Grote kritiek op brandbestrijding school Bloemendaal

Auteur Topic: Grote kritiek op brandbestrijding school Bloemendaal  (gelezen 38527 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #50 Gepost op: 6 mei 2015, 11:44:52
Citaat van: Peter71 link=msg=1348130 date=1430812957
http://www.haarlemsdagblad.nl/regionaal/haarlemeo/article27385172.ece/Raadsleden-willen-extern-toezicht-op-brandweer

Eh, ik begrijp het niet zo goed.
De Gemeenteraden houden toch al toezicht op de veiligheidsregio? Misschien niet direct, maar dan zeker wel via het college B&W van de betreffende gemeenten. Ook in Bloemendaal en Haarlem informeert het college de raad over de diverse nota's en begrotingen van de VR.

(Bij nader inzien, misschien begrijp ik het politieke aspect van dit soort oproepen juist te goed.....)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #51 Gepost op: 6 mei 2015, 19:01:52
Volgens mij zie je dat redelijk goed. Volgens mij zitten de burgemeesters namelijk in het algemeen bestuur van de veiligheidsregio.

Citaat van: zwelgje link=msg=1348474 date=1430905492
Eh, ik begrijp het niet zo goed.
De Gemeenteraden houden toch al toezicht op de veiligheidsregio? Misschien niet direct, maar dan zeker wel via het college B&W van de betreffende gemeenten. Ook in Bloemendaal en Haarlem informeert het college de raad over de diverse nota's en begrotingen van de VR.

(Bij nader inzien, misschien begrijp ik het politieke aspect van dit soort oproepen juist te goed.....)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #52 Gepost op: 6 mei 2015, 19:03:45
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1348608 date=1430931712
Volgens mij zie je dat redelijk goed. Volgens mij zitten de burgemeesters namelijk in het algemeen bestuur van de veiligheidsregio.
Klopt, het is alleen te vaak voor gekomen dat er besluiten worden waarvan ze verder niet over de gevolgen hebben nagedacht.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #53 Gepost op: 6 mei 2015, 19:11:12
Klopt. En dan dikke tranen als hun "eigen" brandweer moet inleveren. Dan is de (regionale) brandweer de boeman.

Daarom vind ik het geen slecht idee dat gemeenten meer zich gaan interesseren in de brandweer en als dat dan gaat in een soort van (extra) toezicht, mijn zegen hebben ze!

Citaat van: Peter71 link=msg=1348611 date=1430931825
Klopt, het is alleen te vaak voor gekomen dat er besluiten worden waarvan ze verder niet over de gevolgen hebben nagedacht.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #54 Gepost op: 6 mei 2015, 19:13:31
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1348613 date=1430932272

Daarom vind ik het geen slecht idee dat gemeenten meer zich gaan interesseren in de brandweer en als dat dan gaat in een soort van (extra) toezicht, mijn zegen hebben ze!
Hier ben ik het helemaal mee eens, en wellicht dat gemeentes dan ook beter gaan snappen waarom brandweerzorg geld kost. En gemeentes dan ook makkelijker de geldbuidel gaan trekken als zij vinden dat de brandweerzorg in hun gemeente anders/beter moet. ;)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #55 Gepost op: 10 mei 2015, 10:08:31
Citaat van: Peter71 link=msg=1348614 date=1430932411
Hier ben ik het helemaal mee eens, en wellicht dat gemeentes dan ook beter gaan snappen waarom brandweerzorg geld kost. En gemeentes dan ook makkelijker de geldbuidel gaan trekken als zij vinden dat de brandweerzorg in hun gemeente anders/beter moet. ;)

Het lijkt verstandig en aan te bevelen om alvorens de geldbuidel voor een organisatie te gaan trekken eerst eens flink de bezem door die organisatie te halen. Als een slechte organisatie een geldbuidel in het vooruitzicht heeft zal het risico op onjuiste bestedingen, dus niet op de werkvloer, door de baasjes alleen maar toenemen.
Brandweer Nederland is na de reorganisaties niet efficienter gaan opereren en dat ondanks drastische en voor velen discutabele bezuinigingen op de werkvloer.


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #56 Gepost op: 10 mei 2015, 16:36:48
Citaat van: Thor link=msg=1349419 date=1431245311
Het lijkt verstandig en aan te bevelen om alvorens de geldbuidel voor een organisatie te gaan trekken eerst eens flink de bezem door die organisatie te halen. Als een slechte organisatie een geldbuidel in het vooruitzicht heeft zal het risico op onjuiste bestedingen, dus niet op de werkvloer, door de baasjes alleen maar toenemen.
Brandweer Nederland is na de reorganisaties niet efficienter gaan opereren en dat ondanks drastische en voor velen discutabele bezuinigingen op de werkvloer.

Dat is inderdaad verstandig en aanbevelenswaardig! (jammer dat ik je geen +++ kan geven)
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation