GRIP 1 Brand tankstation (Parkeerplaats Lucasgat) A1 - Radio Kootwijk 21-03-2015

Auteur Topic: GRIP 1 Brand tankstation (Parkeerplaats Lucasgat) A1 - Radio Kootwijk 21-03-2015  (gelezen 37925 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Citaat van: Peter71 link=msg=1338784 date=1427039578
Als er een geboorde put aanwezig is, moet je je gaan afvragen of je wel zo'n circus moet laten rijden voor de brand zoals die er nu was. Zeker als je met TSen rijd die al 4500ltr water bij zich hebben.
Dat is namelijk de reden dat die putten geslagen zijn. Snelle waterwinning.

Zomaar een opmerking, niet persoonlijk bedoeld hoor:

Is het een idee als meldkamers landelijk eerst hier de meldingen gaan plaatsen en dan op basis van de expertise en het commentaar hier de inzet bepalen?

Ze doen het immers nooit goed en achteraf gezien had het altijd beter en anders gekund.


Fire shark

  • Ach & Brw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 620
Ik zou zeggen.... neem eens plaats op de stoel van een centralist.
Je krijgt naar aanleiding van een incident als deze misschien wel 30 telefoontjes!
En de melding zal globaal geweest zijn, brand na een ongeval bij een tankstation langs de A1....
Gevaren.... mensen, brand, beknelling, brandstof, bosrand (gevaar) vrachtwagens, personenauto's shop enz enz...
En dan moet je als centralist maar "even" oordelen wat er nu gaande is.... durf jij het aan om te zeggen... we wachten wel even!
Volgens mij is het bij ter plaatse komen nog altijd beter dat je af kan schalen dan dat je moet opschalen. Zeker op dit soort locaties.
Je weet gewoon dat de aanrijdende voertuigen er even over doen voordat ze bij je zijn!

En achteraf is het altijd makkelijk om te zeggen... ze hadden dit moeten doen.... ze hadden dat moeten doen.
Dat is er makkelijk vanachter een PC een dag later!

Schoenmaker houdt je bij leest.... iedereen doet z'n best!
En achteraf had altijd alles en overal anders gekend!
ACH & HBT


Bert_0341

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 156
Citaat van: Fire shark link=msg=1338884 date=1427103732

Schoenmaker houdt je bij leest.... iedereen doet z'n best!
En achteraf had altijd alles en overal anders gekend!


Vandaar ook mijn opmerking over rancune.  
Wat ik niet begrijp is de opmerking over een centralist die opschaalt.  Waarom zou men dat niet mogen en kunnen?. Denk dat de meesten die daar zitten heel goed weten waar ze mee bezig zijn.

Citaat van: Breathe link=msg=1338713 date=1427012626
Laat ik op voorhand even aangeven dat ik er niet bij ben geweest en me niet zo heel veel in heb verdiept, maar:

Dit gebeurd ongeveer bij elk topic met die status hier, dat is ook niet vreemd, want een ieder bekijkt het vanuit zijn eigen invalshoek en neemt daarin zijn eigen overwegingen. Niet iedereen heeft ook alle informatie om tot het juiste beeld te komen en er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en de een is beter dan de ander.
Ik verschil overigens van mening dat een centralist zich met de opschaling gaat bemoeien, maar dat is hoe ik ben opgeleid en in al die jaren een mening heb gevormd.

Ik vraag me juist dan ook af waarom een centralist volgens bovenstaande zich niet zou mogen bemoeien met het opschalen.

Maar dat hoort misschien dan niet in dit topic thuis. Misschien dat de plaatser hiervan mij  in een pb wil uitleggen waarom zodat niet het hele topic "vervuilt"


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Een goede centralist weet wanneer die moet opschalen of wanneer hij het lekker over moet laten aan de bevelvoerder of de OVD.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1338874 date=1427096726
Zomaar een opmerking, niet persoonlijk bedoeld hoor:

Is het een idee als meldkamers landelijk eerst hier de meldingen gaan plaatsen en dan op basis van de expertise en het commentaar hier de inzet bepalen?

Ze doen het immers nooit goed en achteraf gezien had het altijd beter en anders gekund.
Ik geloof dat ik werkelijk nergens het functioneren van de meldkamer heb besproken. Ik stel een vraag of er een geboorde put is, en die blijkt er te zijn. Dus waarom zou je die dingen dan niet gebruiken. Ook omdat die dingen veelal juist tbv de brandweer daar worden geslagen. ::)
Dus dit is een geheel normale vraag. Als dan het antwoordt erop in eerste instantie niet alles verteld namelijk dat die put ook voor andere doeleinden wordt gebruikt mag ik daarop antwoorden. Nog steeds heel normaal. Als ik dan verder lees hoe ze daar de inzet opbouwen en daar niets aan het toeval over laten maakt dat mijn plaatje verder compleet ::)


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Helemaal niks mis met de opgeroepen eenheden, puik werk en incident vlug meester.
Goed rekening gehouden met plan plus, en daarin alle onzekerheden meegenomen. Ook hier: Beter ermee verlegen, dan erom verlegen.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


guest12562

  • Gast
Ik heb totaal geen rancune tegen centralisten, sterker nog gewoon goed contact mee en probeer gewoon zo goed als mogelijk samen een incident op te lossen. Naderhand indien gewenst zoeken we elkaar op, dus totaal misplaatste opmerking.

Ik doel meer op de basis, je hebt uitrukvoorstellen van daaruit wordt er gealarmeerd, ter plaatsen wordt dan verder bepaalt wat er nodig is en welke kwalificatie wordt gegeven, zo is het ook geleerd in de bevelvoerders opleiding.

Voor mij alweer even geleden, maar ik begeleid nieuwe bevelvoerders in opleiding en hoor hen ook nooit over opschaling door centralisten, ik doel dus gewoon op een stukje basis. Dat verschillende regio's dit anders doen zou kunnen, maar mij is het niet bekend.

Jammer dat dit zo wordt uitgelegd, maar volgens mij heb je het dan verkeerd begrepen. Ik zeg helemaal niets over kwalificaties van centralisten en ik hou me zeker bij mijn leest.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Er zijn nogal wat geboorde putten en bovengrondse brandkranen die wel erg dicht bij het object staan zodat je bij een beetje brand al snel de autospuit moet verkassen.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Één van de redenen om direct flink in te zetten zal zijn dat evetuele ondersteunende eenheden een aanrijtijd hebben van 20+ minuten hebben in combinatie met de melding van diverse auto's in brand in het brandstofstation.


rsc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Citaat van: Breathe link=msg=1338987 date=1427145364
Ik doel meer op de basis, je hebt uitrukvoorstellen van daaruit wordt er gealarmeerd, ter plaatsen wordt dan verder bepaalt wat er nodig is en welke kwalificatie wordt gegeven, zo is het ook geleerd in de bevelvoerders opleiding.
Voor mij alweer even geleden, maar ik begeleid nieuwe bevelvoerders in opleiding en hoor hen ook nooit over opschaling door centralisten, ik doel dus gewoon op een stukje basis. Dat verschillende regio's dit anders doen zou kunnen, maar mij is het niet bekend.
Het zou toch heel vreemd zijn dat een centralist op basis van een eerste melding van een schoorsteenbrand dit in GMS klopt en een IV alarmeert, daarna op basis van een 10-tal meldingen van een uitslaande brand niet zelf kan opschalen, totdat een bevelvoeder van de 1e TS zich inmeldt, de centralist de melding doorgeeft en de bevelvoerder dan zegt dat er opgeschaald moet worden.
Het is volgens mij redelijk gebruikelijk dat er een mandaat voor een centralist is om op te schalen tot een bepaald niveau. Ook is er op de meeste meldkamers een CaCo aanwezig die nog meer mandaat tot opschalen heeft. Het is in mijn beleving een rare situatie dat een opschaling altijd uit het veld moet komen en ik weet zeker dat een flink aantal regio's is waar de meldkamer een flink mandaat tot opschaling heeft op basis van de informatie die daar binnenkomt.