GRIP 1 Brand tankstation (Parkeerplaats Lucasgat) A1 - Radio Kootwijk 21-03-2015

Auteur Topic: GRIP 1 Brand tankstation (Parkeerplaats Lucasgat) A1 - Radio Kootwijk 21-03-2015  (gelezen 37941 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: Peter71 link=msg=1339212 date=1427218569
Ondersteunende eenheden mogen een aanrijtijd hebben van 20 minuten of meer. Als de eerste eenheid pas met 20 minuten terplaatse kan zijn wordt dit gedoogt dat men never met 8 minuten terplaatse kan zijn. Is nooit een reden om extra in te zetten. Wij hebben ook delen waar we het nooit redden om met 8 minuten terplaatse kunnen. Daar gaat of een buurgemeente rijden, of is het niet anders en gaat er gewoon 1 TS rijden of het moet zijn dat er direct duidelijkheid is dat het bv om een boerderij gaat. Dan gaan er eens 2 TSen met een RV rijden. En ook daar is de waterwinning slecht te noemen. En hoe spannend is nu een autobrand? Ja het waren er dit maal 4, dat is dan ook alles. Gevaarszetting voor het benzinestation was er ook al niet direct. ::)

Dat is achteraf praten, dan is het makkelijk om dit te zeggen. Liever heb je denk ik wat extra mankracht om voorbereid te zijn op een erger scenario dan dat je tekort komt.


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
En daar gaan we weer........


jtwubs

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 53
Citaat
Naast de auto waarin de Deventenaar reed gingen drie auto's van medewerkers van de benzinepomp in vlammen op
http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/auto-s-pompmedewerkers-a1-tankstation-lucasgat-in-vlammen-op-1.4821673


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Citaat van: Peter71 link=msg=1339212 date=1427218569
En hoe spannend is nu een autobrand? Ja het waren er dit maal 4, dat is dan ook alles. Gevaarszetting voor het benzinestation was er ook al niet direct. ::)

Wel spannend als hij net de aansluiting van de LPG-installatie heeft plat gereden. En misschien was de melding wel dat er (mogelijk) nog mensen in de voertuigen zaten...
Laten we het nu omdraaien: stel dat er maar 2 TS was gealarmeerd, en tijdens het blussen de aansluiting naar de LPG-installatie begon te branden. Dan was het commentaar andersom geweest. Dan had de brandweer direct anders moeten inzetten.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: DiNozzo link=msg=1339435 date=1427288864
Wel spannend als hij net de aansluiting van de LPG-installatie heeft plat gereden. En misschien was de melding wel dat er (mogelijk) nog mensen in de voertuigen zaten...
Laten we het nu omdraaien: stel dat er maar 2 TS was gealarmeerd, en tijdens het blussen de aansluiting naar de LPG-installatie begon te branden. Dan was het commentaar andersom geweest. Dan had de brandweer direct anders moeten inzetten.

Sterker nog. Die LPG aansluiting heeft vanaf seconde 1 staan brandden. En goed hard ook.  ;)
Dat werd naarmate de tijd verstreek wel snel minder. Maar heeft tot zeker 11 uur 's avonds geduurd.

Onder andere goed te zien op deze foto:
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Danny722 link=msg=1339348 date=1427268474

Daarbij: er zitten hier op het forum een aantal mensen die (vaak terecht!) kritiek hebben op de op papier goed werkende preventieve voorzieningen die bij binnenbranden niet zo goed blijken te werken als gedacht. Waarom wordt er hier dan zo blind vanuit gegaan dat de noodstop werkt en er geen risico is dat de LPG-installatie (ik neem dat de tank ondergronds zit?) problemen gaat opleveren?
Ik ken de veiligheidseisen van de Shell, en je kunt er klakkeloos vanuit gaan dat noodstops daar werken ::)
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1339438 date=1427289537
Sterker nog. Die LPG aansluiting heeft vanaf seconde 1 staan brandden. En goed hard ook.  ;)
Dat werd naarmate de tijd verstreek wel snel minder. Maar heeft tot zeker 11 uur 's avonds geduurd.

Onder andere goed te zien op deze foto:

Kortom, uitstromend gas wat brand. Een betere situatie kun je niet hebben. Lekker laten branden.
Maar het valt me op als je wat kritische geluiden laat horen, die nog geen eens zo gek zijn, dat men allerlei argumenten erbij gaan slepen om dit soort inzetten te verdedigen.
Ik vraag alleen waarom er zo zwaar wordt ingezet gezien de situatie wat daar de redenen voor zijn geweest. Ook duidelijk uitleg gegeven over hoe ik erover denk. Dat mag blijkbaar niet. Prima, lekker allemaal met de wind  dezelfde kant op laten waaien en vooral niet kritisch durven kijken naar de inzet waardoor er eventuele leermomenten uit zijn te putten. Ik praat hier als professional, niet als de een of andere leek.  Maar goed, we gaan er maar eens mee kappen om inbreng te geven als prof. ::)


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Peter71 link=msg=1339486 date=1427296730
Ik vraag alleen waarom er zo zwaar wordt ingezet gezien de situatie wat daar de redenen voor zijn geweest.

Citaat van: Peter71 link=msg=1339486 date=1427296730
Maar het valt me op als je wat kritische geluiden laat horen, die nog geen eens zo gek zijn, dat men allerlei argumenten erbij gaan slepen om dit soort inzetten te verdedigen.

Wat wilde je dan precies? Vragen waarom er groot ingezet word, maar niemand mag antwoorden oid? Je zegt zelf al dat je vraagt waarom er groot ingezet wordt. Dan moet je niet raar opkijken als iemand antwoord geeft.

Citaat van: Peter71 link=msg=1339486 date=1427296730
Dat mag blijkbaar niet. Prima, lekker allemaal met de wind  dezelfde kant op laten waaien en vooral niet kritisch durven kijken naar de inzet waardoor er eventuele leermomenten uit zijn te putten.

Tuurlijk hoef je het er niet mee eens te zijn. Maar de rest hoeft het toch ook niet met jou eens te zijn? Iedereen mag een mening hebben. Maar die mening zal niet altijd door iemand begrepen worden.

Citaat van: Peter71 link=msg=1339486 date=1427296730
Ik praat hier als professional, niet als de een of andere leek.  Maar goed, we gaan er maar eens mee kappen om inbreng te geven als prof. ::)

Dat staat je natuurlijk vrij, maar dat zou ik wel erg jammer vinden.  ;)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1339488 date=1427297370
Wat wilde je dan precies? Vragen waarom er groot ingezet word, maar niemand mag antwoorden oid? Je zegt zelf al dat je vraagt waarom er groot ingezet wordt. Dan moet je niet raar opkijken als iemand antwoord geeft.

Tuurlijk hoef je het er niet mee eens te zijn. Maar de rest hoeft het toch ook niet met jou eens te zijn? Iedereen mag een mening hebben. Maar die mening zal niet altijd door iemand begrepen worden.

Dat staat je natuurlijk vrij, maar dat zou ik wel erg jammer vinden.  ;)

@Luke : Het wordt dan inderdaad wel steeds dunner.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Citaat van: Peter71 link=msg=1339486 date=1427296730
Ik ken de veiligheidseisen van de Shell, en je kunt er klakkeloos vanuit gaan dat noodstops daar werken ::)Kortom, uitstromend gas wat brand. Een betere situatie kun je niet hebben. Lekker laten branden.
Maar het valt me op als je wat kritische geluiden laat horen, die nog geen eens zo gek zijn, dat men allerlei argumenten erbij gaan slepen om dit soort inzetten te verdedigen.
Ik vraag alleen waarom er zo zwaar wordt ingezet gezien de situatie wat daar de redenen voor zijn geweest. Ook duidelijk uitleg gegeven over hoe ik erover denk. Dat mag blijkbaar niet. Prima, lekker allemaal met de wind  dezelfde kant op laten waaien en vooral niet kritisch durven kijken naar de inzet waardoor er eventuele leermomenten uit zijn te putten. Ik praat hier als professional, niet als de een of andere leek.  Maar goed, we gaan er maar eens mee kappen om inbreng te geven als prof. ::)

Voor het zelfde geld zaten er in iedere auto een stuk of 4 mensen, die gekneld zaten en door vuur omgeven. Echt een inzet om dan met 2 autopompen te doen. Niet iedere melder geeft duidelijk door wat de situatie net is. In het vervolg dus gewoon een SIV sturen, die krijgt 4 brandende auto's ook echt wel uit op termijn.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Citaat van: Peter71 link=msg=1339486 date=1427296730
Ik praat hier als professional, niet als de een of andere leek.  Maar goed, we gaan er maar eens mee kappen om inbreng te geven als prof. ::)

Ik zie in deze discussie ook genoeg professionals die het niet met je eens zijn. Dat is het mooie van een discussieforum: als iedereen hetzelfde zou denken zou er weinig te discussiëren zijn. Zo'n laatste zin is niet handig en niet eerlijk naar de discussiepartners toe.

Je kan het verhaal van twee kanten bekijken: "beter mee verlegen dan om verlegen" of "we kijken ter plaatse wel wat er nodig is". Ik ben, gezien de vele mogelijke zwaartepunten die op dit incident van toepassing waren, van mening dat je in dit soort uitzonderlijke situaties beter een keer wat extra voertuigen op voorhand mee kan sturen. En nogmaals: zo gek is het aantal voertuigen niet... 3x reguliere TS voor vier brandende auto's, een brandende LPG-installatie en mogelijk brand in het tankstation en één SB (opgedeeld in 3x TS), plus wat waterwagens.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding