GRIP 1 Brand tankstation (Parkeerplaats Lucasgat) A1 - Radio Kootwijk 21-03-2015

Auteur Topic: GRIP 1 Brand tankstation (Parkeerplaats Lucasgat) A1 - Radio Kootwijk 21-03-2015  (gelezen 37913 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1338689 date=1426976098
Oké dus deze drie voertuigen zijn echt speciaal gealarmeerd om water en/of schuim (vormend middel) ter plaatse te brengen? Zo ja dan tellen ze niet mee in de opschaling van TSen inderdaad. Dan vind ik het op zich wel weer veel 3 SB's.
ja deze drie zijn gealarmeerd ivm de schuiminzet. Tja wat is veel. Als je een schuiminzet doet moet je genoeg potencieel hebben om de klus te klaren want een halve schuimdeken is zo afgebroken als het fors brand.


Koekoek

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Ik wordt een beetje moe van de opmerkingen bij de vele items over de roep om opschaling naar grote brand / zeer grote brand / grip?.
De opschaling wordt niet bepaald door de alarmeringen. De opschaling wordt bepaald door de leidinggevende of de centralist (bij de melding).

Een incident kan klein zijn, maar zou groter kunnen worden. Er worden dan voor de zekerheid alvast meer voertuigen gealarmeerd, het incident op zich blijft klein.
Een ander voorbeeld is de situatie tijdens werkdagen overdag en in de vakantieperiode. Er worden dan vaak meerdere vrijwillige korpsen voor hetzelfde incident gealarmeerd om er voor te zorgen dat er tijdig een volwaardige TS ter plaatse kan zijn. Dit maakt niet direct middelbrand of grote brand.

In dit geval een terechte alarmering van meerdere SB voertuigen. Op het moment van de melding en de inschatting van de centralist dat dit incident zich voordoet onder/naast de overkapping van een tankstation heb je te maken met een potentieel gevaarlijke situatie die ook uit de hand kan lopen. Er zou maar zo een vrachtauto met bv. stro er op kunnen staan tanken of nog erger de brandstoftanks lopen gevaar.
Nu waren ze niet nodig, maar als de brand groter was geworden, omdat er te weinig materieel gealarmeerd was, zou dit forum ook te klein zijn.


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Circus joh, met die KLPD heli er bij  :| Betrof uiteindelijk drie auto's in brand...


pascal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 371
Wat is jouw bron dat het bijvoorbeeld maar om drie auto's gaat, Ik heb foto's gezien waar toch echt 4 uitgebrande voertuigen opstaan.
Ook omdat er gevaarlijke stoffen bij betrokken zijn en dan ook nog slachtoffers en brand zie ik daar voldoende redenen om op te schalen en extra hulpdiensten ter plaatse te krijgen.
Het is een behoorlijk incident waar veel verschillende zaken op de hulpdiensten af komen en dit vergt een goede coördinatie en bestrijding van het incident.
In dit geval kan je beter meer eenheden aansturen en dat achteraf ze dan niet nodig zijn dan dat je ze nodig hebt en ze zijn er niet.


pascal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 371
Citaat van: pascal link=msg=1338703 date=1426986574
Wat is jouw bron dat het bijvoorbeeld maar om drie auto's gaat, Ik heb foto's gezien waar toch echt 4 uitgebrande voertuigen opstaan.
Ook omdat er gevaarlijke stoffen bij betrokken zijn en dan ook nog slachtoffers en brand zie ik daar voldoende redenen om op te schalen en extra hulpdiensten ter plaatse te krijgen.
Het is een behoorlijk incident waar veel verschillende zaken op de hulpdiensten af komen en dit vergt een goede coördinatie en bestrijding van het incident.
In dit geval kan je beter meer eenheden aansturen en dat achteraf ze dan niet nodig zijn dan dat je ze nodig hebt en ze zijn er niet.

Mocht je trouwens wat foto's willen zien ter beeldvorming van dit incident dan kan je kijken op www.112Apeldoorn.nl , Hier staan ook foto's op van de berging van de uitgebrande voertuigen  O0


Waterkanon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Hoewel ik er niet bij geweest ben (ik lees op 15000 km afstand mee) kan ik niet anders zeggen dat ik dit een geweldige inzet vind. Meteen veel water en schuim. Vergeet niet dat de alarmering waarschijnlijk geweest is : brand in een tankstation. Ja je zou natuurlijk een SIV kunnen sturen maar dit is volgens mij een echt professionele aanpak. Hulde !


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Yellowjackal link=msg=1338688 date=1426975519
is inderdaad een beetje off topic. Maar zal je ff uit de brand helpen
De 7748 SB-BT is geen volwaardige TS. Kijk op de site van Hoog Soeren voor de specs.
De 7748 wordt in Hoog Soeren mee gealarmeerd bij inzetten waar een volwaardige TS voor nodig is.
Je zult dus de 7748 niet voor een middel incident gealarmd zien worden zodra geen natuurbrand of schuim inzet is. Hij heeft ook maar 4 zit plaatsen (5de voor leerplekbegeleider).
Hopelijk is het nu iets duidelijker anders stuur maar een pm
Nu weer on topic

Wat is het gemiddelde percentage schuiminzetten van deze wagens.

@ Brandpreventje :Oké dus deze drie voertuigen zijn echt speciaal gealarmeerd om water en/of schuim (vormend middel) ter plaatse te brengen? Zo ja dan tellen ze niet mee in de opschaling van TSen inderdaad. Dan vind ik het op zich wel weer veel 3 SB's.

Het gaat om een voorraad van 300 liter schuim per SB. Een normale autospuit heeft een paar jerrycans schuim aan boord.


guest12562

  • Gast
Laat ik op voorhand even aangeven dat ik er niet bij ben geweest en me niet zo heel veel in heb verdiept, maar:

Citaat van: Koekoek link=msg=1338691 date=1426980068
Ik wordt een beetje moe van de opmerkingen bij de vele items over de roep om opschaling naar grote brand / zeer grote brand / grip?.
De opschaling wordt niet bepaald door de alarmeringen. De opschaling wordt bepaald door de leidinggevende of de centralist (bij de melding).

Dit gebeurd ongeveer bij elk topic met die status hier, dat is ook niet vreemd, want een ieder bekijkt het vanuit zijn eigen invalshoek en neemt daarin zijn eigen overwegingen. Niet iedereen heeft ook alle informatie om tot het juiste beeld te komen en er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en de een is beter dan de ander.
Ik verschil overigens van mening dat een centralist zich met de opschaling gaat bemoeien, maar dat is hoe ik ben opgeleid en in al die jaren een mening heb gevormd.

En deze:
Citaat van: Koekoek link=msg=1338691 date=1426980068
Een incident kan klein zijn, maar zou groter kunnen worden. Er worden dan voor de zekerheid alvast meer voertuigen gealarmeerd, het incident op zich blijft klein.
Een ander voorbeeld is de situatie tijdens werkdagen overdag en in de vakantieperiode. Er worden dan vaak meerdere vrijwillige korpsen voor hetzelfde incident gealarmeerd om er voor te zorgen dat er tijdig een volwaardige TS ter plaatse kan zijn. Dit maakt niet direct middelbrand of grote brand.

Op voorhand van alles alarmeren is ook wel een dingetje wat aansluit op het opschalen van centralisten, ook niet zo mijn ding. Want dan zou je al heel veel onnodig kunnen laten rijden want er kan nog zoveel gebeuren. Wat ik hiermee wil zeggen is dat je hier ook wel wat nuance in aan kan brengen en het aan de eerst aankomende eenheden over kunt laten. Neemt niet weg dat je qua gevaarssetting best kunt kiezen voor een wat forsere standaard uitgifte van voertuigen, maar ook dat is mijn mening.

En als laatste:
Citaat van: Koekoek link=msg=1338691 date=1426980068
In dit geval een terechte alarmering van meerdere SB voertuigen. Op het moment van de melding en de inschatting van de centralist dat dit incident zich voordoet onder/naast de overkapping van een tankstation heb je te maken met een potentieel gevaarlijke situatie die ook uit de hand kan lopen. Er zou maar zo een vrachtauto met bv. stro er op kunnen staan tanken of nog erger de brandstoftanks lopen gevaar.
Nu waren ze niet nodig, maar als de brand groter was geworden, omdat er te weinig materieel gealarmeerd was, zou dit forum ook te klein zijn.

Ik heb echt geen idee of dat schuim echt nodig is geweest, zie opmerkingen Heijnsbergen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: pascal link=msg=1338703 date=1426986574
Wat is jouw bron dat het bijvoorbeeld maar om drie auto's gaat, Ik heb foto's gezien waar toch echt 4 uitgebrande voertuigen opstaan.
Ook omdat er gevaarlijke stoffen bij betrokken zijn en dan ook nog slachtoffers en brand zie ik daar voldoende redenen om op te schalen en extra hulpdiensten ter plaatse te krijgen.
Het is een behoorlijk incident waar veel verschillende zaken op de hulpdiensten af komen en dit vergt een goede coördinatie en bestrijding van het incident.
In dit geval kan je beter meer eenheden aansturen en dat achteraf ze dan niet nodig zijn dan dat je ze nodig hebt en ze zijn er niet.
Het is maar net hoe spannend het wordt gemaakt. Het enige wat even listig kan zijn geweest is de LPG-installatie die uit de grond is gereden. Maar als daar de beveiligingen van werken heb je ook daarmee al snel een stabiele situatie. Zoals gezegd heb je met de brandstof voorraad al helemaal geen problemen, daar gebeurd dan niets mee.
Als dan ook het personeel van het benzinestation adequaat handelt en alle noodstoppen in werking stellen is er niets aan de hand. En hou je alleen nog 4 brandende auto's over.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Een kleine toelichting op de alarmering van de 3 SB's.

Een SB heeft als standaard "bepakking" minimaal 10.000 liter water en 1.000 liter SVM. Bij een verzoek om een SB worden volgens de KVT de dichtstbijzijnde schuim-eenheden gealarmeerd. In dit geval deze kleinere eenheden met 300 liter SVM. Om toch redelijk in de buurt van de standaard bepakking te komen, worden er direct 3 eenheden gealarmeerd.

Vergelijk het met een TS: als je om een TS6 vraagt, wil je niet verrast worden met de komst van een SIV.  ;D