GRIP 2 Zeer grote hulpverlening (passagierstrein en goederentrein) Reitseplein - Tilburg 06-03-2015

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote hulpverlening (passagierstrein en goederentrein) Reitseplein - Tilburg 06-03-2015  (gelezen 32041 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Veiligheidsregio MWB @VRMWB
#treinbotsing #tilburg met vertrek wagon is rond 1.00u afgeschaald naar Grip 0. Prorail blijft achter om personentrein af te voeren.
01:20 uur · 8 Mar 2015 · Twitter for iPhone
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
UPDATE: 8 maart. Treinbotsing

Goederenwagons
De treinstellen zijn uit elkaar gehaald. De lekkende wagon is afgevoerd. Het weghalen van de passagierstrein duurt langer. Hierdoor ondervindt het treinverkeer nog altijd hinder. Kijk op www.ns.nl voor de meest actuele info.

Zie verder bron: http://www.tilburg.nl/actueel/nieuws/item/treinbotsing/
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
UPDATE: 8 maart 17.30 uur. Treinbotsing

Goederenwagons
Het treinverkeer van en naar Tilburg is in de loop van zondagmiddag 8 maart weer hervat. De treinstellen die bij de botsing op vrijdag waren betrokken, zijn afgevoerd.
De treinstellen zijn uit elkaar gehaald. De wagon die butadieen lekte en de passagierstrein zijn afgevoerd.

Zie verder bron: http://www.tilburg.nl/actueel/nieuws/item/treinbotsing/
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Citaat van: DiNozzo link=msg=1335562 date=1425680149
Ik vind het nogal wat om meteen te roepen dat de agenten voor blauwe meetbuisjes aan het spelen waren en te suggereren dat ze niet op hun eigen veiligheid aan het letten waren. Niet alle stoffen zijn ruikbaar en bij dergelijke incidenten verloopt de opstart meestal nogal chaotisch. Dan krijg je te krappe afzettingen door onwetendheid, of komt een agent die een kilometer verderop benedenwinds staat ineens in een volle laag van de gevaarlijke stof. Dat is geen onwil, dat is proberen de chaos te temmen en denken het goed te doen.

Hoeveel seconden zijn gevaarlijke stoffen behandeld in mijn politieopleiding? Misschien wel 10 hele seconden, dat als er een groot oranje bord op een vrachtwagen zit met een aantal getallen er bij dat je het dan moest doorgeven aan de meldkamer. Verder niets...

Ik wil zeker niet suggereren dat zij bewust hun eigen gezondheid op het spelen zijn. Ik denk dat zij er juist alles (misschien te veel)  aan willen doen om de burger te beschermen.
Ik schrik er wel van hoe weinig agenten dan van deze materie hoeven te weten.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: kens62 link=msg=1335897 date=1425834595
Ik wil zeker niet suggereren dat zij bewust hun eigen gezondheid op het spelen zijn. Ik denk dat zij er juist alles (misschien te veel)  aan willen doen om de burger te beschermen.
Ik schrik er wel van hoe weinig agenten dan van deze materie hoeven te weten.
Toch slaat DiNozzo de spijker op de kop. Bij een brand kun je allemaal wel zien wat er vrij komt. Bij gevaarlijke stoffen is dit een heel ander verhaal. Vaak zie je ze niet, en ruik je ze niet. En kost het tijd om uberhaupt vast te stellen waar de gevaarlijke stoffen heen  worden gevoerd door de wind, en of ze schadelijk voor de gezondheid kunnen zijn. Dat heeft niets te maken met het feit dat ze erg weinig af hoeven af te weten van gevaarlijke stoffen. In de eerste fase van zo'n incident ben je niet alleen maar bezig met bronbestrijding, je bent dan ook bezig om vast te stellen waar het effectgebied komt te liggen. En als je dan last hebt van een verandelijke wind zul je dus moeten gaan bepalen waar je effectgebied komt te liggen. Let wel, dit is al lastige materie voor brandweermensen, laat staan dat je van agenten mag verwachten dat zij het weten. Zij gaan dan toch af wat er door de brandweer word gemeld.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat van: Peter71 link=msg=1335900 date=1425836663
Toch slaat DiNozzo de spijker op de kop. Bij een brand kun je allemaal wel zien wat er vrij komt. Bij gevaarlijke stoffen is dit een heel ander verhaal. Vaak zie je ze niet, en ruik je ze niet. En kost het tijd om uberhaupt vast te stellen waar de gevaarlijke stoffen heen  worden gevoerd door de wind, en of ze schadelijk voor de gezondheid kunnen zijn. Dat heeft niets te maken met het feit dat ze erg weinig af hoeven af te weten van gevaarlijke stoffen. In de eerste fase van zo'n incident ben je niet alleen maar bezig met bronbestrijding, je bent dan ook bezig om vast te stellen waar het effectgebied komt te liggen. En als je dan last hebt van een verandelijke wind zul je dus moeten gaan bepalen waar je effectgebied komt te liggen. Let wel, dit is al lastige materie voor brandweermensen, laat staan dat je van agenten mag verwachten dat zij het weten. Zij gaan dan toch af wat er door de brandweer word gemeld.
16.46 uur eerste melding
17.06 veiligheidsregio: lekkage LPG
17.38                      : lekkage gedicht dmv bevriezing
18.01                      : alles gericht op afdichting
18.33                      : Butadieen

Wanneer wist de brandweer dat er sprake was van Butadieen ? Staat op iedere wagon wat er in zit ? Zijn er ander bronnen ?
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Mag ik dan vaststellen dat het voor politieagenten een geaccepteerd beroepsrisico is dat zij zich, zolang er nog niets bekend is, bloot (moeten laten) stellen om anderen te redden?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: bart007 link=msg=1335902 date=1425837791


Wanneer wist de brandweer dat er sprake was van Butadieen ? Staat op iedere wagon wat er in zit ? Zijn er ander bronnen ?
Iedere wagon met gevaarlijke stoffen heeft een vrachtbrief met wat er in staat, en waar de wagon in de trein zit. En dan nog zul je moeten gaan vaststellen hoe ernstig de lekkage is, en wat de gevolgen daar van zijn.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: kens62 link=msg=1335903 date=1425837912
Mag ik dan vaststellen dat het voor politieagenten een geaccepteerd beroepsrisico is dat zij zich, zolang er nog niets bekend is, bloot (moeten laten) stellen om anderen te redden?
Wat wil je dan, meteen een halve stad evacueren? Dit geld niet alleen voor agenten, dit geld voor een ieder die dan in dat gebied aanwezig is. Beetje kinderachtig en goedkoop om zo'n term er weer eens in te plempen. Brandweermensen zijn nog steeds een ster in sporenvernietigers, blijven politiemensen ook niet over door zeuren.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat van: Peter71 link=msg=1335904 date=1425837980
Iedere wagon met gevaarlijke stoffen heeft een vrachtbrief met wat er in staat, en waar de wagon in de trein zit. En dan nog zul je moeten gaan vaststellen hoe ernstig de lekkage is, en wat de gevolgen daar van zijn.
Wat betekent dit, in deze casus ? wie heeft de taak om na te gaan welke gevaarlijke stoffen er betrokken zijn ? Op welk tijdstip zou dit voor de betrokken hulpverleners duidelijk zijn ?
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet