GRIP 1 (dode en zwaargewonde bij instorting) Max Planckstraat - Ede 31-03-2015

Auteur Topic: GRIP 1 (dode en zwaargewonde bij instorting) Max Planckstraat - Ede 31-03-2015  (gelezen 55316 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nickvm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 678
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1340809 date=1427826854
Ik snap je aanvulling, maar let wel op. Uit niks is nog zeker dat de meneer het wel had gered als hij op tijd gered was.

Wat ik het ergste vind in dit verhaal dat er gewoon 2 slachtoffers 5 uur onder het puin hebben gelegen en door niemand gemist zijn.
En omdat er 2 auto's op het terrein bleven staan dat er pas alarmbellen gingen rinkelen.

Een groot drama dit.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Ter verduidelijking:

De BHV begint en stopt niet bij mensen met een hesje. De BHV heeft een eindverantwoordelijke. Die moet zorgen dat het verhaal voor de BHV klopt en dat dat verhaal ook bekend is binnen het bedrijf en door een ieder wordt nageleefd. Want als je procedures niet kloppen - en aanwezigheidsregistratie is daar een wezenlijk onderdeel van - dan kunnen de hesjes nog zo mooi zijn, maar ga je gewoon nat.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Hoeveel personen waren er op het moment van instorten in het gebouw ?


Walker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 796
Citaat van: Diamondback link=msg=1340800 date=1427825861
Er is toch een aanwezigheidsregistratie op zo'n bedrijf?

Ja, maar of deze gebruikt wordt... Bij veel bedrijven iig niet. En het gaat heel, heel vaak goed. Tot nu.
Mister Livingstone, I presume?


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Zeker bij een bedrijf, als dit qua omvang is een aanwezigheidsregistratie noodzakelijk, want ook van andere vestigingen,  en bedrijven van derden worden er werkzaamheden verricht, en dan ja de hoedanigheid van de werkzaamheden, werkvergunningen, begeleiding etc.
Bij instappen begint de inzet.


loenetik

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
  • improvise adapt overcome
Ik denk dat we eerst af moeten wachten wat er daadwerkelijk gebeurt is, maar ben al zeer geďnteresseerd naar het eindrapport. en ik ben alleen bang (als het zo is) dat hier niet alleen naar het bedrijf en/of BHV wordt gekeken...


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Bedoel je daarmee dat de externe hulpverlening steken heeft laten vallen?

Ik zou niet weten hoe.
Er was voor de brandweer geen indicatie dat er slachtoffers waren.

Moet je dan als brandweer alsnog de gevarenzone in - ondanks dat het bedrijf aangeeft niemand te missen?


loenetik

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
  • improvise adapt overcome
vertrouwen is goed, controle is beterrrrr.....


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Dat klinkt leuk, maar daar zit wel een groot risico aan vast.

Een verhaal wat mij nog bijstaat hoorde ik lang geleden van een instructeur.

Bij een bedrijf ergens in Nederland brak brand uit. 2 werknemers besloten de ontruiming erg letterlijk te nemen en naar huis te gaan zonder zich af te melden. Gevolg: de bhv miste 2 personen. Uiteindelijk werden die dus thuis aangetroffen aan de koffie, terwijl de brandweer 2 colléga's kon gaan begraven, die omkwamen in het pand omdat zij de 2 vermisten moesten halen.

Bottom-line: de brandweer moet kunnen vertrouwen op de juistheid van de informatie die zij ter plaatse van terzaken kundige personen krijgt omtrent ontruiming, inrichting, aanwezigheid van risico's etc.

Op het moment dat de brandweer dat in twijfel moet gaan trekken, kan zij bij elke bedrijfsbrand op gaan schalen naar bataljonsbrand en GRIP5.


Nickvm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 678
Dit staat er in een artikel op AD.nl

In eerste instantie bleek uit overleg tussen de brandweer en de bedrijfshulpverlening dat niemand meer in het pand was. Later in de middag bleken in de buurt nog twee auto's te staan van collega's van een andere vestiging van het bedrijf, die mogelijk toch nog aanwezig waren, aldus een brandweerwoordvoerder. Dat was tussen 16.30 en 17.00 uur. De hulpdiensten rukten uit en begonnen met zoeken in het pand, waarna de slachtoffers werden aangetroffen.

Bron:
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3938354/2015/03/31/Lentestorm-eist-een-leven-in-Ede.dhtml