Waarom BR in P2000 alarmering voor automaatje

Auteur Topic: Waarom BR in P2000 alarmering voor automaatje  (gelezen 2690 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Gepost op: 14 augustus 2005, 15:20:38
In GMS zitten naar mijn weten 3 typen alarmeringen:
AL = Brandalarm (al dan niet automatisch)
BR = Brand
HV = Hulpverlening
Deze zijn afhankelijk van de GMS-versie voorzien van een prioriteit.

Wat mij opvalt is dat veel RAC's voor automatische meldingen (OMS) niet gebruiken maken van de AL in de alarmering maar BR met als toevoeging iets in de vorm van 'OMS' of "AUTOM". Waarom wordt er dan niet gekozen om de alarmering te beginnen met AL? Ik weet dat hier volgens mij al een keer eerder iets over is gezegd, maar ik zou graag van centralisten horen waarom door sommige regio's hiervoor gekozen is.

groet,

Michel




FireRobin

  • Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,926
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat
Reactie #1 Gepost op: 14 augustus 2005, 15:22:03
Kan het niet zo zijn, dat het in die regio's nog niet operationeel is?
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #2 Gepost op: 14 augustus 2005, 16:29:28
Kan het niet zo zijn, dat het in die regio's nog niet operationeel is?

Volgens mij draait men in elke veiligheidsregio op GMS, de een met een wat nieuwere versie dan de ander.

Als ik op mijn pager kijk dan zeggen de eerste 2 letters mij al wat ik kan verwachten. Anders zou het de indruk wekken dat er brand is en bij een wat langere straatnaam zie ik pas op de volgende pagina dat het een automaatje betreft... lijkt mij niet handig.  :-\

groet,

Michel


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #3 Gepost op: 14 augustus 2005, 17:34:18
Wat mij opvalt is dat veel RAC's voor automatische meldingen (OMS) niet gebruiken maken van de AL in de alarmering maar BR met als toevoeging iets in de vorm van 'OMS' of "AUTOM". Waarom wordt er dan niet gekozen om de alarmering te beginnen met AL?

Hangt er vanaf hoe GMS geconfigureerd is. De ene AC gebruikt wel AL, de ander niet. Bij de oudere GMS-versies kan dit wat onduidelijkheid geven, bij de nieuwere krijg je zoiets te zien :

1300001 07:53:49 08-08-05  BR 1 A DE KONINGSTRAAT 10 KWA PARTICULIERE AC
0201860 09:58:37 14-08-05  BR VERSUNIE BV COPERNICUSSTRAAT 14 HHW AUTOM ALGEMEEN
0303497 12:11:14 14-08-05  BR 1 TYWERTHIEM VAN SMINIALEANE 28 WOMM OMS ALARM
0303060 15:55:52 14-08-05  BR 1 JACOBUS BOOMSMASTRAAT 23 SOND PAC-BRANDMELDING
0700560 17:45:25 13-08-05  BR 1 DE HOVEN HET RAVELYN 181 LEL RAC FLEV. BRANDALARM
0602923 22:34:42 13-08-05  BR ZWOLSE POORT KNAPENVELDSWEG 1 RT OMS BRANDMELDING

Groeten, Peter.


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #4 Gepost op: 14 augustus 2005, 18:15:39
Ja Peter, dat begrijp ik! maar mij gaat het er dus om: waarom deze afwijking ten opzichte van de mogelijkheid om de alarmering met AL te beginnen? Die mogelijkheid is er niet voor niks.

groet,

Michel


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #5 Gepost op: 14 augustus 2005, 20:01:57
Het valt me op dat bij een aantal van bovenstaande meldingen geen prio wordt aangegeven. Ik was in de veronderstelling dat dit automatisch in GMS gebeurde?
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #6 Gepost op: 14 augustus 2005, 20:21:22
Ligt aan de versie van GMS, de oudere versies hebben dit niet, de nieuwere wel.

groet,

Michel


AC-Marcel

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 15 augustus 2005, 02:48:17
Wat zou het voordeel van AL voor een OMS-je??

Brand is brand lijkt me  ;)


Kevke

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 16 augustus 2005, 10:53:31
Ja Peter, dat begrijp ik! maar mij gaat het er dus om: waarom deze afwijking ten opzichte van de mogelijkheid om de alarmering met AL te beginnen? Die mogelijkheid is er niet voor niks.

groet,

Michel

Zoals Peter al zei heeft dit te maken met GMS.
In sommige regio's valt een automatische melding onder de hoofdclassificatie BRAND en dat wordt afgekort met BR. In andere regio's valt een automatische melding onder de hoofdclassificatie ALARM en dat wordt afgekort met AL.

Het is geen noodzaak om een automaat onder ALARM te plaatsen. Het is net hoe een meldkamer GMS heeft ingericht.

Persoonlijk vind ik het netter om e.e.a. onder ALARM te verwerken. Je kunt dan met één blik op je pager zien dat het om een automaat gaat.

Greetzzz,
Kev.


Kevke

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 16 augustus 2005, 10:55:32
Het valt me op dat bij een aantal van bovenstaande meldingen geen prio wordt aangegeven. Ik was in de veronderstelling dat dit automatisch in GMS gebeurde?

Zo te zien wordt wel de nieuwste GMS versie gebruikt bij bovenstaande melding. Dit kun je zien aan de meldingsclassificatie die achteraan getoond wordt.

Echter om een prio te laten zien moet er in GMS bij elke meldingsclassificatie een prio ingevuld zijn. Dit zal voor de betreffende classificatie dus niet gebeurd zijn.

Greetzzz,
Kev.