Germanwings Airbus A320 met 150 inzittenden neergestort - Zuid-Frankrijk 24-03-2015

Auteur Topic: Germanwings Airbus A320 met 150 inzittenden neergestort - Zuid-Frankrijk 24-03-2015  (gelezen 88958 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

superfly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Ik neem aan dat op de opnames van de CVR veel meer te horen is geweest, waardoor de franse justitie de conclusie heeft getrokken dat de co-piloot actief betrokken is bij deze ramp.
Daar ook het intoetsen van de noodcode een alarm in de cockpit schijnt te veroorzaken zodat bij eventueel misbruik de deur gesloten kan blijven door ingrijpen van bemanning.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: jelte link=msg=1339791 date=1427399561
Hij was neem ik aan niet buiten bewustzijn want dan kun je de deur met de noodprocedure openen. Je moet wil je iemand buitensluiten bewust de noodprocedure van het openen actief blokkeren.
Of er was iets stuk... Ik dacht ook nog aan een veranderde code die vergeten was maar dat moet in de cockpit denk ik wel te horen zijn. Het zou wel goed zijn als de voice data ook ondersteund zou worden door de andere recorder.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Copiloot verongelukt toestel Germanwings verzweeg ziekte

De Copiloot van het verongelukte toestel van Germanwings was ten tijde van de crash ziek, maar verzweeg dat voor zijn werkgever.
Dat blijkt volgens het Duitse Openbaar Ministerie uit verscheurde doktersverklaringen die onderzoekers bij de piloot thuis hebben gevonden. Er is ook een ziektebriefje aangetroffen voor de dag van de crash.

Met welke ziekte de man kampte, is vooralsnog niet duidelijk. Onderzoekers gaan ervan uit dat ''hij de ziekte voor zijn werkgever en zijn collega's verzweeg''.

Een afscheidsbrief of andere documenten die wijzen in de richting van een bekentenis hebben de onderzoekers vooralsnog niet gevonden. Ook zijn er geen aanwijzingen gevonden dat de copiloot uit politieke of religieuze motieven handelde.

http://www.nu.nl/vliegramp-germanwings/4019880/copiloot-verongelukt-toestel-germanwings-verzweeg-ziekte.html


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Oké even vanuit een andere hoek kijkend, want overal lees je dat de co-piloot moedwillig het vliegtuig heeft laten crashen.
Wat voor mij ook nog een mogelijkheid zou zijn:

De piloot is naar de wc gegaan, tijdens het vliegen is de co onwel geworden (hij was schijnbaar ziek, dus dat kan) en blijft natuurlijk wel ademen. Doordat hij onwel wordt zakt hij tegen de stuurknuppel aan, niet te ver want hij zit in de riem.
Enige tijd handmatig tegen de knuppel aandrukken zorgt ervoor dat de automatische piloot automatisch uitschakelt; doordat hij in de riem hangt is een geleidelijke daling m.i. niet ondenkbaar.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Echter moet hij dan zijn hand ook op de schakelaar schuin achter hem hebben die voorkomt dat de cockpitdeur met een noodprocedure geopend kan worden.

Ik ga er vanuit dat het OM meer weet dan ze direct vertelt. Hiermee blunderen zou een ongelofelijke storm van kritiek doen oplaaien.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: silque link=msg=1340054 date=1427462485
Wat voor mij ook nog een mogelijkheid zou zijn:
Volgens mij is inmiddels al aangetoond dat dit niet waarschijnlijk is. De piloot heeft volgens bronnen gepoogd de cockpit binnen te komen, maar dit kan door de co-piloot overruled worden. Dat kan alleen als hij bij kennis is.

En zo zijn er wel meer factoren die inmiddels al bekend zijn.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Citaat van: Red link=msg=1340058 date=1427463228
Volgens mij is inmiddels al aangetoond dat dit niet waarschijnlijk is. De piloot heeft volgens bronnen gepoogd de cockpit binnen te komen, maar dit kan door de co-piloot overruled worden. Dat kan alleen als hij bij kennis is.

En zo zijn er wel meer factoren die inmiddels al bekend zijn.

Is ook aangetoond dat de piloot via de noodprocedure de cockpit in wou komen? Dus niet alleen via het bonzen op de deur? Kan het zijn dat de piloot een bepaalde handeling (de code) van de noodprocedure is vergeten?
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Dat heb ik nergens gelezen. Het systeem waar ik eerder over vertelde (waar het filmpje ook in dit topic staat) is in Europa niet verplicht.
Dat de deuren zijn verstevigd is inmiddels wel duidelijk, maar of het uitgebreide toegangssysteem ook is ingebouwd én bewust door de co-piloot is overruled heb ik nog nergens bevestigd gezien. Net zo min of de gezagvoerder het geprobeerd heeft via het systeem of alleen bij bonzen heeft gehouden.

Als dat wel zo is, kan mijn theorie inderdaad niet (of is dan heel onwaarschijnlijk).
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


litchu

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 51
Citaat van: silque link=msg=1340054 date=1427462485
Enige tijd handmatig tegen de knuppel aandrukken zorgt ervoor dat de automatische piloot automatisch uitschakelt; doordat hij in de riem hangt is een geleidelijke daling m.i. niet ondenkbaar.

Volgens mij zo dat als de automatische piloot wordt uitgezet er een alarm te horen is, dus ook op de voicerecorder. Dit hebben ze ooit gedaan omdat een piloot zijn zoon in de cockpit liet zitten die per ongeluk tegen de stuurknuppel aanstootte waardoor de AP uit ging, met alle gevolgen van dien. Mocht dit dus het geval zijn geweest zouden de onderzoekers naast zware ademhaling ook een alarm van de AP horen.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Citaat van: silque link=msg=1340054 date=1427462485
Doordat hij onwel wordt zakt hij tegen de stuurknuppel aan, niet te ver want hij zit in de riem.
Enige tijd handmatig tegen de knuppel aandrukken zorgt ervoor dat de automatische piloot automatisch uitschakelt; doordat hij in de riem hangt is een geleidelijke daling m.i. niet ondenkbaar.

Ligt niet meteen voor de hand. Flightradar24 heeft de door haar ontvangen ADS-B data van de vlucht nader bekeken. Daaruit bleek dat tussen 10:30:52 uur en 10:30:55 uur de hoogte die de automatische piloot moest aanhouden handmatig is gewijzigd van 38.000 voet in 100 voet en dat het vliegtuig 9 seconden later begon met dalen.