Moet een verkeersregelaar breder opgeleid worden?

Auteur Topic: Moet een verkeersregelaar breder opgeleid worden?  (gelezen 11034 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #30 Gepost op: 9 april 2015, 01:25:30
Een vakbond heden ten dage zijn een stel mensen die je hoort praten over dingen die ze hebben bereikt door andere dingen weg te geven, zelf vinden dat ze het goed hebben gedaan maar waarmee de leden het niet altijd eens zijn.

Maar nu een ander punt, kijk eens waar het bedrijf dat je werkt nog meer in werkzaam is. Als daar een CAO voor geld dan moet de werkgever onder deze CAO ook een functieplaats voor jou hebben. Een manusje voor alles kan bij een beveiligingsbedrijf gewoon een VKR zijn. Een seizoensmedewerker kan bij een loonbedrijf ook een VKR zijn.

Dan roepen er veel voor een CAO, hou er rekening mee dat deze ook heel wurgend kan zijn voor een werknemer zeker als je nu gewend bent om nee te kunnen zeggen. Er zijn beroepen waar werknemers volgens de CAO niet mogen weigeren om over te werken, of mogen weigeren om smerig werk te moeten doen enz.

En dan de kosten van een opleiding, die kunnen gewoon worden vergoed door de VKR bedrijven. Dat doe ik ook, sterker nog iedereen die voor mij werkt moet ook de botsabsorber kunnen rijden en daarvoor verstrek ik een lening die ik gedeeltelijk ook betaal. Als ik dat kan als mijn kleine bedrijfje......
Grootste punt blijven de prijzen, ik kom voor minder als € 30,- niet eens mijn bed uit en toch heb ik werk waarom dan proberen de meeste VKR bedrijven het voor veel minder? Omdat ze een naam willen opbouwen? Om meer klanten te krijgen? Deze klanten kan ik missen als kiespijn, want dat zijn geen klanten maar koopjesjagers.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Bas1988

  • Assetbeheerder HWA, Specialist HWA, verkeersregelaar, lid honden zoekgroep
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 185
Reactie #31 Gepost op: 9 april 2015, 09:47:37
Beste Hit,

Dat een cao heel wurgend kan zijn ben ik met je eens. Echter: het bedrijf waar ik in het verleden heb gewerkt stelde doodleuk: als je een vrije dag op nam, en ze kwamen mensen te kort dan moest je ook maar komen. Kon je niet dan was dat werkweigering en werd dat voorgelegd bij het uwv. Daarbij draaide ik regelmatig (lees altijd) klussen van 12 uur. Nou heb ik er geen bezwaar tegen om een klus van 12 uur te draaien, maar ik wil dan vervolgens niet nog een uur of 2 in de auto moeten zitten om naar huis te rijden mijn bed in te rollen en meteen weer eruit moeten om 2 uur naar diezelfde klus te gaan rijden. van de 24 ben je er dan al 16 kwijt... dan loop je gewoon slaaptekort op.

Met een cao, is in ieder geval duidelijk hoe ze je mogen afbeulen, uitbuiten of dwingen. Bovendien vraag ik me af of het nog veel slechter kan worden dan de huidige situatie.
Overigens kunnen we niet met z'n allen afspreken om minimaal 30 euro te vragen, dan komt er weer een overheid zeuren over illegale prijsafspraken...

Waren er maar meer bedrijven zoals dat van jou! Dan zat de markt heel wat prettiger in elkaar.
common sense is not so common...


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #32 Gepost op: 9 april 2015, 13:27:17
Feit is wel dat de bedrijven die wat meer geld durven vragen voor hun diensten, doorgaans ook een betere opleiding hebben, de uitrusting beter voor elkaar hebben en - zeker niet onbelangrijk - de logistiek beter voor elkaar hebben. En dan praat ik dus o.a. over op tijd op het werk zijn, goede communicatie met planningsafdelingen, een kloppende opdrachtbon en factuur, een nette auto (al dan niet dienstauto), schone kleding, vriendelijk voorkomen, bekwaam in het gebruik van radioprocedures, etc. etc.

Veel bedrijven die zich voor weinig in de markt zetten laten daar wel steken vallen.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #33 Gepost op: 9 april 2015, 18:15:33
Wij proberen netjes te werken. Donkerblauwe broek en (reflectie) regenbroek, hesje en jas zitten in het kledingpakket. Voor de rest, inclusief schoon houden, moeten we zelf zorgen. Een aantal hebben een bedrijfsauto, zonder zwaai of flitslampen, en ik heb op het moment een motor van het bedrijf hier staan. En die is aan de voorzijde wel voorzien van flitsers. Achter helaas (nog) niet. Ze willen eventueel een zwaailamp op een paal erop zetten, maar ik wil liever niet gezien worden als wannabee, dus de onopvallende flitsers zijn dan beter. Lamp, fluit en porto ook van de zaak, maar dat is tenslotte geen kleding. lol.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #34 Gepost op: 9 april 2015, 18:41:50
Waar heb je die flitsers Rn zwaailamp voor nodig?


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #35 Gepost op: 10 april 2015, 11:05:29
Citaat van: Bert65 link=msg=1342579 date=1428597710
Waar heb je die flitsers Rn zwaailamp voor nodig?

Als je bij weg werkzaamheden een werkvak inrijd ben je in principe verplicht om een oranje zwaailicht te voeren, om mensen te laten zien dat ze niet moeten volgen. Puur volgens de regels, mag ik met de motor nu geen werkvakken inrijden.


Gele wagen

  • Ex Militair, weginspecteur RWS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
Reactie #36 Gepost op: 11 april 2015, 21:47:16
IM voor een vkr is niet dat gene wat voor hen noodzakelijk is. Alleen de REVI instructie lijkt mij voldoende om kennis van te hebben.
Voor de overige taken binnen IM heeft de vkr niet de bevoegdheid. IM is het gehele pakket van maatregelen om een incident af te handelen. Deze processen en verantwoordelijkheid liggen bij politie / ambulance / brandweer en de wegbeheerders.
Misschien dat dit nog veranderd. Gezien de proef met stedelijk incident management op de motor.
Belangrijkere cursussen zijn in mijn ogen: communicatie, omgang met agressie, EHBO met reanimatie.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #37 Gepost op: 11 april 2015, 22:00:19

Als je bij weg werkzaamheden een werkvak inrijd ben je in principe verplicht om een oranje zwaailicht te voeren, om mensen te laten zien dat ze niet moeten volgen. Puur volgens de regels, mag ik met de motor nu geen werkvakken inrijden.
Ik zou ook niet snel de neiging hebben gehad om een motor onder werkverkeer te plaatsen.


NS1607

  • Postbezorger Business Post Limburg BV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
    • Stichting Stadsbusmuseum Maastricht
Reactie #38 Gepost op: 11 april 2015, 23:11:00
Wat ik ook zie bij Evenementenregelaars, dat ze vaak maar 1 a 2 keer per jaar op straat staan, dat is in mijn ogen te weinig om voldoende ervaring op te kunnen doen.
Zelfs vind ik het dan ook zonde van de kosten van de E-Learning cursus.

Bij voorkeur een gemeentelijk team dat meerder malen per jaar ingezet kan worden.
En ook de mogelijkheid om bij evenementen in de buurgemeentes te kunnen assisteren.


Jos.
Evenementen verkeersregelaar Eijsden-Margraten / Gulpen-Wittem.


aZuL2001

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
  • Doet iets met VKR, VCA en BRL
Reactie #39 Gepost op: 11 april 2015, 23:28:13
Gilze Rijen heeft een gemeentelijk team weet ik.

In de regio Tilburg (e.o.) is een poule van +/- 45 personen die geregeld bij diverse evenementen aan het werk zijn.
Soort van VKR uitzendburo, maar dan op basis van vrijwilligers.
Allen met (minimaal) een jaaraanstelling en vaak al diverse jaren actief.
Maar goed, daar zitten dan ook wel een redelijk deel aan 60+ ers bij ;)

Enige nadeel van deze constructie is dat de SVNL daar niet echt mee uit de voeten kan.
Hopelijk gaat dat ook eens getackeld worden.
Stephan  /|\  <A>bort, <R>etry, <Q>uake?