GRIP 1 Natuurbrand (inzet compagnie) Fochteloerveen Drentseweg - Veenhuizen 13-03-2015

Auteur Topic: GRIP 1 Natuurbrand (inzet compagnie) Fochteloerveen Drentseweg - Veenhuizen 13-03-2015  (gelezen 29754 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Citaat van: Peter71 link=msg=1337393 date=1426433171
Maar dan zou een hoovercraft beter uit de voeten kunnen.

Als dat zo een goed toestel zou zijn, zouden er daar niet meer van te vinden zijn. Ik denk dat die nogal onderhouds-en storingsgevoelig zijn.
En dan nog niet gesproken over de luchtverplaatsing door dat ding. Vuur en wind???
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Koekoek

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Inderdaad dan zou een hovercraft beter uit de voeten kunnen, maar dan moet je denk ik een kosten-baten afweging maken.
Hoeveel van die dingen wil je neer zetten en hoe vaak gaan ze gebruikt worden.

Het Fochteloërveen is niet het enige (hoog)veengebied in Nederland, dus waar zet je dan evt. zo'n hovercraft neer.

Een betere oplossing is het snel inzetten van blussing vanuit de lucht en het maken van stoplijnen.
Accepteer dat een deel hoe dan ook verloren is maar zet in op het maken van stoplijnen om het vuur tegen te houden en vanzelf te laten stoppen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: ffemt19 link=msg=1337395 date=1426433512
Als dat zo een goed toestel zou zijn, zouden er daar niet meer van te vinden zijn. Ik denk dat die nogal onderhouds-en storingsgevoelig zijn.
En dan nog niet gesproken over de luchtverplaatsing door dat ding. Vuur en wind???
Ben ik helemaal met je eens. Zelf zit ik ook even met het punt van de luchtverplaatsing, die zou zomaar voor effecten kunnen zorgen waar je echt niet op zit te wachten. ;)

Citaat van: Koekoek link=msg=1337397 date=1426433976
Inderdaad dan zou een hovercraft beter uit de voeten kunnen, maar dan moet je denk ik een kosten-baten afweging maken.
Hoeveel van die dingen wil je neer zetten en hoe vaak gaan ze gebruikt worden.

Het Fochteloërveen is niet het enige (hoog)veengebied in Nederland, dus waar zet je dan evt. zo'n hovercraft neer.

Een betere oplossing is het snel inzetten van blussing vanuit de lucht en het maken van stoplijnen.
Accepteer dat een deel hoe dan ook verloren is maar zet in op het maken van stoplijnen om het vuur tegen te houden en vanzelf te laten stoppen.
Ik denk ook dat je er niet al te moeilijk over moet doen als er een hectare of wat aan grassen weg brandt. Zeker niet als je dat gebied slecht of niet kunt bereiken. Dan is het zinvoller om de brand op te vangen op een plek waar je goed bij kunt komen met voertuigen en veel water, en maak daar dan de stoplijnen


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Tijdens het ongeval met Turkish Airlines zijn er enkele personen op het kale haakarmbakchassis van de Hagglund vervoerd. In mijn ogen nog steeds een vreemde gebeurtenis. Waar was de betreffende haakarmbak om slachtoffers mee te vervoeren!?

Citaat van: Chukkie link=msg=1337314 date=1426403947
Op Schiphol hebben ze een bv206 hagglunds. (http://www.brandweerschiphol.nl/fire-stations/sloten/brw-16/brw-16.html) Dit is mischien ook iets voor een gebied als in Veenhuizen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Koekoek link=msg=1337391 date=1426432972
Ook een tractor zal verdwijnen in het hoogveen.
Heeft in dit gebied geen toegevoegde waarde. Alleen een giertank voor wateraanvoer op de weg, maar daarvoor heeft de brandweer zelf al voldoende TW's.

Laat je niet misleiden door de filmpjes en foto's. Deze filmen de rand van het gebied, deze eerste meters zijn nog normaal begaanbaar. daarna wordt het wat vervelender voor een voertuig.

Ik refereerde even aan de bijdrage van Jasir (reactie 96) :Tijden de vorige grote heide brand is er gebruik gemaakt van een trekker met een voorlader er op met een baby pomp. deze kon zonder al te veel moeite grote delen van het terein bereiken helaas was er deze keer geen trekker of in de buurt. Die kennelijk bij de vorige heide brand ter plaatse was en dit was zijn waarneming.


jasir

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 556
  • veiligheidsregio drenthe 03
De vorige keer was het minder nat dan deze keer.Er is wel het idee geweest om een trekker te laten komen maar deze had geen toegevoegde waarde deze zou ook weg zakken in het veen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: jasir link=msg=1337416 date=1426441082
De vorige keer was het minder nat dan deze keer.Er is wel het idee geweest om een trekker te laten komen maar deze had geen toegevoegde waarde deze zou ook weg zakken in het veen.

Het is mij inderdaad ook opgevallen dat het dezer dagen behoorlijk nat was in het veen, aan water geen gebrek.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1337400 date=1426435231
Tijdens het ongeval met Turkish Airlines zijn er enkele personen op het kale haakarmbakchassis van de Hagglund vervoerd. In mijn ogen nog steeds een vreemde gebeurtenis. Waar was de betreffende haakarmbak om slachtoffers mee te vervoeren!?
Wat wil je nu? Mensen snel richting het ziekenhuis en daarbij het beschikbare materieel gebruiken? Of een haakarmbak die wellicht muurvast in het grasland komt te zitten, omdat het voertuig er gewoon doorheen zakt. Volgens mij staat de brandweer nog steeds boordevol van improviseren. ::)


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Citaat van: Thor link=msg=1337435 date=1426443212
Het is mij inderdaad ook opgevallen dat het dezer dagen behoorlijk nat was in het veen, aan water geen gebrek.

Het grondwaterpeil is (ondermeer) naar aanleiding van de vorige brand op een hoger peil gebracht. Lopende manschappen zakten in bepaalde delen van het gebied tot hun knieën in de bodem. Voor voertuigen in welke vorm dan ook, dus geheel ontoegankelijk. De TS van Appelscha is wel het veld in geweest, maar op plekken waarvan de beheerder weet dat het mogelijk is.
Goed overleg met de beheerder van gebieden is dus erg belangrijk.

Het enige wat effectief is in een dergelijk geval is blussing vanuit de lucht. Helaas is daar tijd voor nodig om het op te starten. De eerste melding was rond half 3. Tel daarbij een aantal uren op die nodig zijn om defensie op te kunnen starten, dan blijft er rond deze tijd nog erg weinig daglicht over. Inzet van blusheli's was dus in dit geval niet mogelijk.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: Peter71 link=msg=1337437 date=1426443430
Wat wil je nu? Mensen snel richting het ziekenhuis en daarbij het beschikbare materieel gebruiken? Of een haakarmbak die wellicht muurvast in het grasland komt te zitten, omdat het voertuig er gewoon doorheen zakt. Volgens mij staat de brandweer nog steeds boordevol van improviseren. ::)
Peter ik denk dat Brandpreventje bedoelt dat de haakarmbak welke normaliter op het hagglund rupsvoertuig  kan worden gezet niet aanwezig  was waardoor  er op een minder veilige danwel onveilige manier gebruik is gemaakt van het betreffende voertuig, ik denk dat hij daar wel een punt heeft.
Improvisatie  hoort bij het brandweervak maar de brandweermensen moefen wel blijven nadenken over veiligheid en ook wat mee te doen als daar vanaf de zijlijn of vanuit het veld commentaar komt op De gehanteerde werkwijze en gebruikte middelen.