Verdwenen (handig) materiaal en materieel

Auteur Topic: Verdwenen (handig) materiaal en materieel  (gelezen 3923 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Gepost op: 18 maart 2015, 11:02:38
Er is het een en ander aan (handig) materieel dat de vorige eeuw werd gebruikt verdwenen.
Te denken valt aan :
- de haspelkarren achterop de autospuiten
- de aanvalsslangen op haspels
- de MSA
- de babyspuit op o.a. de Landrover, DAF etc.
etc.

De vroegere haspelkarren hadden houten wielen met houten spaken. Er zijn nu pilots gaande om de haspelkarren weer, na ruim 50 jaar, in te voeren. Werkt zeer arbeidsbesparend en effectief.
De aanvalsslangen zaten vroeger opgeborgen op haspels als je tegenwoordig de aanvalsslangen in dubbele bochten op de haspel zet kun je een slang snel gebruiken en als het moet dat met een man doen.
De MSA is in onmin geraakt vanwege de introductie van het GWT maar om het GWT op dreef te hebben moet je al gauw rekenen met een half uur tot een uur (afbrandscenario)
Babyspuiten zeer handig op het platte land voor de waterwinning en in sommige winkelcentra gelet op de bereikbaarheid.




Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1 Gepost op: 18 maart 2015, 11:25:08
De spuithuizen in afgelegen dorpen en gehuchten zijn opgedoekt, de MSA en babyspuit verdwenen. De BB MSA etc. is tegen dumpprijzen verkocht. Zodra het dorp bijvoorbeeld in de winter is geisoleerd kun je wel lang wachten op de dikke MAN etc.
De RWS vaartuigen hadden vroeger brandbluscapaciteit, een beperkte investering. De tegenwoordige nieuwe RWS vaartuigen hebben geen brandbluscapaciteit.


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,305
Reactie #2 Gepost op: 18 maart 2015, 12:17:58
Op veel plaatsen de nevelkogel...


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,305
Reactie #3 Gepost op: 18 maart 2015, 12:21:07
...en de P 250 poederblusaanhanger (PBA)....


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #4 Gepost op: 18 maart 2015, 12:29:58
Tenen (Riet) korf om de zuigkorf van de zuigslang t.b.v. de pomp.
Bij instappen begint de inzet.


Kevin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
    • Brandweerpost Nederhorst den Berg
Reactie #5 Gepost op: 18 maart 2015, 13:28:23
MSA hier nog niet verleden tijd hoor :)


Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
Reactie #6 Gepost op: 18 maart 2015, 15:11:57
Citaat van: Thor link=msg=1337902 date=1426672958
Er is het een en ander aan (handig) materieel dat de vorige eeuw werd gebruikt verdwenen.
Te denken valt aan :
- de haspelkarren achterop de autospuiten

Er zijn nog wel een paar korpsen die ze gebruiken. De Gezamelijke brandweer, korps den Helder (bij mijn weten) en korps Vriezenveen hebben ze nog wel.
In het geval van Vriezenveen betreft het een WTS 500 (TS gecombineerd met extra slangenhaspels)


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #7 Gepost op: 18 maart 2015, 16:02:25
Kurken drijver voor de aanzuigslang.
Bij instappen begint de inzet.


Djseb

  • Brandweer - Aspirant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #8 Gepost op: 18 maart 2015, 16:17:27
Wat mij mooi lijkt is de MSA weer meer te gebruiken (wel groot vermogen 2000/3000 l/m), en daarop 2x 500m 3'' slangen gevouwen in een compartiment op de aanhanger (als dit niet gaat vanwege drukverlies misschien 6'' of een tussenmaat introduceren 4''). Volgens mij rijden er nog wel enkele van dit soort voertuigen/aanhangers rond, als ik vanavond tijd heb zal ik even plaatjes zoeken. Kan in landelijk gebied (weinig TS'en en lange opkomsttijden) gebruikt worden om direct waterkanon of straalpijpen te voeden over korte afstand, of als WTS500 als er geen bluswater in de buurt is. Is ook een stuk sneller operationeel als een groot water transport.

De nevelkogel mag wat mij betreft ook terug komen, die heeft zichzelf een tijdje terug bewezen bij hotel de draak (pagina 5):
http://www.ifv.nl/advieseninnovatie/Documents/Rapport_incidentonderzoek_De_Draak.pdf


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #9 Gepost op: 19 maart 2015, 11:00:53
Citaat van: Djseb link=msg=1337987 date=1426691847
Wat mij mooi lijkt is de MSA weer meer te gebruiken (wel groot vermogen 2000/3000 l/m), en daarop 2x 500m 3'' slangen gevouwen in een compartiment op de aanhanger (als dit niet gaat vanwege drukverlies misschien 6'' of een tussenmaat introduceren 4''). Volgens mij rijden er nog wel enkele van dit soort voertuigen/aanhangers rond, als ik vanavond tijd heb zal ik even plaatjes zoeken. Kan in landelijk gebied (weinig TS'en en lange opkomsttijden) gebruikt worden om direct waterkanon of straalpijpen te voeden over korte afstand, of als WTS500 als er geen bluswater in de buurt is. Is ook een stuk sneller operationeel als een groot water transport.

De nevelkogel mag wat mij betreft ook terug komen, die heeft zichzelf een tijdje terug bewezen bij hotel de draak (pagina 5):
http://www.ifv.nl/advieseninnovatie/Documents/Rapport_incidentonderzoek_De_Draak.pdf

Elburg is een voorbeeld.(Hebben trouwens een leuk assortiment aan materieel.)
http://brandweer-elburg.nl/index/

Even voor het gemak over de capaciteiten/drukverliezen*) :

2x3" heeft 12,5 % meer capaciteit dan 1x4"
2x3" heeft de halve capaciteit van 1x6"

1x4" heeft 77% meer capaciteit dan 1x3"
1x4" heeft een capaciteit van 44 % van 1x6"
2x4" heeft een capaciteit van 88 % van 1x6"
1x6" heeft vier maal zoveel capaciteit als 1x3"
1x6" heeft 2 1/4 maal zoveel capaciteit als 1x4"

*)De drukverliezen worden bepaald door de vloeistofsnelheid in de slang, de vloeistofsnelheid wordt bepaald door het volume en de diameter (capaciteit) van de slang. Ervan uitgaande dat de slangen min of meer gelijke binnenbekleding (specifiek weerstand slang) hebben.