Zoals al duidelijk binnen Brandweer Nederland is aangegeven is de naam "elite" door de journalist zelf gekozen en niet de juiste benaming volgens de brandweer. Er is dan ook een persbericht verspreid om dit recht te zetten. Een lid uit (volgens mij) IJsselland heeft een interview gegeven dat niet helemaal goed gegaan is.
De STH-teams hebben dus wel meer kennis en ervaring dan de 208-collega's voorheen. Vrije instroom is geen kostenbesparing maar gewoon een efficiënte manier om de teams in te kunnen zetten. Klopt in Alphen aan den Rijn is USAR ingezet om twee redenen: 1) een teamleider van USAR werkt in Alphen en heeft dat team laten inzetten en 2) STH bestond toen nog niet.
Hallo collega bevelvoerder. Ik ben aardig op de hoogte van STH en SOM. De vakbladen hebben hier vol van gestaan dus dat heb je gemist. Ook is er vanuit mijn regio voldoende over gecommuniceerd in mijn ogen. Ik denk ook niet dat jij de beslissing hoeft te maken of STH ingezet moet gaan worden. Dat doet een OVD, HOVD of CVD wel.
Het doet er niet of er binnen brandweer Nederland is aangegeven dat de term elite door de journalist is gekozen aangezien enkele dagen later de landelijke media deze term ook heeft gebruikt. De burgers in Nederland verkeren terecht in de veronderstelling dat de brandweer de zaken ontzettend goed heeft geregeld en niet schroomt om eliteteams in te zetten zodra je in de problemen komt.
Het is bij de brandweer in Nederland redelijk standaard dat het nooit aan de brandweer ligt, immers als er mensen dood gaan tijdens brand ligt het ook aan de slachtoffers zelf.
Vrije instroom is inderdaad efficient, efficient is een deftig woord voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Ik werk in een land waar directeuren van de hulpdiensten ontslag krijgen omdat ze de politie-, brandweer- en ambulancezorg moeten kunnen garanderen. Deze week gebruikte iemand de slogan “Assumption is the mother of all fuckups”. Aannemen dat je personeel in de vrije tijd komt opdraven terwijl ze geen bereikbaarheidstoeslag/piketvergoeding krijgen is geen borging van een systeem. Het 300% alarmeren zal op korte termijn zorgen dat er voldoende mensen opkomen echter loop je het risicio dat op lange termijn te weinig mensen komen omdat ze een aantal keren met 30 man zijn opgekomen en er 20 overbodig waren. Als ik 2x voor niets kom opdraven in mijn vrije tijd denk ik bij de 3e keer dat anderen wel opkomen. Als 24e andere vrije-instromers hetzelfde denken heb je de rapen gaar.
Behoorde de teamleider van USAR in Alphen a/d Rijn tijdens het brugongeval tot het operationeel commando (HOVD/OvD)?
Het is vreemd als je een bevelvoerder die niet op de hoogte is van deze nieuwe procedure verwijst naar de vakbladen. Ik vind het normaal dat (hoofd)officieren tijdens een appel/briefing bevelvoerders op de hoogte stellen van nieuwe procedures.