GRIP 1 (politiebureau) afleveren explosief Stationstraat - Heerlen 14-04-2015

Auteur Topic: GRIP 1 (politiebureau) afleveren explosief Stationstraat - Heerlen 14-04-2015  (gelezen 5116 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Citaat van: honderd link=msg=1343577 date=1429029567
Naast de hierboven al benoemde redenen voor GRIP 1, zal ook meegespeeld hebben dat het een politiebureau betreft en het politiebureau ontruimd is/moest worden. Met de "wat-als" scenario's meegenomen. De brandweer staat standby, de ambulance staat standby, maar ook de officieren staan standby.

Klopt helemaal. En aanvullend.  Het bureau ligd in het centrum nabij het station en de winkels.  Reden genoeg om op te schalen.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Citaat van: Bollie link=msg=1343525 date=1429016191
Ik wil natuurlijk niet "zeurend" overkomen. Maar waarom een grip 1 bij het afleveren van een "granaat". Want buiten standby staan van de brandweer (met biertje  :D ivm lekkere weer) en de ambu is er niet veel te doen voor de overige HV diensten behalve de politie en de EOD.
Ondanks alle commentaren heb je hier wel een punt. Brisantgranaten worden elke dag wel gevonden en dat levert bijna nooit een grip op. Op zich vind ik als buitenstaander zo'n incident als dit de moeite niet waard om op te schalen in de gripstructuur. Er is een granaat neer gelegd die al getransporteerd is, dus redelijk stabiel. De multidisciplinaire afstemming is hier zeer beperkt want het is EOD en een afzetting. Mogelijk was er sprake van een ontruiming van enige omvang en vond iemand ter plaatse opschaling nodig.