Tweede paar handboeien/transportboeien?

Auteur Topic: Tweede paar handboeien/transportboeien?  (gelezen 10017 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Gepost op: 20 maart 2015, 23:55:28
Na aardig wat (Amerikaanse) Duty belt-setups te hebben gekeken op YouTube vallen een aantal dingen mij op:

De dienders aan de andere kant van de zee dragen aan de koppel:
  • vrijwel altijd twee patroonhouders
  • vaak twee paar paar handboeien/transportboeien
  • regelmatig een "backup flashlight" naast de primaire

Conclusie: de agenten daar houden dingen dubbel hebben (wellicht om te kunnen ruilen ;D)

Jokes aside, voor zover ik weet dragen de agenten in NL deze zaken nooit dubbel aan de koppel.
Daar zijn wel aardig wat logische verklaringen voor te bedenken:
  • geen dubbele patroonhouder omdat hier de kans kleiner is dat je in een langdurig vuurgevecht terecht komt
  • bewust vrij houden rug vereist ruimte management
  • wellicht het zelden gebruiken van de zaklamp als hulpmiddel in leven of dood-situaties (desoriënteren verdachte)
  • enz. enz. enz.

Maar.. zou een extra paar handboeien niet een welkome toevoeging zijn?
Ik verwijs even naar een YouTube filmpje van PolitieRossterdam Oost: PRO 24/7 waarin de agent op 3:07 een verdachte aanhoudt zonder handboeien bij zich te hebben aangezien hij die al eerder gebruikt heeft om een andere verdachte aan een brandtrap te ketenen.

https://www.youtube.com/watch?v=XwAaUFnOVxs

Hanboeientasjes zijn ook verkrijgbaar als dubbele houder die geen extra ruimte innemen op de koppel.

Extra paar handboeien zijn duur maar een gebroken kaak ook. Als die verdachte zou zien hoe jij net z'n maat aanhoudt en weet dat jij geen handboeien meer hebt, kom je gelijk een stuk minder dreigend over; verdachte denkt wellicht eerder dat er iets voor hem in zit als hij zich verzet bij zijn arrestatie.

graag hoor ik jullie ideeën hierover.




Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1 Gepost op: 20 maart 2015, 23:59:46
Allereerst, ik heb dat extra setje echt niet nodig. Ik loop al heel wat jaren rond, maar kan me nauwelijks herinneren wanneer ik voor het laatst een paar boeien tekort kwam. Bovendien is het meesjouwen alleen maar extra gewicht. De boeien in Nederland zijn ook nog eens wat dikker en steviger dan de modellen in gebruik bij de politie in Amerika.

Ik weet dat er her en der nog weleens wat motorrijders zijn met een extra setje, maar dat is aardig zeldzaam. En het dreigende heb ik ook nog nooit uit mijn handboeien moeten halen. ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 21 maart 2015, 00:12:07
Citaat van: LSPD link=msg=1338448 date=1426892128
Conclusie: de agenten daar houden dingen dubbel hebben (wellicht om te kunnen ruilen ;D)
Volgens mij is het meer een soort van:
Citaat van: rdam_guy link=msg=1244925 date=1392679611
Wat betreft m'n koppelriem ook redelijk getriggerd door die amerikanen hoor....was daar een aardige sport om zoveel mogelijk gadgets aan je belt te hebben hangen haha :)


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #3 Gepost op: 21 maart 2015, 00:17:37
Citaat van: Red link=msg=1338449 date=1426892386
Ik weet dat er her en der nog weleens wat motorrijders zijn met een extra setje, maar dat is aardig zeldzaam.

Motorrijders wel omdat... die vaker alleen op pad gaan?


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #4 Gepost op: 21 maart 2015, 00:20:51
Citaat van: LSPD link=msg=1338455 date=1426893457
Motorrijders wel omdat... die vaker alleen op pad gaan?
Bingo. Normaal werk je met z'n tweeen. En dan heb je dus twee paar boeien bij je. Maar de meeste motorrijders lopen ook gewoon met 1 paar boeien rond hoor.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #5 Gepost op: 21 maart 2015, 00:21:14
en daarmee beantwoord je gelijk je vraag: in tegenstelling tot de agenten aan de overkant van de plas gaan de agenten in NL vaak als koppel op pad. Dus je hebt ten alle tijde alles dubbel.  :)


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #6 Gepost op: 21 maart 2015, 11:58:54
In NL zit er op een pitwagen als er 2 collega's noodhulp draaien.

2x transportboeien
2x pepperspray
2x maglite
2x gummiknuppel
4x 16 patronen

Dus de solo surveillerende collega aan de andere kant van de plas(maar ook hier de motorsmurf) zal dit dus moeten compenseren met in het achterhoofd meegenomen dat men daar heel wat vaker gebruik maakt van het vuurwapen. Dat is de rede dat de collega's daar vaak 3 volle patroonhouders hebben, lang wapen(met meerdere patroonhouders) of shotgun, taser.....


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #7 Gepost op: 21 maart 2015, 12:19:09
Citaat van: Red link=msg=1338449 date=1426892386
Allereerst, ik heb dat extra setje echt niet nodig. Ik loop al heel wat jaren rond, maar kan me nauwelijks herinneren wanneer ik voor het laatst een paar boeien tekort kwam. Bovendien is het meesjouwen alleen maar extra gewicht. De boeien in Nederland zijn ook nog eens wat dikker en steviger dan de modellen in gebruik bij de politie in Amerika.

Ik weet dat er her en der nog weleens wat motorrijders zijn met een extra setje, maar dat is aardig zeldzaam. En het dreigende heb ik ook nog nooit uit mijn handboeien moeten halen. ;)

Ik heb ze vorige week nog nodig gehad was blij nu gewoon een tweede set bij me te kunnen dragen in een van de zakken van het nieuwe VHV. Mijn collega en ik hadden drie boeven gevangen met twee pistolen, en dan kom je als je je normale uitrusting draagt toch echt een paar handboeien tekort. En omdat de komst van de coll. op zich liet wachten door een comm.fout van onze kant was het toch heel prettig om alle drie de heren te kunnen boeien. In mijn ogen heeft een tweede paar handboeien echt meerwaarde. Maar of je twee paar van onze handboeien in een houder zou moeten willen dragen betwijfel ik. Ik vind deze al lomp, laat staan dat er twee naast elkaar in een houder zitten. Of een tweede houder, maar dat kost ruimte op de koppel of andere handboeien die dunner zijn waardoor je er wel twee in een houder kunt dragen.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #8 Gepost op: 21 maart 2015, 12:50:41
Citaat van: 7131 link=msg=1338520 date=1426936749
Ik heb ze vorige week nog nodig gehad was blij nu gewoon een tweede set bij me te kunnen dragen in een van de zakken van het nieuwe VHV. Mijn collega en ik hadden drie boeven gevangen met twee pistolen, en dan kom je als je je normale uitrusting draagt toch echt een paar handboeien tekort. En omdat de komst van de coll. op zich liet wachten door een comm.fout van onze kant was het toch heel prettig om alle drie de heren te kunnen boeien. In mijn ogen heeft een tweede paar handboeien echt meerwaarde. Maar of je twee paar van onze handboeien in een houder zou moeten willen dragen betwijfel ik. Ik vind deze al lomp, laat staan dat er twee naast elkaar in een houder zitten. Of een tweede houder, maar dat kost ruimte op de koppel of andere handboeien die dunner zijn waardoor je er wel twee in een houder kunt dragen.

Zeg ik iets stoms als een hand vol stevige tyraps me in dit geval ook uitkomst lijkt te bieden als tijdelijke oplossing?


Panigale

  • Underthekuffer......
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • Team ABC
Reactie #9 Gepost op: 21 maart 2015, 12:58:45
Citaat van: -Joost- link=msg=1338523 date=1426938641
Zeg ik iets stoms als een hand vol stevige tyraps me in dit geval ook uitkomst lijkt te bieden als tijdelijke oplossing?

Nope, werken prima!
Makkelijk mee te nemen en oersterk....