GRIP 1 (dode en zwaargewonde bij instorting) Max Planckstraat - Ede 31-03-2015

Auteur Topic: GRIP 1 (dode en zwaargewonde bij instorting) Max Planckstraat - Ede 31-03-2015  (gelezen 55357 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: Peter71 link=msg=1343024 date=1428783293
Tickets die worden gekocht worden bij binnenkomst gescant. Dus je weet hoeveel mensen er binnen zijn. Lastig hè.  ::)
Ik denk toch ook je het echt te makkelijk ziet. Er wordt heel wat gescant en gemonitord, maar constant 100% zeker weten hoeveel mensen er binnen zijn is voor de meeste bedrijven en locaties heel lastig. En als je ook maar 1% twijfel hebt, dan moet er gewoon ingezet worden op een redding. (indien dat veilig is)

Als jij de ziggodome met 17.000 mensen vult, en je ontruimt de boel, dan kan je nooit, maar dan ook nooit met 100% zekerheid zeggen dat de boel leeg is, of dat ook al die mensen binnen zijn. Het is niet voor niets dat men vaak toch een ronde maakt om te kijken of er geen achterblijvers zijn.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Afgelopen Donderdag bij de 3FM awards geweest. Alle tickets werden bij binnenkomst gescant, dus je weet precies wie er binnen is. Die nacontrole is er altijd al, simpel omdat er wel eens mensen op een toilet zitten.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: Peter71 link=msg=1343027 date=1428783711
Afgelopen Donderdag bij de 3FM awards geweest. Alle tickets werden bij binnenkomst gescant, dus je weet precies wie er binnen is.
Maar goed, nu naar deze casus. Je weet precies wie er binnen is. Je laat het alarm afgaan, en je evacueert de boel. Verwacht jij dan nog dat je na evacuatie precies kan zeggen of en hoeveel mensen er nog binnen zijn? Dat lijkt me sterk.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Red link=msg=1343028 date=1428783886
Maar goed, nu naar deze casus. Je weet precies wie er binnen is. Je laat het alarm afgaan, en je evacueert de boel. Verwacht jij dan nog dat je na evacuatie precies kan zeggen of en hoeveel mensen er nog binnen zijn? Dat lijkt me sterk.
Kwestie van iedereen naar de verzamelplaats laten komen na de ontruiming. Koppen tellen, en afchecken of dat aantal klopt met je bezoekerslijst. Het lukt zelfs bij een Ikea, dus waarom niet bij een bedrijf als dit. ::)


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Bij een rustige ontruiming zal dat vast wel redelijk gaan. Bij een incident zoals een instorting waarbij je meerdere gewonden hebt, mensen zich al gauw verspreiden naar andere locaties of zelf hulp gaan zoeken....? Dan kan je dat nooit! met 100% zekerheid zeggen.

En als jij de ziggodome ontruimt met 17.000 mensen, dan wens ik je heel veel succes met koppen tellen. Ik neem aan dat je dan na een paar uur een redelijke inschatting kan maken richting de hulpdiensten. (als je maar geen telfouten maakt!)

En of het bij een bedrijf als dit had moeten werken, daar gaat het mij nu even niet om. ;) Jij beweert wat over registraties bij grote evenementen etc. Ik geef alleen maar aan dat je dat toch echt even anders moet inschatten.

Uit eigen ervaring kan ik melden dat het bij een echt incident, met meerdere gewonden al gauw chaotisch verloopt en niet zo makkelijk lijkt als bij een simpele oefening.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


p2Elst

  • IVK-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,251
Citaat van: Peter71 link=msg=1343024 date=1428783293
Tickets die worden gekocht worden bij binnenkomst gescant. Dus je weet hoeveel mensen er binnen zijn. Lastig hè.  ::)

Nee hoor Peter, bij ons in de bioscopen (omgeving arnhem) koop je een kaartje, de ene kant van het kaartje mag je houden de andere kant van het kaartje wordt afgescheurd en in de prullenbak gegooid.
Succes met je controle dan  O0

Evenals met events in het Gelredome bijvoorbeeld. Ik heb daar gewerkt als steward en een keer de vraag gesteld hoe we wisten of iedereen ook echt buiten was. Er werd gezegd dat wij voor de zekerheid gewoon alles moeten controleren, zonder zelf gevaar te lopen. Nou ik ga van mijn lang zal ze leven geen kamer of gang in waar rook hangt of iets is ingestort dat laat ik aan de professionals over die getraind zijn voor dit soort situaties, of er nou iemand ligt of niet, wat niemand op dat moment weet...


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Citaat van: Peter71 link=msg=1343027 date=1428783711
Afgelopen Donderdag bij de 3FM awards geweest. Alle tickets werden bij binnenkomst gescant, dus je weet precies wie er binnen is. Die nacontrole is er altijd al, simpel omdat er wel eens mensen op een toilet zitten.
Ja inkomend wordt gecheckt. Uitgaand niet en medewerkers niet... Dus daar is je foutmarge van 10% verlies al... Tevens als er een ontruiming is van een evenement gaan veel mensen weg en echt niet zitten wachtten op een 'koppenteller'...


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: p2Elst link=msg=1343033 date=1428784542
Nee hoor Peter, bij ons in de bioscopen (omgeving arnhem) koop je een kaartje, de ene kant van het kaartje mag je houden de andere kant van het kaartje wordt afgescheurd en in de prullenbak gegooid.
Succes met je controle dan  O0
En is er tevens geregistreerd hoeveel mensen op welke datum hoe laat in die zaal zitten. ::)
Citaat van: cavia link=msg=1343034 date=1428784653
Ja inkomend wordt gecheckt. Uitgaand niet en medewerkers niet... Dus daar is je foutmarge van 10% verlies al... Tevens als er een ontruiming is van een evenement gaan veel mensen weg en echt niet zitten wachtten op een 'koppenteller'...
Kom je mensen te kort ga je nog een keer zoeken als het nog verantwoordt is. Je weet hoeveel medewerkers je die avond aan het werk hebt, dus die zul je ook buiten moeten hebben. Vindt je na een ontruiming echt niemand meer binnen  is het klaar, en kom je dan toch mensen te kort die wel op de lijst staan.  jammer dan. Daar zul je naar opzoek moeten. Voordeel, als je registreerd kun je redelijk zeker zeggen hoeveel mensen je nog mist. Die figuren meld je dus  als zijnde mogelijk vermist, maar dan weet je nog steeds dat je een X aantal figuren binnen hebt gehad.
En niet zoals nu is gebeurd dat er 4 uur lang 2 mensen onder het puin hebben gelegen zonder dat iemand dat wist. Simpel omdat men blijkbaar niet wist hoeveel poppetjes er binnen waren op het moment van de instorting.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: Peter71 link=msg=1343037 date=1428785056
En is er tevens geregistreerd hoeveel mensen op welke datum hoe laat in die zaal zitten.
Nee, er is geregistreerd hoeveel mensen er op papier in die zaal zouden moeten zitten. Maar daar zit dus een foutmarge in.

Citaat van: Peter71 link=msg=1343037 date=1428785056
En niet zoals nu is gebeurd dat er 4 uur lang 2 mensen onder het puin hebben gelegen zonder dat iemand dat wist. Simpel omdat men blijkbaar niet wist hoeveel poppetjes er binnen waren op het moment van de instorting.
Maar dat weet je dus nooit. Je weet hoogstens dat er een bepaald aantal mensen is ingecheckt. Maar aangezien je niet weet wie er tussendoor vertrekt, kan je nooit die zekerheid voor 100% geven.

Ik weet niet hoe dat bij dit bedrijf is gegaan. Ik vraag me wel af of je een dergelijke controledrang op de werkvloer moet willen uitoefenen. Er zal hier vast ergens wat mis gegaan zijn waar iemand een wijze les van zal leren. Maar ik denk ook dat je de situatie veel rooskleuriger inschat dan dat hij in werkelijkheid is.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


p2Elst

  • IVK-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,251
Citaat van: Peter71 link=msg=1343037 date=1428785056
En is er tevens geregistreerd hoeveel mensen op welke datum hoe laat in die zaal zitten. ::)

Kun je garanderen dat iedereen die er dan op dat moment op die stoel in die zaal in die bioscoop moet zitten er ook is?