GRIP 4 (stroomstoring) Kennemerland, Noord Holland, Amsterdam, G&V, ZaWa, Flevo 27-03-2015

Auteur Topic: GRIP 4 (stroomstoring) Kennemerland, Noord Holland, Amsterdam, G&V, ZaWa, Flevo 27-03-2015  (gelezen 37253 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Ik denk dat we ondanks de gigantische impact die deze storing met zich mee heeft genomen nog redelijk goed weg zijn gekomen. Voor wat de duur van de storing betreft, gemiddeld zo'n 2 uur. En ook voor wat betreft tijdstip halverwege de ochtend tot in de middag. En is deze storing gelukkig niet hartje winter geweest met bv temperaturen van bv -10. En had deze storing ook zomaar nog langer kunnen duren. Al zijn er bedrijven geweest die het flink voor de kiezen hebben gekregen, en grote schades hebben.
Dus  is er een enorme overlast ontstaan, maar het had erger kunnen zijn.
Maar heeft deze storing er wel voor gezorgd dat we nog eens erg goed moeten gaan kijken hoe de informatievoorziening moet gaan lopen bij dit soort grootschalige incidenten. Met name vanuit de overheid. Het blijkt dat social media dan dus niet meer werkt, en moet je zien dat je je info ergens vandaan gaat halen. Ik zag de good old radio op batterijen al voorbij komen.
Hier zal dus een gedegen onderzoek voor moeten gaan komen.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Ik zie eerder iets in een onderzoek hoe het mogelijk is dat een groot deel van het land geen stroom heeft door een storing in Diemen. Zelfs het simpele spel SimCity laat je al voor meerdere energiepunten kiezen.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: Peter71 link=msg=1340085 date=1427468529
Het hing maar net van af welke provider je hebt. vandaag een dagje Purmerend gehad voor m,n werk. En braaf ook in een donker bedrijf mogen werken. >:D
En wij zijn aan het overstappen van Vodafone naar KPN met onze Ipads en telefoons. Mijn collega had nog Vodafone en kon niets meer met zowel de Ipad en telefoon totaal geen bereik meer. Ik heb al een poosje KPN, en ik had nergens last van.

Ook binnen de provider kan het veranderen, ligt er maar net aan hoe de telefoonmast gevoed wordt qua electriciteit. En daarnaast nog op welke mast je bent aangemeld. Personen X en Y kunnen zich in één pand bevinden, waarbij ze allebei op twee verschillende masten zijn aangemeld binnen het netwerk van T-Mobile, Vodafone of KPN ;)


Bas1988

  • Assetbeheerder HWA, Specialist HWA, verkeersregelaar, lid honden zoekgroep
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 185
Gekke opmerking misschien, maar: de websites van de veiligheidsregio's hebben goed gewerkt... hoe bereik je die websites als je geen stroom hebt?  98uiye
(ow... voor de slimmeriken die "telefoon" roepen: ehm... leg het eens uit voor een Nokia 1616?  e050)
common sense is not so common...


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: Bas1988 link=msg=1340356 date=1427653411
Gekke opmerking misschien, maar: de websites van de veiligheidsregio's hebben goed gewerkt... hoe bereik je die websites als je geen stroom hebt?  98uiye
(ow... voor de slimmeriken die "telefoon" roepen: ehm... leg het eens uit voor een Nokia 1616?  e050)

Probeer het met een smartphone zonder netwerk, gaat nie lukken nie.
Idd wat Peter aangeeft de good old transistor radio en op de onderkant even de frequentie van de regionale (rampen)zender opschrijven of even rond het hele uur in de auto kruipen en de radio even aan zetten  ;)
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


DoubleB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
Citaat van: GLZ link=msg=1339971 date=1427450481
Nee, waarom? Er staan dagelijks honderden treinen stil op ons spoor. De mensen zijn het wel gewend. Wel grappig dat de groene kruisen boven de weg het wel doen en die faaltrein niet.

Een beetje laat, maar niet geheel overbodig denk ik.
De kruisen zijn niet groen, deze zijn meestal rood, maar dit terzijde  e050

De wegkantstations (WKS) van waaruit de matrixborden (zo heten die zwarte bakken boven de weg) worden aangestuurd zijn (nagenoeg) allemaal voorzien van een UPS (backup batterij om cruciale onderdelen onder spanning te kunnen houden). Dit houdt in dat op het moment dat er een spanningsuitval is deze de communicatie met de verkeerscentrale behouden en dat de eventuele maatregelen op de borden gezet kunnen worden.
Dit geldt overigens ook voor de camera's langs de weg, deze worden over het algemeen gevoed vanuit zo'n WKS.
Ook de DRIP's zijn voorzien van een eigen UPS om zo de communicatie te kunnen behouden.

Om dit bij een trein te kunnen doen zal je een soort van hybride trein moeten hebben. 1 die op de bovenleiding kan rijden en in geval van nood overschakelt naar bijvoorbeeld diesel (iemand al octrooi aangevraagd?)


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Citaat van: DoubleB
Om dit bij een trein te kunnen doen zal je een soort van hybride trein moeten hebben. 1 die op de bovenleiding kan rijden en in geval van nood overschakelt naar bijvoorbeeld diesel (iemand al octrooi aangevraagd?)

Dat heet een Electro-diesel en bestaat al een tijd. Voor de geïnteresseerden:
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Electro-diesel_locomotive


Een hybride trein bestaat ook, maar dan is er sprake van het gebruik van accu's of andersoortige energie opslag.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


DoubleB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
Citaat van: zwelgje link=msg=1340536 date=1427751497
[quote author=DoubleB
Om dit bij een trein te kunnen doen zal je een soort van hybride trein moeten hebben. 1 die op de bovenleiding kan rijden en in geval van nood overschakelt naar bijvoorbeeld diesel (iemand al octrooi aangevraagd?)


Dat heet een Electro-diesel en bestaat al een tijd. Voor de geïnteresseerden:
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Electro-diesel_locomotive


Een hybride trein bestaat ook, maar dan is er sprake van het gebruik van accu's of andersoortige energie opslag.

Helaas, geen octrooi dus! Weer te laat!!


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
In Arnhem hebben ze ook speciale voertuigen die dat kunnen, stroom en diesel. Heet trolleybus.


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Citaat van: DoubleB link=msg=1340526 date=1427747308
Een beetje laat, maar niet geheel overbodig denk ik.
De kruisen zijn niet groen, deze zijn meestal rood, maar dit terzijde  e050

Om dit bij een trein te kunnen doen zal je een soort van hybride trein moeten hebben. 1 die op de bovenleiding kan rijden en in geval van nood overschakelt naar bijvoorbeeld diesel (iemand al octrooi aangevraagd?)
Je hebt gelijk, in dit geval waren het pijlen. Kleur goed, maar terug naar de kleuterschool voor het vormpje....

Een hybride trein hoeft niet, een diesellocomotief is voldoende.