW Midden- en West-Brabant (Rijen) (Lichtkrant)