GRIP 1 Brand tankstation (Parkeerplaats Lucasgat) A1 - Radio Kootwijk 21-03-2015

Auteur Topic: GRIP 1 Brand tankstation (Parkeerplaats Lucasgat) A1 - Radio Kootwijk 21-03-2015  (gelezen 37912 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: JAB link=msg=1339298 date=1427230983
3 TS'n: 2 x NOG, 1 x GLM (Kwbroek). De TW Kwbroek heeft nummer 1661. Ging later pas rijden.
Ook goed, 3x TS alle drie hebben volgens eerdere berichten 4500ltr water bij zich. Heb je 13.500ltr water bij je, kun je een aardige tik mee uitdelen. 4 auto's mogen geen probleem geven om die geblust te hebben met zoveel water. Vooruit de tankwagen van Kootwijkerbroek komt ook nog even mee, nog meer water bij je.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Ik snap de ophef over de opschaling en uitrukvoorstel niet. Het maakt op mij geen bijzondere indruk. Is gewoon een uitrukvoorstel wat je mag verwachten gezien de ingrediënten.


RamonVersteeg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Citaat van: JAB link=msg=1339298 date=1427230983
3 TS'n: 2 x NOG, 1 x GLM (Kwbroek). De TW Kwbroek heeft nummer 1662. Ging later pas rijden.

Tankwagen Kootwijkerbroek is 1662.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Firefighter1970-b.d. link=msg=1339242 date=1427223224
En weet iemand van de mensen welke commentaar hebben op de  inzet hoe het eerste uitrukvoorstel voor dit specifieke object in elkaar steekt ?

2x TS voor een OMS brandalarm. Bij bevestigde brand komt er direct een extra TS op de rol. De reden van 3x TS is omdat men dubbelzijdig wil aanrijden. Daarvoor zijn al 2 TS'sen nodig. In dit geval wil men potentieel Middelbrand alarmeren. Daarvoor kan de TS die Vanaf de andere kant aanrijd niet gebruikt worden, omdat deze veel te veel tijdsverlies zou leiden door de lange afstanden. Dat bleek ook. De eerste TS had de tank bijna leeg toen Ugchelen terplaatse was.

Bij bevestigde brand op Lucasgat wordt altijd met 3x TS uitgereden. Normaal is dat Garderen, Uddel en Ugchelen. Kootwijkerbroek staat 4de op de rol, maar verving Garderen. Was wel als eerste overigens.

Citaat van: JAB link=msg=1339298 date=1427230983
3 TS'n: 2 x NOG, 1 x GLM (Kwbroek). De TW Kwbroek heeft nummer 1661. Ging later pas rijden.

1662.  ;) 1661 is de Rietploeg

Citaat van: Peter71 link=msg=1339212 date=1427218569
En hoe spannend is nu een autobrand? Ja het waren er dit maal 4, dat is dan ook alles. Gevaarszetting voor het benzinestation was er ook al niet direct. ::)

Was dat echt alles? De LPG installatie was afgebroken. Tot diep in de nacht heeft er een behoorlijk gasvlam staan fakkelen. Ik weet wel dat dat geen direct gevaar zou moeten geven, maar men moet er wel rekening mee houden. Het waren dus niet alleen de autos die brandde. Daarnaast brandde de overkapping bij aankomst ook al.

Verder was er sprake van 2 serieuze slachoffers. Het was niet bekend of er ten tijde van de klap mensen in of rond de autos stonden. Buiten de brand was er dus ook sprake van gewonden en eventueel vermisten of beknelden. Lijken mij allemaal zaken om rekening mee te houden. De uitspraak dat het niet meer dan 4 autobrandjes waren is wel HEEL kort door de bocht.  


In dit geval was men blij met 3x TS. Ze zijn allemaal ingezet, en waren ook even nodig in het begin.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Man, wat en gedoe. Je hebt alle ingrediënten voor een behoorlijke brand en hulpverlening, en dan gaan sommigen nog proberen alles met een minimum te regelen. Snap ik niet, maar ben dan ook geen brandweerman.

Maar wees ook niet verbaast als jullie dan een SIV in de maag geduwd krijgen, die krijgt mits bijvullen ook wel 4 auto's uit. :|


Waterkanon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Citaat van: Crepusculum link=msg=1339331 date=1427247104
Man, wat en gedoe. Je hebt alle ingrediënten voor een behoorlijke brand en hulpverlening, en dan gaan sommigen nog proberen alles met een minimum te regelen. Snap ik niet, maar ben dan ook geen brandweerman.

Maar wees ook niet verbaast als jullie dan een SIV in de maag geduwd krijgen, die krijgt mits bijvullen ook wel 4 auto's uit. :|
Je haalt me de woorden uit de mond. In plaats dat er nou eens gezegd wordt dat het een perfecte inzet was met een uitstekend resultaat gaat het hier alleen maar over teveel ingezette voertuigen. En wat maakt het uit ? Vrijwilligers komen met vol enthousiasme en adrenaline in groten getale opdraven.


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Bij iedere binnenbrandmelding meteen regionaal alarm...........wat een discussie dit zeg! Niet te geloven.......... Nogmaals: wanneer komt het vertrouwen terug en wint het van de eindeloze controle en dubbel checks?


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1339343 date=1427267405
Bij iedere binnenbrandmelding meteen regionaal alarm...........wat een discussie dit zeg! Niet te geloven.......... Nogmaals: wanneer komt het vertrouwen terug en wint het van de eindeloze controle en dubbel checks?
Hear hear! Centralisten zijn geen knopjesdrukkers, dat zijn getrainde professionals die in weinig tijd beslissingen moeten nemen op basis van weinig informatie. Liever drie wagens te veel dan een te weinig.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Ik snap ook niet waar de ophef over ontstaat. Op het moment dat er op de AC een melding binnenkomt van een serieuze brand bij een tankstation, waar een LPG-installatie aan flarden is gereden en er mogelijk beknelden of andere slachtoffers zijn lijkt het mij meer dan gerechtvaardigd om op voorhand het een en ander mee te alarmeren, zeker gezien de aanrijdtijden. En waar hebben we het nu over? Drie standaard tankautospuiten en de drie TS'en die als SB dienen. Ik zie in bepaalde dorpen voor ieder vrijstaand schuurtje in een weiland middelbrand gemaakt worden, dáár moet je een discussie over voeren.

Daarbij: er zitten hier op het forum een aantal mensen die (vaak terecht!) kritiek hebben op de op papier goed werkende preventieve voorzieningen die bij binnenbranden niet zo goed blijken te werken als gedacht. Waarom wordt er hier dan zo blind vanuit gegaan dat de noodstop werkt en er geen risico is dat de LPG-installatie (ik neem dat de tank ondergronds zit?) problemen gaat opleveren? Nee hoor, liever een keer een centralist die op voorhand wat extra materieel stuurt dat uiteindelijk niet nodig blijkt, dan dat we moeten wachten op een voertuig dat nog gealarmeerd moet worden........
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Bij grote branden wordt in de regel niet zuinig om gegaan met materieel en personeel.
Deze discussie is ontstaan door een geboorde put op 500 meter van het tankstation die even niet werd of hoefde te worden gebruikt door de brandweer.
Er is neem ik aan een aanvalsplan voor dit tankstation en in dat plan zal de geboorde put niet zijn verwerkt.