Grote kritiek op brandbestrijding school Bloemendaal

Auteur Topic: Grote kritiek op brandbestrijding school Bloemendaal  (gelezen 38258 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #10 Gepost op: 2 april 2015, 11:15:35
Lagedrukstralen

Belangrijk punt is dat volgens het onderzoek de brandweer in veel gevallen begint met een verkeerde blusmethode. De brandweer zet standaard hogedrukstralen in (zwarte brandslangen). Die hebben onvoldoende blusvermogen. Om potentieel grote branden te voorkomen en te bestrijden is een snelle, harde klap nodig: de onmiddellijke inzet van veel bluswater. Die bereik je met lagedrukstralen (rode brandslangen) met als voeding een transportsysteem vanaf open water. Dat aanvoersysteem moet meteen na de eerste melding van de brand worden aangelegd.

In de tussenliggende tijd zal een buffervoorraad water uit watertanks het bluswerk moeten ondersteunen. Dat betekent dat ook watertanks meteen moeten worden ingezet. Alleen dan kan worden voorkomen dat panden uitbranden, zoals nu te vaak het geval is.


Ik heb, als leek zijnde, mijn reactie hierop gebaseerd. Ongetwijfeld is het niet zwart-wit, maar hoe vaak komt het niet voor dat er na een onderzoek iets anders geregeld word, waarna er weer klachten komen omdat de 'nieuwe werkwijze' ook zijn voor- en nadelen kent?
De werkwijze van welke dienst dan ook, zal ik nooit in twijfel trekken. Je weet als professional ten slotte het beste hoe jij je werk moet uit voeren.
Helaas worden tegenwoordig voor alles wat er ter berde komt een onafhankelijke commissie ingesteld voor een extern onderzoek, terwijl deze mensen vaak niet worden gehinderd door uitgebreide praktijk kennis. (Ik heb dit zelf mee gemaakt bij mijn vorige werkgever.) En conclusies komen dan terecht bij mensen die misschien wel wat weten, maar niet de finesses van het vak, dus die gaan mee met de conclusies.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #11 Gepost op: 2 april 2015, 11:59:38
Citaat
Het moment van melding (in dit rapport 5 minuten bij snelle melding, of 15 minuten bij langzame melding), is
voorspelbaar. Feitelijk veranderdt een snelle melding niet veel aan de zaak: in beide gevallen is de brand
aannemelijk uitslaand. Dit is ook bekend bij de brandweer. Waar je ook vanuit gaat, op voorhand is bekend
dat in álle gevallen er snel een harde klap moet worden uitgedeeld, met ruim voldoende bluswater.
Feitelijk onjuiste informatie. De rapportage naar aanleiding van de brandproeven in Zutphen beschrijft dat er geen standaard brandverloop is en er dus per definitie niets gezegd kan worden over het wel of niet uitslaand zijn van de brand. Daarnaast kampen branden tegenwoordig snel met zuurstoftekort, waardoor de brand voor omstanders lijkt mee te vallen. Als er een opening gemaakt wordt, zoals het openen van een deur voor brandbestrijding, kunnen de rookgassen ontbranden en heb je plotseling te maken met een forse uitslaande brand.

Citaat
Onze ideale brandbestrijding gaat zoals gezegd uit van het snel uitdelen van een harde repressieve klap.
Indien er láter dan 15 minuten na melding water op het vuur komt dan wordt de kans op succes snel kleiner.

En dit is gebaseerd op? In sommige gevallen moet je binnen 5 minuten water op het vuur hebben, in andere gevallen dooft de brand vanzelf......

Citaat
Voor effectieve brandbestrijding is onlosmakelijk een effectieve en robuuste bluswatervoorziening nodig. Water
zal vanaf open water (vijvers, meren, sloten, kanalen) moeten worden aangevoerd.

De kaartjes met secundaire waterwinningen (open water) zijn duidelijk. Vrijwel alle waterwinplaatsen liggen op meer dan een kilometer afstand én in de duinen. Ik wil de rapporteur wel eens met een dompelpomp over een paar duinen zien lopen om de pomp in het water te leggen. Dat gaat je echt niet lukken.

Citaat
Voor brandbestrijding van een uitslaande brand een villa zijn benodigd 8 stralen lagedruk met iedere straal een
opbrengst van 500 liter/min, bij 5 bar. Water op het vuur binnen een tijdbestek van 15 minuten na alarmering.

Per straal zijn 2 brandwachten nodig. Straalpijpen zijn van het moderne ‘Amerikaanse’ type waarbij
hoeveelheid water en vorm van de blusstraal (sproeistraal of gebonden) naar omstandigheden ingesteld
kunnen worden. Nevelstralen zijn benodigd voor een binnenaanval, gebonden stralen zijn meer voor een
buitenaanval en combinaties voor het afschermen en nathouden van bomen en omliggend groen.

Tevens benodigd 2 redvoertuigen (ladderwagen, evt. hoogwerker), uitgerust met waterkanonnen met een
opbrengst van minimaal 1.000 liter/minuut. Dit in verband met brand in de kap, kap eventueel uitgevoerd in
riet.

Ofwel: minimaal 6 tankautospuiten benodigd voor de blussing (4x2 LD, 2x voeding RV). Gezien capaciteit meeste waterkanonnen op RV (1500-2000L) betekent dit dat er minstens twee grootwatertransporten moeten liggen (afstand GWT zal waterlevering van max 4000 liter p/m zijn).

Citaat
Zoals aangegeven biedt het drinkwaternet geen oplossing voor brandbestrijding, zo ook in dit geval zal water
vanaf ‘open water’ aangevoerd moeten worden. Daartoe is benodigd een wateraanvoer- of
watertransportsysteem dat de benodigde hoeveelheid van 6.000 liter/minuut aan kan voeren, en wel binnen
15 minuten na alarmering.

Dit zal je waarschijnlijk niet eens gaan lukken met open water op 100 meter afstand. Opkomsttijd GWT, plaatsen dompelpomp, afleggen en vullen slangen. Zeker met de huidige watervoorziening totaal irrealistisch.

Citaat
Brand meester binnen 1 uur.

Door dit soort uitspraken diskwalificeer je alle andere (eventueel goede) conclusies binnen het rapport. Wat een onzinnige opmerking. Overigens: brand meester binnen een uur kan prima. Zorg er gewoon voor dat de woning volledig in de fik staat, het zijn toch vrijstaande panden. Geen gevaar op overslag = brand meester!


Dat er wat kan gebeuren op het gebied van brandpreventie, watervoorziening en bereikbaarheid lijkt me ook. Wellicht had men het in het onderzoek daar ook bij kunnen houden. Nergens is iets te vinden over brandonderzoek of brandverloop bij de branden die aanleiding waren tot het opstellen van dit rapport. Er is dan ook geen enkele onderbouwing voor de inzet van LD-stralen, behalve dat de waterlevering groter is. En we zijn in Nederland bezig met een verandering van HD naar LD, wat uitstekend is, maar dat wil niet zeggen dat 90% van de branden nog gewoon uit gaat met HD.

Op basis van wat theorie conclusies trekken over het tijdstip dat er water op het vuur moet zijn, de hoeveelheid stralen die ingezet moeten worden en wanneer het sein brand meester gegeven kan worden is onzinnig. Daarmee verliest een groot deel van het rapport wat mij betreft ook zijn waarde.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #12 Gepost op: 2 april 2015, 13:13:50
ts4 het liefst in een vw transporter met alleen een HD pompje...


tja...      Het  jammere is dat de burgers repressie afschieten terwijl het probleem feitelijk door de witte hemden komt.

Dweilen met de kraan open etc.....
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #13 Gepost op: 2 april 2015, 13:58:02
Je kunt voor de waterwinning ook denken aan op geëigende locaties geboorde putten of grotere vijvers of een combinatie, afhankelijk van het grondwaterpeil.


guest12562

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 2 april 2015, 16:05:57
Suurenbroek Consultancy is een oud brandweer officier die nu zijn geld verdient in de particuliere sector als adviseur, scheelt mss in de beeldvorming.

HD/LD discussie is altijd goed om te houden, maar gaan we over op LD dan dien je dus wel ergens water te kunnen halen en het ook nog eens kunnen verpompen. Dit gaat wss vaker voorkomen, dus moet je opschalen en materieel ter plaatsen hebben, liefst zo snel mogelijk, dat laatst wordt lastiger nu er langere aanrijtijden zijn.
Meer schade door brand is dus het gevolg van de keuzes die op dit moment worden gemaakt, geeft niet, maar laten we vooral duidelijk zijn.

De minister zei een paar weken geleden dat er miljoenen moet worden bezuinigd, dit geld wat daarmee vrij komt wordt niet verrekend met de burger, maar zal in een ander potje verdwijnen. Vraag is of de burger dit wel wil en zijn belastingcenten liever bij de brandweer laat, om bijv. bovenstaand probleem beter te tackelen?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #15 Gepost op: 2 april 2015, 18:52:47
Citaat van: Breathe link=msg=1341106 date=1427983557

De minister zei een paar weken geleden dat er miljoenen moet worden bezuinigd, dit geld wat daarmee vrij komt wordt niet verrekend met de burger, maar zal in een ander potje verdwijnen. Vraag is of de burger dit wel wil en zijn belastingcenten liever bij de brandweer laat, om bijv. bovenstaand probleem beter te tackelen?
Dat is het hele punt. Men kan wel stellen dat de brandbestrijding beter moet, en dat vergeet men voor het gemak maar even. Danny722 heeft zeer treffend even het plaatje neergezet wat het in gaat houden als men de repressie in dat dorp wil verbeteren. Daar hangt simpelweg een prijskaartje aan, en een stevig prijskaartje ook nog. Ik vraag me af of de inwoners daarin willen mee betalen. Men wil erg veel, maar het mag geen geld kosten.
Daarnaast had ik van een oud brandweerofficier toch een beter rapport verwacht, hij zou toch moeten weten hoe het er aan toe gaat. Het voedt in ieder geval mijn gedachte dat hij het rapport naar zijn opdrachtgever toe heeft geschreven.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #16 Gepost op: 2 april 2015, 19:07:29
Het lijkt mij ook niet zo objectief dat in een dergelijk rapport, in opdracht van de gemeente Bloemendaal, naar de minister toe wordt geschreven.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #17 Gepost op: 2 april 2015, 21:30:30
Citaat van: Peter71 link=msg=1341133 date=1427993567
Dat is het hele punt. Men kan wel stellen dat de brandbestrijding beter moet, en dat vergeet men voor het gemak maar even. Danny722 heeft zeer treffend even het plaatje neergezet wat het in gaat houden als men de repressie in dat dorp wil verbeteren. Daar hangt simpelweg een prijskaartje aan, en een stevig prijskaartje ook nog. Ik vraag me af of de inwoners daarin willen mee betalen. Men wil erg veel, maar het mag geen geld kosten.
Daarnaast had ik van een oud brandweerofficier toch een beter rapport verwacht, hij zou toch moeten weten hoe het er aan toe gaat. Het voedt in ieder geval mijn gedachte dat hij het rapport naar zijn opdrachtgever toe heeft geschreven.

Er zijn dus, naast F.V.,meerdere oud brandweer officieren die bijklussen als onderzoeker.
En ook daar zitten mensen bij die naar de mening van de opdrachtgever toeschrijven.
Door de onderzoeksopdracht op een bepaalde manier te formuleren kun je de uitkomst dusdanig manipuleren dat bij voorbaat de uitkomst al in zeer grote lijnen vast staat.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #18 Gepost op: 3 april 2015, 08:01:49
Ik vermoed ook dat dit geweldige rapport ergens diep in een laatje gaat verdwijnen. Want zouden de aanbevelingen in dat rapport worden overgenomen staat dat haaks op de bezuinigingsweg die men nu is ingeslagen. ^-^ 0098
Er zou dan materieel bij moeten, en dan met name op het gebied van waterwinning. Dus dit rapport zou alleen maar geld gaan kosten inplaats dat het wat gaat opleveren. Ik vraag me af of de opdrachtgever dat ook vooraf overzien zal hebben. Het rapport beschrijft namelijk ook exact wat we hier al veel vaker roepen, dit rapport praat namelijk ook over slagkracht van de eerste eenheden.

Je kunt dan wel met een beschuldigende vinger wijzen naar de brandweer, en even van achter de PC vertellen hoe het wel had gemoeten. Maar als je dan niet nadenkt over de gevolgen die het dan verder gaat hebben en alleen de opdrachtgever naar de zin maakt door het rapport aan zijn wensen te laten voldoen ben je niet bepaald objectief en handig bezig.


Rene501

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #19 Gepost op: 3 april 2015, 08:18:54
De opdracht van de gemeente aan de schrijver van het rapport was : "Op welke wijze kan een brand in Bloemendaal zo ideaal mogelijk bestreden worden, los van bestaande methodes en protocollen?"

Het rapport is te lezen via de site van de gemeente Bloemendaal : http://www.bloemendaal.nl/index.php?id=10&tx_ttnews%5Byear%5D=2015&tx_ttnews%5Bmonth%5D=03&tx_ttnews%5Btt_news%5D=880&cHash=95c581d9571bf7fa813511867f2b1324