Uitbreiding bevoegdheden?

Auteur Topic: Uitbreiding bevoegdheden?  (gelezen 7755 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joost

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
  • inzetcoördinator bij het BMTN
    • BMTN
Gepost op: 13 april 2015, 14:38:45
Zie kranten artikel:
De politie start in Limburg een proef om verkeersregelaars op de motor meer bevoegdheden te geven tijdens wielerevenementen.
Pakt de proef goed uit, dan moet de wet worden aangepast. Dat zegt Jan Pouls van de politie-eenheid die alle wielerevenementen coördineert.
Bevoegdheden
Tijdens grote wielerrondes worden de renners begeleid door politiemotoren en motards, verkeersregelaars op de motor. Vaak zijn dit particuliere organisaties die de wielersport een warm hart toedragen. Deze verkeersregelaars volgen intensieve trainingen en worden begeleid daar motoragenten. Maar de motards hebben niet dezelfde bevoegdheden als de agenten.
Krimpende politiebudget
In Zuid-Limburg wordt nu bekeken of de motards deze bevoegdheid toch kunnen krijgen. Door het krimpende politiebudget en de groei van het aantal evenementen is het voor de politie steeds moeilijker om manschappen vrij te maken voor grote wielerwedstrijden.
Cowboys
Slaagt de proef, dan moet de wet worden aangepast. Pouls verwacht dat dit nogal wat stof doet opwaaien bij de landelijke eenheid. Het zal dan ook niet op korte termijn geregeld zijn dat de motards meer bevoegdheden krijgen. “Veel mensen vinden het toch spannend als burgers politiebevoegdheden krijgen. Ze zijn bang voor cowboy-gedrag door de verkeersregelaar.”
Betalen
Ook verwacht hij net als een woordvoerder van het Huis voor de Sport dat organisatoren even zullen slikken mocht de wet er komen. "Politie-inzet kost niks. Voor motards moet een bijdrage worden betaald."

bron: http://www.1limburg.nl/meer-bevoegdheden-voor-motards-bij-wielerevenementen?context=topstory


BMW Motorbegeleidingsteam Nederland, voor verkeersbegeleiding van al uw evenementen!


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #1 Gepost op: 13 april 2015, 14:51:33
Citaat van: Joost link=msg=1343316 date=1428928725
Maar de motards hebben niet dezelfde bevoegdheden als de agenten.

In Zuid-Limburg wordt nu bekeken of de motards deze bevoegdheid toch kunnen krijgen.

Over welke bevoegdheid hebben ze het dan?


Joost

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
  • inzetcoördinator bij het BMTN
    • BMTN
Reactie #2 Gepost op: 13 april 2015, 15:45:04
Ik denk dat ze het in ieder geval hebben over tekens geven vanaf de motor, net zoals de motorpolitie dit nu mag.
Ik heb het stuk niet geschreven, maar kwam het wel tegen.
BMW Motorbegeleidingsteam Nederland, voor verkeersbegeleiding van al uw evenementen!


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #3 Gepost op: 18 april 2015, 21:48:35
Ik ben alleen een beetje bang voor eventuele verdere uitbreidingen die ongetwijfeld daarna komen, en voor cowboy gedrag van de heren motards vkr (ik rij er zelf ook een!). Dingen zoals ergens anders in het forum besproken van de vkr die achter iemand aanging en hem liet stoppen omdat hij vond dat de persoon erg hard reed. Of personen begeleiden die snel weg moeten zoals bij bevrdijdingsfestival in Groningen.

Het zal zeer duidelijk omschreven moeten zijn wat mag en hard moeten worden opgetreden tegen degene die misbruik maken van de (herkenbare) vkr motor! Al ligt hier natuurlijk ook bij het bedrijf wat de mensen levert een zeer grote taak om dit te voorkomen.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 18 april 2015, 21:57:18
Citaat van: batoutofhell link=msg=1344594 date=1429386515
Dingen zoals ergens anders in het forum besproken van de vkr die achter iemand aanging en hem liet stoppen omdat hij vond dat de persoon erg hard reed.
Waar kan ik dit lezen? Ik ben wel nieuwsgierig eigenlijk.


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #5 Gepost op: 18 april 2015, 22:13:13
Citaat van: Sylvester link=msg=1344595 date=1429387038
Waar kan ik dit lezen? Ik ben wel nieuwsgierig eigenlijk.

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=62090

Hier dus.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 18 april 2015, 22:40:32
Ik had deze topic al eens gelezen, maar had er niet meer aan gedacht e050


Marcel

  • Directiechauffeur
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 25
Reactie #7 Gepost op: 20 april 2015, 12:56:11
Wat wel fijn zou zijn is dat je je hesje mag aanhouden tussen de inzetpunten in.
Scheelt toch ook weer tijd.


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #8 Gepost op: 20 april 2015, 12:58:33
Als je tussen inzetpunten geen tijd hebt om even een hesje uit en weer aan te trekken, is er iets ernstig mis met de planning lijkt mij...
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Marcel

  • Directiechauffeur
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 25
Reactie #9 Gepost op: 20 april 2015, 17:11:02
Bij truckruns rij je van achter weer naar voren om daar opnieuw je inzet te doen.
Beetje lastig om dan alles uit en weer aan te trekken. Dat red je anders nooit om in het beveiligde blok te blijven rijden.