GRIP 1 Brand tankstation (Parkeerplaats Lucasgat) A1 - Radio Kootwijk 21-03-2015

Auteur Topic: GRIP 1 Brand tankstation (Parkeerplaats Lucasgat) A1 - Radio Kootwijk 21-03-2015  (gelezen 37904 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Thor link=msg=1338707 date=1427005885
Een normale autospuit heeft een paar jerrycans schuim aan boord.
Een paar? Als je mazzel hebt 1 jerrycan om eventueel de hosemaster met SVM op hoge druk bij te kunnen vullen. En is volgens mij de tussenmenger lage druk en de aanverwante artikelen die erbij horen tegenwoordig van de TS afgehaald.


guest12562

  • Gast
Citaat van: Fireball link=msg=1338715 date=1427013100
Een kleine toelichting op de alarmering van de 3 SB's.

Een SB heeft als standaard "bepakking" minimaal 10.000 liter water en 1.000 liter SVM. Bij een verzoek om een SB worden volgens de KVT de dichtstbijzijnde schuim-eenheden gealarmeerd. In dit geval deze kleinere eenheden met 300 liter SVM. Om toch redelijk in de buurt van de standaard bepakking te komen, worden er direct 3 eenheden gealarmeerd.

Vergelijk het met een TS: als je om een TS6 vraagt, wil je niet verrast worden met de komst van een SIV.  ;D

Even afgezien van het schuim, worden deze ook niet gealarmeerd als watervoorraad ivm snelweg incident?


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Bij de brand bij tankstation Lucasgat raakten twee mensen gewond, waaronder de bestuurder van de auto die tegen het vulpunt aan reed. De gewonden zijn met brandwonden en botbreuken naar het ziekenhuis gebracht.

http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/gewonden-bij-brand-lucasgat-met-brandwonden-en-botbreuken-naar-ziekenhuis-1.4818741


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: Breathe link=msg=1338717 date=1427013620
Even afgezien van het schuim, worden deze ook niet gealarmeerd als watervoorraad ivm snelweg incident?

Ja, zou ook kunnen. Ik weet niet in welke volgorde wat is aangevraagd. Er reden ook tankwagens. Het ging mij erom, dat als een OVD om schuim vraagt, hij altijd rond de 1000 liter krijgt, eventueel verspreid over meerdere voertuigen zoals nu het geval. Dat  verklaart mede waarom er zoveel is gaan rijden.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Zit er bij dat benzinestation nog een geboorde put? Ik weet niet hoe diep daar het grond water zit, maar dan heb je een eerste waterwinpunt.


guest12562

  • Gast
Citaat van: Fireball link=msg=1338719 date=1427013856
Ja, zou ook kunnen. Ik weet niet in welke volgorde wat is aangevraagd. Er reden ook tankwagens. Het ging mij erom, dat als een OVD om schuim vraagt, hij altijd rond de 1000 liter krijgt, eventueel verspreid over meerdere voertuigen zoals nu het geval. Dat  verklaart mede waarom er zoveel is gaan rijden.

Helder bedankt!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Fireball link=msg=1338715 date=1427013100
Een kleine toelichting op de alarmering van de 3 SB's.

Een SB heeft als standaard "bepakking" minimaal 10.000 liter water en 1.000 liter SVM. Bij een verzoek om een SB worden volgens de KVT de dichtstbijzijnde schuim-eenheden gealarmeerd. In dit geval deze kleinere eenheden met 300 liter SVM. Om toch redelijk in de buurt van de standaard bepakking te komen, worden er direct 3 eenheden gealarmeerd.

Vergelijk het met een TS: als je om een TS6 vraagt, wil je niet verrast worden met de komst van een SIV.  ;D

Als je drie van die eenheden meestuurt dus 3x300=900 liter SVM moet je tijdens de bluswerkzaamheden kunnen beschikken over 900 liter/0,03 ton water.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: Thor link=msg=1338735 date=1427018646
Als je drie van die eenheden meestuurt dus 3x300=900 liter SVM moet je tijdens de bluswerkzaamheden kunnen beschikken over 900 liter/0,03 ton water.

Volgens mij geen ton maar liters water. 900 liter / 0,03 = 30.000 liter water. Gezien de gealarmeerde tankwagens en andere voertuigen was deze hoeveelheid ruim onderweg.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Fireball link=msg=1338748 date=1427022955
Volgens mij geen ton maar liters water. 900 liter / 0,03 = 30.000 liter water. Gezien de gealarmeerde tankwagens en andere voertuigen was deze hoeveelheid ruim onderweg.

900 liter a 0,03% maakt 30 ton, 30 was even weggevallen.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Fireball link=msg=1338715 date=1427013100
Een kleine toelichting op de alarmering van de 3 SB's.

Een SB heeft als standaard "bepakking" minimaal 10.000 liter water en 1.000 liter SVM. Bij een verzoek om een SB worden volgens de KVT de dichtstbijzijnde schuim-eenheden gealarmeerd. In dit geval deze kleinere eenheden met 300 liter SVM. Om toch redelijk in de buurt van de standaard bepakking te komen, worden er direct 3 eenheden gealarmeerd.

Vergelijk het met een TS: als je om een TS6 vraagt, wil je niet verrast worden met de komst van een SIV.  ;D

In de VNOG worden deze voertuigen bij schuiminzetten altijd met 2 voertuigen tegelijk geallarmeerd. De 3de en 4de SB worden dan los gepiept na extra aanvraag



Citaat van: Thor link=msg=1338707 date=1427005885
Wat is het gemiddelde percentage schuiminzetten van deze wagens.

@ Brandpreventje :Oké dus deze drie voertuigen zijn echt speciaal gealarmeerd om water en/of schuim (vormend middel) ter plaatse te brengen? Zo ja dan tellen ze niet mee in de opschaling van TSen inderdaad. Dan vind ik het op zich wel weer veel 3 SB's.

Het gaat om een voorraad van 300 liter schuim per SB. Een normale autospuit heeft een paar jerrycans schuim aan boord.

Niet zo heel veel. De voertuigen zijn primair ontworpen voor natuurbrandbestrijding, en daarnaast voor schuiminzetten ivm vliegveld Teuge.
De voertuigen worden echter ook gebruikt voor andere zaken zoals het leveren van extra water.
Voor Hoog Soeren, waar de SB het enige voertuig is rukt het ook uit voor alle andere meldingen. Wordt dan wel direct ondersteund door een volwaardige TS.

Voor wie deze voertuigen nog steeds een volwaardige TS vinden. De bepakking bestaat uit:
- Opzetstuk
- Puthaak
- `1 Straal Middendruk
- EHBO trommel.
- LD Aanvalskrat met schuimtoebehoren
- Aantal slangen tbv waterwinning
- Motorkettingzaag met zaagkleding
- Sleepkabel
- Zuigslangen
  
Dan hebben we het volgens mij de gehele bepakking al gehad.

Citaat van: Breathe link=msg=1338717 date=1427013620
Even afgezien van het schuim, worden deze ook niet gealarmeerd als watervoorraad ivm snelweg incident?

Dat lijkt me niet. Als het voor waterwinning was hadden ze wel de 7761 gepiept. Die vervoerd 16.500 liter en staat dichterbij dan 2 van de SB's. Daarnaast zijn de SB's geallarmeerd voordat de tankwagens gepiept werden.


Citaat van: Peter71 link=msg=1338720 date=1427015468
Zit er bij dat benzinestation nog een geboorde put? Ik weet niet hoe diep daar het grond water zit, maar dan heb je een eerste waterwinpunt.

Er is een geboorde put vlak voor het begin van de oprit. Met een WTS500 zou je daar vanaf kunnen afleggen. Echter was de brand niet zo groot dat dit nodig was.

Er was al veel tankinhoud terplaatse. 3x TS a 4500 liter, 3x SB a 4500 liter, 2x TW a 16000 liter en 1x TWH met 6500 liter.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens