GRIP 2 Zeer grote hulpverlening (passagierstrein en goederentrein) Reitseplein - Tilburg 06-03-2015

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote hulpverlening (passagierstrein en goederentrein) Reitseplein - Tilburg 06-03-2015  (gelezen 31895 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

flowcop

  • Gen. GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
Citaat van: kens62 link=msg=1335552 date=1425678449
Wanneer stoppen agenten nu eens voor blauwe meetbuisjes te spelen?
Maakt niet uit welke opleiding je volgt maar overal is het: Let op eigen veiligheid!
Of hebben/krijgen de agenten te weinig kennis waardoor ze in zulke situaties terechtkomen?

Ik kan je vertellen dat de melding vanuit de meldkamer erg summier uit werd gegeven... Op basis van die summiere info moesten wij, en ook de collega's die helaas onwel zijn geworden, handelen en vaststellen wat er aan de hand was, inhoudelijk kan ik daar niets over kwijt maar het geeft misschien een klein beetje beeld waarom er hulpverleners, overigens al vrij snel na het ter plaatse komen, onwel zijn geraakt.
Eenheid Zeeland-West Brabant - District Hart van Brabant


rickje123

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
    • Youtube
Fotocompilatie van treinongeval (Grip 2) op het Reitseplein in Tilburg, 06-03-2015.

http://www.youtube.com/watch?v=lb4eOSUFNsY#ws

Prio 1: Prorail Ongevallen Bestrijdingsvoertuig (Oud) met spoed naar een treinongeval in Tilburg.

http://www.youtube.com/watch?v=QRF1gynsCnI#ws


Ewald_TrafficS

  • beroepsverkeersregelaar traffic support
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 66
zelf ook aan de slag geweest voor dit ongeval, even coordinatie voor ns reizigers zowel in eindhoven en tilburg gedaan, passagiers lieten het gelaten over zich heen komen.
Beroepsverkeersregelaar Project Coördinator Bhv,er Event Security Officer en amateur fotograaf


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Citaat van: Thor link=msg=1335558 date=1425679148
Veiligheidsregio MWB ‏@VRMWB  12 sec.
#tilburg geen LPG in de wagon maar butadieen, koolwaterstofverbinding vergelijkbaar benzine. Wel brandbaar niet gevaarlijk voor gezondheid.

Wat moeten die agenten en anderen nu geloven van de informatie Veiligheidsregio MWB ?

Volgens de veiligheidszinnen dient men na blootstelling een arts te raadplegen. http://nl.wikipedia.org/wiki/1,3-butadieen Als je dus een aparte luchtje geroken hebt, mag je naar de dokter.

Volgens mij is Tilburg  en de hulpverlening ter plaatse vooralsnog aan een Enschede-achtige ramp ontsnapt. Voor wie chemisch niet onderlegt is: dit is het langzamere broertje van acetyleen-gas, dat gebruikt wordt bij carbid-schieten. Maar dan genoeg voor een miljoen melkbussen tegelijk (per wagon). En ja, dat is worst-kaas, maar toch....


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Veiligheidsregio MWB ‏@VRMWB  12 sec.
#tilburg geen LPG in de wagon maar butadieen, koolwaterstofverbinding vergelijkbaar benzine. Wel brandbaar niet gevaarlijk voor gezondheid.

Ik snap dat je vanuit de meldkamer paniek wilt voorkomen. Maar als je doet of het hier om een benzine-ongelukje gaat, dan voel ik een doofpot aankomen...

Ik maak me hier wel boos over. Dit is net zo ernstig als Wetteren in België vorig jaar. Daar is de butadieen gecontroleerd afgefakkeld. Het is misschien zelfs dezelfde trein, dus ook met acrylonitril-wagens. Maar goed dat is speculaas.

Als een butadieen-wagon de trein sluit, zoals hier, dan is dat op het eerste gezicht in strijd met de richtlijn van de Adviesraad Gevaarlijke Stoffen. Dan kunnen de kansberekeningen op een BLEVE van de preventie-mensen en het bestemmingsplan gewoon de prullenbak in.

En we zien op het spoor er naast een soortgelijke trein wachten. Ik vraag me af of dat scenario ook al eens doorgerekend is. Want waarschijnlijk komt dat ook vaker voor. Naar mijn persoonlijke mening bewijst dit dat de spoorsector niet kan omgaan met de veiligheidsregels die ze zelf stellen. Ik zou het prettig vinden als er voorlopig geen ketelwagens meer rondrijden, tenzijn de Inspectie Voor Leefomgeving en Transport iedere trein voor vertrek heeft geinspecteerd.

Voor die enkele hulpverleners die wel door hadden waar ze op afgestuurd werden: jullie verdienen een Willems-orde wegens betoonde moed.


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
En als je het niet van mij aan wil nemen: lees Chris Pietersen, http://veiligheidsvisie.com/2013/05/06/wetteren-treinramp/


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Een politiehelikopter heeft zojuist een tijd boven de locatie van het ongeval gehangen, vermoedelijk voor het maken van foto's van de plaats van het ongeval. Verder is er langs de afzettingen niets anders te zien dan af en toe een busje van de brandweer dat de verkeersregelaars en politieagenten van koffie komt voorzien.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Zaterdagochtend om 10.00 uur is gestart het leegpompen van de lekkende ketelwagen met butadieen. Dat duurt naar verwachting tot het eind van de middag.

Inmiddels is de rest van de goederentrein verplaatst. Na afloop van het leegpompen worden ook de defecte passagierstrein en de leeggepompte ketelwagen weggehaald. Hoe lang dit duurt, is nog niet bekend.

Tijdens de pompwerkzaamheden kan een lichte benzine-achtige geur te ruiken zijn. Die is niet schadelijk voor de gezondheid.

Tijdens de pompwerkzaamheden is de Ringbaan West tussen de kruising met de Kwaadeindstraat / Wandelboslaan en de kruising met de Hart van Brabantlaan / Professor Cobbenhagenlaan in verband met de verkeersveiligheid voor alle verkeer afgesloten.

In de omgeving van het Reitseplein zijn een aantal straten afgesloten in verband met de bereikbaarheid door hulpdiensten. Ook in het gebied Bokhamer zijn nog enkele straten afgesloten. Bewoners kunnen wel gewoon hun woningen bereiken.

Het treinverkeer tussen Tilburg en Breda in beide richtingen blijft voorlopig gestremd. Voor actuele reisinformatie: www.ns.nl

Houd tilburg.nl en het twitteraccount van de gemeente in de gaten voor updates.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Veiligheidsregio MWB @VRMWB  ·   2 uur geleden
#Tilburg, #treinbotsing: politieheli gaat zo overzichtsfoto's maken v.h ongeval. Als het pompen begint is er een sissend / gierend geluid
Politiehelikopter @DePolitieheli  ·   2 uur geleden
De #Police06 vliegt voor @Politie_Tilburg, maken overzichtsfoto's #treinongeval #Tilburg van 06 maart 2015. ^27
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: T4tinus link=msg=1335581 date=1425690372
Volgens de veiligheidszinnen dient men na blootstelling een arts te raadplegen. http://nl.wikipedia.org/wiki/1,3-butadieen Als je dus een aparte luchtje geroken hebt, mag je naar de dokter.

Volgens mij is Tilburg  en de hulpverlening ter plaatse vooralsnog aan een Enschede-achtige ramp ontsnapt. Voor wie chemisch niet onderlegt is: dit is het langzamere broertje van acetyleen-gas, dat gebruikt wordt bij carbid-schieten. Maar dan genoeg voor een miljoen melkbussen tegelijk (per wagon). En ja, dat is worst-kaas, maar toch....
Zullen we het niet spannender maken dan het was? Zeker voor het ruiken van een apart luchtje zijn er nog wat meer factoren afhankelijk, iets met concentratie en tijd blootstelling. ::)