Germanwings Airbus A320 met 150 inzittenden neergestort - Zuid-Frankrijk 24-03-2015

Auteur Topic: Germanwings Airbus A320 met 150 inzittenden neergestort - Zuid-Frankrijk 24-03-2015  (gelezen 87315 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Citaat van: litchu link=msg=1340064 date=1427463849
Volgens mij zo dat als de automatische piloot wordt uitgezet er een alarm te horen is, dus ook op de voicerecorder. Dit hebben ze ooit gedaan omdat een piloot zijn zoon in de cockpit liet zitten die per ongeluk tegen de stuurknuppel aanstootte waardoor de AP uit ging, met alle gevolgen van dien. Mocht dit dus het geval zijn geweest zouden de onderzoekers naast zware ademhaling ook een alarm van de AP horen.

Het alarm van de AP die uitschakelt is altijd te horen (soort korte sirene), of hij automatisch uitschakelt of handmatig wordt uitgezet is daarbij niet relevant want het geluid is exact hetzelfde. Dat de AP is uitgeschakelt is een feit, de vraag is alleen of dit bewust is gedaan of door een onwelwording. Nogmaals: als je de knuppel enige tijd 'bedient' schakelt het systeem vanzelf uit.

Alleen op de flight data recorder is wellicht te zien of het een override was, of handmatig uitgezet. Maar die is nog niet gevonden.

Citaat van: voske83 link=msg=1340065 date=1427464024
Ligt niet meteen voor de hand. Flightradar24 heeft de door haar ontvangen ADS-B data van de vlucht nader bekeken. Daaruit bleek dat tussen 10:30:52 uur en 10:30:55 uur de hoogte die de automatische piloot moest aanhouden handmatig is gewijzigd van 38.000 voet in 100 voet en dat het vliegtuig 9 seconden later begon met dalen.

Als dat zo is, ligt het inderdaad niet voor de hand. Dan is er moedwillig dmv de autopiloot gedaald, iets wat handmatig moet gebeuren.
Ik vraag me alleen af of Flightradar24 kan zien wat de piloot in de AP instelt, dat lijkt me haast niet. Ze kunnen m.i. alleen de actuele hoogte/(daal)snelheid zien. Ben benieuwd of dit bevestigd wordt, dan is mijn theorie ontkracht.  ;)

Ik probeer trouwens alleen een ander beeld te schetsen dan het sensatie beeld van de media. Niet om de piloot te verdedigen, maar om eens buiten de lijntjes te denken.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: silque link=msg=1340071 date=1427465802
Ik probeer trouwens alleen een ander beeld te schetsen dan het sensatie beeld van de media. Niet om de piloot te verdedigen, maar om eens buiten de lijntjes te denken.
Volgens mij valt het sensatiebeeld van de media best mee. De meeste media berichten worden geschreven op basis van persconferenties van de onderzoekers. Maar goed, als ik inmiddels hoor wat de geschiedenis is van de betrokken piloot...  Dan vind ik het niet heel vreemd dat de media daar op duikt.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Ik zou ook graag de conclusies van nu bevestigd willen zien op de datarecorder. Alleen al om zeker te weten dat dit niet toch door een ongeval is gebeurd. Moedwillig kun je weinig tegen doen, ongelukken vaak wel.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Citaat van: silque link=msg=1340071 date=1427465802
Ik vraag me alleen af of Flightradar24 kan zien wat de piloot in de AP instelt, dat lijkt me haast niet. Ze kunnen m.i. alleen de actuele hoogte/(daal)snelheid zien. Ben benieuwd of dit bevestigd wordt, dan is mijn theorie ontkracht.  ;)

Ik kan je alleen maar verwijzen naar http://forum.flightradar24.com/threads/8650-We-have-analysed-the-raw-data-from-the-transponder-of-4U9525-and-found-some-more-dat
De raw data omvat wat meer dan normaal in beeld verschijnt op www.flightradar24.com.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Citaat van: Red link=msg=1340072 date=1427465949
Volgens mij valt het sensatiebeeld van de media best mee. De meeste media berichten worden geschreven op basis van persconferenties van de onderzoekers. Maar goed, als ik inmiddels hoor wat de geschiedenis is van de betrokken piloot...  Dan vind ik het niet heel vreemd dat de media daar op duikt.

Met zn allen op de luchthaven staan om huilende nabestaanden te filmen, als eerste op de rampplek willen zijn, krantenkoppen waarin de oorzaak van de crash al helemaal duidelijk is enz. vind ik inderdaad behoorlijk sensatiebelust.
Er zijn aanwijzingen dat hij ziek was, de kans is groot dat het toestel moedwillig is neergehaald... maar het blijft toch echt wachten tot het eindrapport voordat we definitief duidelijkheid hebben.
Ik probeer wat breder te kijken welke opties er nog meer zijn, hoe klein dan ook.

@Voske, thanks! Ik zie dat ook op dat forum de discussie gaande is over de mogelijkheid om de AP op afstand uit te lezen door derden. In ieder geval interessant leesvoer.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Honderden stoffelijke resten geborgen bij rampllem in Franse Alpen
Op de plek in de Franse Alpen waar het vliegtuig van Germanwings dinsdag neerstortte, zijn "400 tot 600 menselijke resten" geborgen. Dat meldt de Franse politie vrijdag volgens persbureau AP. Er zijn geen intacte lichamen aangetroffen.

Bij de vliegramp kwamen in totaal 150 mensen, onder wie een 20-jarige Nederlandse vrouw, om het leven.

Fraai bericht als nabestaanden dit lezen..  :-\
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Ik vind het nog steeds vreemd dat er al zo snel een "voorlopige" conclusie word getrokken terwijl er feitelijk nog maar weinig bekend is. Ten minste wat er publiekelijk bekend is gemaakt, ik weet niet wat de betreffende diensten meer weten. Dat men nu zo duikt op een mogelijke ziekte zie ik ook als sensatie zoeken omdat ook daar niks officieel bekend is en ook met een bepaalde ziekte kan er op een normale manier gewerkt worden.

Even voor Silque, het idee is goed maar wel lastiger dan voorgelegd door jou. Alle huidige airbus vliegtuigen zijn fly-by-wire waardoor ze met een simpele joystick aan de zijkant (aan de raamzijde) bedient worden. Het bekende stuur zoals iedereen die kent hebben deze airbus vliegtuigen dan ook niet meer.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Citaat van: JJ75 link=msg=1340076 date=1427466471
Ik zou ook graag de conclusies van nu bevestigd willen zien op de datarecorder. Alleen al om zeker te weten dat dit niet toch door een ongeval is gebeurd. Moedwillig kun je weinig tegen doen, ongelukken vaak wel.
Wat ik niet begrijp is, als hij idd depri was en ziek, opgenomen is in psychiatrie e.d, hoe hij dan verder kon vliegen? Je zou zo iemand toch ongeschikt moeten verklaren voor dat werk. Hij hield het verborgen, maar men wist het toch reeds eerder.  ::)


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
@motormuis, klopt! Maar door de positie van deze kleine joysticks aan de zijkant zou het goed kunnen dat je daar (bijv. met de elleboog) tegenaan leunt als je onwel wordt. Dit kan de AP triggeren om uit te schakelen.

@piet60 dat bedoel ik dus een beetje met sensatieberichten, die elkaar ook nog eens tegen lijken te spreken. Laten we maar eens afwachten tot e.e.a. wordt uitgezocht en bevestigd.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Citaat van: silque link=msg=1340118 date=1427483274
@motormuis, klopt! Maar door de positie van deze kleine joysticks aan de zijkant zou het goed kunnen dat je daar (bijv. met de elleboog) tegenaan leunt als je onwel wordt. Dit kan de AP triggeren om uit te schakelen.
Dat is inderdaad mogelijk maar (even advocaat van de duivel) op het moment van de vlucht is het niet gebruikelijk om met enig lichaamsdeel in de buurt van de joystick te zijn.

Punt blijft dat ik de huidige uitleg (vanuit de fransen) nog steeds vreemd vind en moeilijk te geloven. Is met mogelijk, natuurlijk er is een boel mogelijk daar zijn genoeg voorbeelden van. Echter vind ik het zeer lastig om de media te geloven voordat de daadwerkelijk enige instantie die er wat over kan zeggen (dat is dus het franse onderzoeks bureau BEA) hun voorlopige rapport hebben gemaakt.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v