Twijfels beginnen als VP

Auteur Topic: Twijfels beginnen als VP  (gelezen 5576 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #10 Gepost op: 19 maart 2015, 01:14:31
Citaat van: moppersmurf link=msg=1338064 date=1426717751
Ik zeg niks. Ik geloof namelijk helemaal niks van dit verhaal. Woutje is een HBO student maar tikt/ spreekt als een ..... O! sorry dat is op de persoon en dat mag niet volgens de forum regels.
Sorry, maar ik mag toch wel zeggen dat i geen bal geloof van dit verhaal?

Dat mag je zeggen in een vrij, democratisch land, maar vraag me serieus af waar dat op gebaseerd is en of dit nou een warm welkom is voor een nieuw lid...


Corine83

  • politievrijwilliger MNL
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #11 Gepost op: 19 maart 2015, 06:47:58
Ik heb sinds 6 weken de opleiding tot VP afgerond. Zoals hierboven al is genoemd, de huidige opleiding heeft drie modules: toezicht publiek domein, verkeersveiligheid en evenementen. Ik kan je zeggen dat je de actie wel op je buik kan schrijven. Je mag niet op meldingen rijden. Überhaupt in de auto behoort niet tot de standaard, je hoofdtaak is te voet in winkelcentra toezicht houden. Een rijopleiding krijg ik vooralsnog niet. En zo zijn er nog veel meer dingen die we momenteel niet mogen, zoals een winkelboef afhandelen, aangiftes opnemen etc.

Succes met je keuze.


bewapi

  • Aspirant Niveau 4 Noord-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 57
Reactie #12 Gepost op: 19 maart 2015, 08:36:54
Citaat van: Corine83 link=msg=1338082 date=1426744078
Ik heb sinds 6 weken de opleiding tot VP afgerond. Zoals hierboven al is genoemd, de huidige opleiding heeft drie modules: toezicht publiek domein, verkeersveiligheid en evenementen. Ik kan je zeggen dat je de actie wel op je buik kan schrijven. Je mag niet op meldingen rijden. Überhaupt in de auto behoort niet tot de standaard, je hoofdtaak is te voet in winkelcentra toezicht houden. Een rijopleiding krijg ik vooralsnog niet. En zo zijn er nog veel meer dingen die we momenteel niet mogen, zoals een winkelboef afhandelen, aangiftes opnemen etc.

Succes met je keuze.

Ik denk dat de inzet ook heel afhankelijk is van het gebied waar men werkzaam is en je eigen houding. Ben zelf bijna klaar met de "nieuwe"opleiding en werkzaam in het noorden van het land. Toen ik begon bij de VP had ik het beeld dat ik me bezig zou houden met verkeerscontrole's en bij het "hek" zou staan tijdens evenementen. De ervaring leert ( gelukkig ) anders. Zo doen wij bij ons veel surveillance's in een dienstvoertuig ( opvallend en onopvallend ) uiteraard komt dit ook door de lange rijtijden. Rijden mij mee op meldingen en krijgen ook onze eigen meldingen vanuit het OC. Uiteraard kijkt men wel naar het type melding, maar dit is meer afhankelijk van je rang en bewapening dan de titel VP. Belangrijk om te weten is dat we geen noodhulp draaien maar wel ondersteunend kunnen zijn, restrictie is dat wij dan niet als eerste ter plaatse komen ( met uitzondering van hulpverlenings taken ). Een enkeling heeft de vrijstelling voor OGS maar het merendeel niet, men is er wel mee bezig.
Aanhoudingen, aangiftes etc kunnen en mogen we gewoon afhandelen.


schuimer

  • Surveillant van politie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 185
Reactie #13 Gepost op: 19 maart 2015, 09:50:42
Citaat van: kaasje link=msg=1337889 date=1426670081
Je moet ook goed beseffen wat de positie is van de vrijwilliger t.o.v. de beroepscollega. Je bent ondersteunend en ondergeschikt. Het idee dat je dus dat je elke week barsten vol actie hebt moet je uit je hoofd zetten, maar dat geldt net zo zeer voor de beroeps! Je bent het gezicht op straat. Ik kreeg laatst te horen dat ik werd herkend als '1 van de wijkagenten', klopt enerzijds niks van maar het laat wel zien waar je staat: buiten, zichtbaar op straat. Bij ons betekent het net zo goed dat we rondrijden in dienstvoertuigen, maar dat heeft meer te maken met de grootte van het gebied.


En ja, mensen gaan op een andere manier naar je kijken. Als mensen het over mijn werk hebben, dan hebben ze het eerder over de politie dan over mijn daily job.

Beetje raar woord "ondergeschikt"..
Wat bedoel je daar precies mee te zeggen?

Dat je ondergeschikt bent aan een meerdere?
Dat je ondergeschikt bent t.o.v. een beroepsagent?
Dat je ondergeschikt bent t.a.v. de organisatie?
Bent of voelt?
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #14 Gepost op: 19 maart 2015, 10:05:41
Citaat van: schuimer link=msg=1338093 date=1426755042
Beetje raar woord "ondergeschikt"..
Wat bedoel je daar precies mee te zeggen?

Dat je ondergeschikt bent aan een meerdere?
Dat je ondergeschikt bent t.o.v. een beroepsagent?
Dat je ondergeschikt bent t.a.v. de organisatie?
Bent of voelt?
Niet een voelt, je moet gewoon je plek weten. We zijn aangenomen om de politieorganisatie te versterken, niet om de beroepscollega's te vervangen. Dus extra, niet ter vervanging.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #15 Gepost op: 20 maart 2015, 02:06:05
Citaat van: RS496 link=msg=1338072 date=1426720145
Welk voordeel zal iemand eraan hebben om een verhaaltje te verzinnen op een forum waarin hij zegt te overwegen om VP'er te worden?
Tja .... aandacht?  Er zijn er hier wel meer die daar (kennelijk)  om verlegen zijn.
Citaat van: Hunter link=msg=1338078 date=1426724071
Dat mag je zeggen in een vrij, democratisch land, maar vraag me serieus af waar dat op gebaseerd is en of dit nou een warm welkom is voor een nieuw lid...
En waar ik dat op baseer? Dat staat in mijn post. Ik citeer mijzelf:
Citaat van: moppersmurf link=msg=1338064 date=1426717751
Woutje is een HBO student maar tikt/ spreekt als een .....
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


guest15549

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 20 maart 2015, 02:09:34
Citaat van: moppersmurf link=msg=1338219 date=1426813565
Tja .... aandacht?  Er zijn er hier wel meer die daar (kennelijk)  om verlegen zijn. En waar ik dat op baseer? Dat staat in mijn post. Ik citeer mijzelf:

Ik vind het persoonlijk wat ver gezocht, maar goed ik draai hier minder lang mee op het forum dan jij dus ik ga er maar van uit dat je weet waar je het over hebt  998765


Prio1

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
Reactie #17 Gepost op: 20 maart 2015, 07:55:38
Anders reageert Woutje toch gewoon even om het één en ander te verhelderen ? 98uiye
Mijn uitspraken kunnen nooit in verband worden gebracht met welke organisatie dan ook.


Maxell01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
Reactie #18 Gepost op: 20 maart 2015, 12:32:27
Citaat van: woutje link=msg=1337842 date=1426633924
Goedendag,

Allereerst even voorstellen, ik ben w. woon in Amsterdam en ben momenteel in het 2e jaar van mijn HBO studie.
Ik heb zitten kijken om te beginnen als VP in de regio Amsterdam. Nu ben ik al naar een open dag geweest en ken iemand die nu met de opleiding bezig is.

Nu zit ik heel erg over het volgende in:
Als ik bij de VP ga, hoe kijken/denken andere daar over? (denk aan vrienden ben zelf 19 jaar)

Meestal heb ik er echt maling aan hoe andere mensen over me denken, maar met dit vind ik het een lastige keuze. Naast mijn studie ben ik ook nog een DJ dus heb ik nog zoal mijn bezigheden. In hoe verre kan ik dit combineren? (sta niet elke week in de club maar regelmatig)

Waar ik gewoon bang voor ben is dat andere mensen (vrienden vooral) mij als persoon heel anders gaan zien, en vooral ook omdat de politie bij jongeren niet echt een "hot item" is.

Toch krijg ik elke keer weer de adrenaline als ik ook maar iets van hulpverlening zie of hoor. Dit past heel erg bij mij omdat ik van het doen ben en niet van het stilzitten.

Mijn vraag is dus, wat zijn jullie ervaringen met vrienden, en hoe hebben jullie uiteindelijk de keuze genomen aangezien het toch (naar mijn mening/beeld) een impact heeft op je privé-leven.

Daarnaast wil ik weten wat de mogelijkheden zijn, kan men bijv. de rij-opleiding gaan doen, en kan men toch nog enigszins meelopen met meldingen/noodhulp en rij je als vrijwilliger ook in een dienstauto en mag er daarbij gebruik worden gemaakt van lichten/sirenes.

Mvg W.

Kijk maar eens in de Topic Politie Vrijwilligers kun je genoeg informatie krijgen over de leuke dingen en mindere leuke dingen van de Vrijpol.


woutje

  • Twijfelend om lid te worden bij VP
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #19 Gepost op: 20 maart 2015, 19:21:56
Woow even 2 dagen niet gekeken, wat een hoop reacties!
Heel erg bedankt allemaal!
Tsja ik vind het een beetje kinderachtig om te reageren dat dit een lulkoek verhaal is.
Ik ben zeker een HBO student maar ik tik dit vanaf mijn mobiel en daarom is mijn spelling/zinsopbouw niet altijd even goed, maar laten we dit even ter zijde houden, hier gaat de discussie immers ook niet over.

Zoals ik de reacties hier boven lees, verschilt het heel erg per district. ( wat ik al vaker heb gehoord )
Hoe bewapi nu te werk gaat lijkt mij erg leuk!

Ik zal nog even kijken hoe en wat aangezien ik volgend jaar misschien voor 20 weken in het buitenland zit.

Voor de rest zijn meer ervaringen en reacties welkom!! 98uiye