GRIP 1 Brand tankstation (Parkeerplaats Lucasgat) A1 - Radio Kootwijk 21-03-2015

Auteur Topic: GRIP 1 Brand tankstation (Parkeerplaats Lucasgat) A1 - Radio Kootwijk 21-03-2015  (gelezen 37895 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1338777 date=1427036408

Er is een geboorde put vlak voor het begin van de oprit. Met een WTS500 zou je daar vanaf kunnen afleggen. Echter was de brand niet zo groot dat dit nodig was.

Er was al veel tankinhoud terplaatse. 3x TS a 4500 liter, 3x SB a 4500 liter, 2x TW a 16000 liter en 1x TWH met 6500 liter.
Als er een geboorde put aanwezig is, moet je je gaan afvragen of je wel zo'n circus moet laten rijden voor de brand zoals die er nu was. Zeker als je met TSen rijd die al 4500ltr water bij zich hebben.
Dat is namelijk de reden dat die putten geslagen zijn. Snelle waterwinning.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Peter71 link=msg=1338784 date=1427039578
Als er een geboorde put aanwezig is, moet je je gaan afvragen of je wel zo'n circus moet laten rijden voor de brand zoals die er nu was. Zeker als je met TSen rijd die al 4500ltr water bij zich hebben.
Dat is namelijk de reden dat die putten geslagen zijn. Snelle waterwinning.

Heb je alsnog een voertuig nodig op de geboorde put. Dat is meestal de 7966 van Twello . Dat kost echter wel enige tijd. Het voertuig vervoerd maar 500 meter slang waardoor je alsnog maar 1 toevoerslang uit kan leggen voor 3 bluswagens. Daar komt bij dat je daarmee de toegang tot de pomp voor verder materiaal blokkeert omdat er ineens een toevoerslang ligt.

Ik weet ook niet wat de opbrengst van de put is en of dat afdoende is om de waterafname te voldoen. De put is niet geslagen voor snelle waterwinning op de benzinepomp. Het is voornamelijk om de WIP te voeden welke er onder geplaatst kan worden langs de Asselseweg.

Om wat tankwagens te alarmeren is in mijn ogen een beter idee. Kwa aantal mensen zit je gelijk. 3x 2 man per TS ipv een SL+MSA met 6 man. Voertuigen zijn ook nog sneller terplaatse.

Water van de TS'sen zelf was mogelijk niet afdoende geweest, in combinatie met de SB's misschien wel. Maar waarom zou je daarover gaan gokken terwijl je voldoende TW's inzetbaar hebt? Zeker in het geval van de TW Kootwijkerbroek. Het personeel was al op de kazerne ivm eerder alarm van de TS. Voertuig is snel terplaatse en direct inzetbaar. De 3 gepiepte tankwagens zijn al lang terplaatse voordat Twello over de andere rijbaan passeert met de slangenwagen.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


guest12562

  • Gast
@Luke bedankt voor je antwoord, ik ben uiteraard niet op de hoogte van alle voertuigen daar in de buurt. Het was voor mij alleen maar een opmerking welke me gepast leek ivm de snelweg, dat men tankwagens heeft in die regio wist ik niet.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Zit de geboorde put echt op 500 meter afstand? Dat lijkt mij wel heel erg veel! Waarom is dat gedaan? Ik zou hem dichterbij het tankstation realiseren zodat je niet zo veel slangen hoeft uit te rollen. Tenzij.......

Citaat van: Peter71 link=msg=1338784 date=1427039578
Als er een geboorde put aanwezig is, moet je je gaan afvragen of je wel zo'n circus moet laten rijden voor de brand zoals die er nu was. Zeker als je met TSen rijd die al 4500ltr water bij zich hebben.
Dat is namelijk de reden dat die putten geslagen zijn. Snelle waterwinning.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1338846 date=1427056981
Zit de geboorde put echt op 500 meter afstand? Dat lijkt mij wel heel erg veel! Waarom is dat gedaan? Ik zou hem dichterbij het tankstation realiseren zodat je niet zo veel slangen hoeft uit te rollen. Tenzij.......
Inderdaad. Wij hebben 2 pompstations aan de A27 die beide een geboorde put hebben, en die zitten korter bij het tankstation. Maar wel zodanig dat er veilig een TS kan staan om daar water van af te kunnen nemen. 500mtr is erg veel, zeker als je dan ook nog eens de toegang naar het station gaat blokkeren met je toevoer. Is dat te verhelpen om de toevoer in de berm te leggen, maar 500 mtr......


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Het 1 en ander heeft er mee te maken dat de put niet alleen voor het tankstation bedoeld is. Als je hem dichterbij realiseert is de put niet meer bereikbaar vanaf de Asselseweg welke er vlak langs loopt. De put dichterbij leggen kan. Maar dat betekend dus gelijk dat de put veel minder nuttig wordt omdat de put 4 vd 5 keer wordt gebruikt vanaf de Asselseweg.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Duidelijk. Ik dacht het misschien met LPG had te maken. Ook daar werken we met een 500meter cirkel.

Citaat van: Luke_BNV link=msg=1338850 date=1427057490
Het 1 en ander heeft er mee te maken dat de put niet alleen voor het tankstation bedoeld is. Als je hem dichterbij realiseert is de put niet meer bereikbaar vanaf de Asselseweg welke er vlak langs loopt. De put dichterbij leggen kan. Maar dat betekend dus gelijk dat de put veel minder nuttig wordt omdat de put 4 vd 5 keer wordt gebruikt vanaf de Asselseweg.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1338852 date=1427058162
Duidelijk. Ik dacht het misschien met LPG had te maken. Ook daar werken we met een 500meter cirkel.

Ik weet niet of het helemaal 500 meter is. Dat zei ik ook niet, maar ik snap de aanname of spraakverwarring.  :) Hij ligt aan het begin van de afrit naar de pomp. Dat is dus sowieso wel meer dan 250 meter. In ieder geval te lang voor een aanjaagverband met een TS, en te lang voor dubbel afleggen met een WTS500.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


scorpionadvies

  • beveiliger - verkeersregelaar - adviseur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Citaat van: Fireball link=msg=1338640 date=1426961926
Nee, maar je kunt wel schuim gebruiken bij het ongeval, de brandende auto's, eventuele kapotte brandstoftanks, diverse producten in de shop  etc. Achteraf weten we wat er gebeurd is, maar ik kan best begrijpen dat er in het begin weinig informatie bekend was en er op basis daarvan snel is opgeschaald en er behoorlijk wat water en schuim heen gebracht is.

Moet EN het personeel wel weten hoe te handelen  voor het indrukken van de "noodstop"  EN moet het wel werken.
Helaas kom ik dat laatste in de verkeerde vorm (niet werkend omdat niet regelmatig wordt getest)  te vaak tegen.
In veel gevallen heeft het "management"  geen zin /  tijd voor een functionaliteits test.


Bert_0341

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 156
Citaat van: Breathe link=msg=1338713 date=1427012626
Laat ik op voorhand even aangeven dat ik er niet bij ben geweest en me niet zo heel veel in heb verdiept, maar:

Dit gebeurd ongeveer bij elk topic met die status hier, dat is ook niet vreemd, want een ieder bekijkt het vanuit zijn eigen invalshoek en neemt daarin zijn eigen overwegingen. Niet iedereen heeft ook alle informatie om tot het juiste beeld te komen en er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en de een is beter dan de ander.
Ik verschil overigens van mening dat een centralist zich met de opschaling gaat bemoeien, maar dat is hoe ik ben opgeleid en in al die jaren een mening heb gevormd.

En deze:
Op voorhand van alles alarmeren is ook wel een dingetje wat aansluit op het opschalen van centralisten, ook niet zo mijn ding. Want dan zou je al heel veel onnodig kunnen laten rijden want er kan nog zoveel gebeuren. Wat ik hiermee wil zeggen is dat je hier ook wel wat nuance in aan kan brengen en het aan de eerst aankomende eenheden over kunt laten. Neemt niet weg dat je qua gevaarssetting best kunt kiezen voor een wat forsere standaard uitgifte van voertuigen, maar ook dat is mijn mening.

En als laatste:
Ik heb echt geen idee of dat schuim echt nodig is geweest, zie opmerkingen Heijnsbergen.

Zo ik lees hier wat rancune over de kwaliteit van centralisten op de meldkamer .....