Grote kritiek op brandbestrijding school Bloemendaal

Auteur Topic: Grote kritiek op brandbestrijding school Bloemendaal  (gelezen 38250 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

nasder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 143
Gepost op: 31 maart 2015, 20:45:53
Rapport over brandbestrijding in Bloemendaal (Kennemerland).

Kern van het rapport is tijdig inzetten van lage druk en bijbehorende waterwinning.

Dat gaat wel enigzins in tegen de huidige doctrines van het uitrukken met kleine teams.

http://www.haarlemsdagblad.nl/regionaal/haarlemeo/article27354092.ece/Zware-kritiek-op-brandbestrijding-Bloemendaal_?lref=vptop




joops

  • gepensioneerd ambtenaar en oud bestuurder ABVA-KABO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 121
Reactie #1 Gepost op: 1 april 2015, 14:13:14
Citaat van: nasder link=msg=1340818 date=1427827553
Rapport over brandbestrijding in Bloemendaal (Kennemerland).

Lees ik het nu goed. Bewoners klagen over de brandweer dat zij hun werk niet goed doen en de gemeente geeft opdracht aan een advies buro om de werkwijze van de veiligheidsregio te onderzoeken. Het rapport vind dat er direct met LD gewerkt moet worden, HD is een foute blusmethode.

Dus waterwagens kopen en op iedere post een waterwagen om de eerste klap op te vangen. Dan binnen 10 minuten na de melding GWT opgebouwd hebben om aan het advies te voldoen. Kan mi alleen als er ook een GWT op ieder post staat en er personeel is voor de opbouw. Eerste uitruk is dan gelijk met 16 man/vrouw. Zou wel willen weten wat dat gaat kosten en wie dat moet betalen.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #2 Gepost op: 1 april 2015, 15:24:30
Ik heb de betreffende raadsvergadering gezien over een aantal brandweeroptredens en daar werd onder andere gezegd: "er was een klein brandje bij "..." achter de schoorsteen, en uiteindelijk is het hele huis afgebrand." Men heeft de brandweer al veroordeeld voor er gedegen onderzoek is gedaan. Het onderzoek van de VRK zelf naar de brand in de Bos en Duinschool beschrijft dat er geen fouten zijn gemaakt, ondanks een verkeerde aanrijdroute van de eerste TS.

Dat er nog eens kritisch wordt gekeken naar de waterwinning in buitengebieden kan nooit kwaad. Geruchten dat er pas na drie kwartier water op de stralen stond lijken mij getuigen van weinig kennis: het GWT werd op dat moment opgebouwd. Eerdere waterwinningen waren er al door de OBK en tankwagens. Een conclusie dat er vaker met LD gewerkt moet worden is in de huidige discussie niet vreemd. Maar zolang niet precies duidelijk is hoe ver de brand zich had verspreid bij aankomst van de brandweer, valt er weinig zinnigs te zeggen over de vraag of een blussing met LD wel effect had gehad.

Om de één of andere reden twijfel ik toch al gauw aan onderzoeksbureaus die in opdracht van een groep mensen die al weten wat de uitkomst van het onderzoek moet worden, dit soort incidenten onderzoeken. Overigens niet alleen op het gebied van de hulpverlening, maar in het algemeen. "Wij van Unox..........."
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 1 april 2015, 19:04:17
Het gewraakte citaat
Lagedrukstralen

Belangrijk punt is dat volgens het onderzoek de brandweer in veel gevallen begint met een verkeerde blusmethode. De brandweer zet standaard hogedrukstralen in (zwarte brandslangen). Die hebben onvoldoende blusvermogen. Om potentieel grote branden te voorkomen en te bestrijden is een snelle, harde klap nodig: de onmiddellijke inzet van veel bluswater. Die bereik je met lagedrukstralen (rode brandslangen) met als voeding een transportsysteem vanaf open water. Dat aanvoersysteem moet meteen na de eerste melding van de brand worden aangelegd.

In de tussenliggende tijd zal een buffervoorraad water uit watertanks het bluswerk moeten ondersteunen. Dat betekent dat ook watertanks meteen moeten worden ingezet. Alleen dan kan worden voorkomen dat panden uitbranden, zoals nu te vaak het geval is.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 1 april 2015, 19:12:22
Ik vraag me af sinds wanneer een platform van landgoedeigenaren kennis heeft van brandbestrijding, en ik sluit me dan ook aan bij het bericht van Danny722. Ook bij bepaalde onderzoeksbureau's kun je zo je vraagtekens zetten, aangezien je die makkelijk op een spoor kunt zetten die ze dan klakkeloos zullen volgen. De betaler van zo'n bureau wil immers niet graag zien dat de tegenpartij niets fout heeft gedaan, en is dus alles aangelegen om de tegenpartij zo ver mogelijk in het ongelijk te zetten. Zo onpartijdig zijn die onderzoeksbureau's.

Wat er gesteld wordt is wel heel erg makkelijk. Ja de brandweer is ook van mening dat in bepaalde gevallen eerder met lage druk gewerkt moet worden. Maar als je slagvaardig en snel wilt handelen is die hoge druk in ene wel weer erg handig. Zeker als het maar een brandje is. ga je direct starten met lage druk zorg je er meteen voor dat je logistiek gezien meteen een uitdaging hebt, je zult direct aan je waterwinning moeten gaan werken. We weten allemaal de strategie van waterleidingbedrijven. Open water is ook niet overal direct beschikbaar. Tankwagens worden steeds meer ingezet, maar is nog lang geen algemeen begrip in nederland. Kortom, er zal dan geld bij moeten bij de brandweer. Maar ach, we hebben het over de gemeente Bloemendaal, daar zijn zat knikkers te vinden. De landgoedeigenaren zullen direct bereidt zijn om in de buidel te tasten. 998765


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #5 Gepost op: 1 april 2015, 20:21:14
Dit zijn opmerkingen waar je dus niks voor koopt.
Achteraf iemand een sneer geven is er makkelijk maar met gegronde verbeterpunten komen ze ook niet.
Met dit soort rapportjes kan je dus werkelijk helemaal niks.

Er zijn bij elke inzet van dit formaat zeker punten ter verbetering maar als tegenwoordig iedereen zomaar wat roept is het einde zoek.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #6 Gepost op: 2 april 2015, 09:36:30
Even een droom uit de toekomst:

Alle korpsen zijn in staat om zeer snel met lage druk te gaan blussen. Heeft ettelijke miljoenen gekost maar de conclusie uit het rapport is uitgevoerd.

(Krantenbericht)
Bloemendaal:12 januari 2018.

Bloemdalers vinden dat de brandweer niet effectief werkt. "We hebben een relatief klein brandje, maar duizenden euro's aan extra waterschade!"
Er komt een onderzoek waarom de brandweer met grote hoeveelheden water blust.

Klinkt bekend?


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #7 Gepost op: 2 april 2015, 09:45:39
Ik verwonder me een beetje dat als een rapportage met munitie komt voor wat velen hier al een tijd roepen dat dit, voor mijn gevoel, met teveel weerstand wordt ontvangen.


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #8 Gepost op: 2 april 2015, 10:32:03
Citaat van: batoutofhell link=msg=1341030 date=1427960190
Even een droom uit de toekomst:

Alle korpsen zijn in staat om zeer snel met lage druk te gaan blussen. Heeft ettelijke miljoenen gekost maar de conclusie uit het rapport is uitgevoerd.

(Krantenbericht)
Bloemendaal:12 januari 2018.

Bloemdalers vinden dat de brandweer niet effectief werkt. "We hebben een relatief klein brandje, maar duizenden euro's aan extra waterschade!"
Er komt een onderzoek waarom de brandweer met grote hoeveelheden water blust.

Klinkt bekend?

HD weinig water LD veel water is in mijn ogen ook wat kort door de bocht. Wat correct is, dat je met LD wel meer water kan verspuiten dan met een HD maar met een LD ook weinig water kan spuiten als het moet. Afgelopen nacht, melding keukenbrand in appartement op 2de verdieping. Was perfect bereikbaar met een HD straal als dat zou moeten. Maar ik koos ervoor om af te leggen met LD (cassette en enkele bundel) en we hebben daar uiteindelijk niet meer dan pakweg 20 liter water verbruikt. Maar het gemak van afleggen en bewegen . Zal niet trager geweest zijn dan HD en ook niet ongemakkelijker. Afleggen met lege lichte LD slangen uit cassette tot de verdieping (bordes) onder de brand en van daar verder met een enkele bundel. Dus maar een kort stukje met een gevulde, zwaardere LD slang en zonder wrijving of wat so ever omdat je met de bundels werkt. De eerste klap is veel waard maar soms kom je er dan nog niet maar dat komt niet zo vaak voor.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #9 Gepost op: 2 april 2015, 10:34:32
Citaat van: JJ75 link=msg=1341033 date=1427960739
Ik verwonder me een beetje dat als een rapportage met munitie komt voor wat velen hier al een tijd roepen dat dit, voor mijn gevoel, met teveel weerstand wordt ontvangen.

Inderdaad, je moet de vele negatieve reacties op het gebruik van HD bij een beetje brand etc. op dit forum even nalezen.

Overigens weinig inhoudelijke (brandweertechnische) reactie op het rapport.
Het wordt hier nu voorgesteld alsof je alle huis tuin en keuken brandjes in de toekomst gaat blussen met LD ipv van HD,
 er staat nergens dat HD moet komen te vervallen.

N.B. Het tegenwoordige beeldmateriaal kan voor een ieder heel expliciet en informatief zijn en geeft in een groot aantal gevallen een objectieve weergave van de gang van zaken.