Lowlands 2011 19/20/21 augustus 2011 wie gaan er heen? Als HVer of als Gast?

Auteur Topic: Lowlands 2011 19/20/21 augustus 2011 wie gaan er heen? Als HVer of als Gast?  (gelezen 70010 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Casbuur

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 88
Wij mogen niet naar lowlands ivm de beeindigde samenwerking met de MAI. Naar de nijmeegse 4daagse had ik wel gemogen (maar kon niet ivm school).

Het is jammer dat sommige afdelingen dat zeggen. Die kijken niet naar de persoonlijke dingen en alleen naar samenwerkingsverbanden en dergelijke. Ik hoop dat je afdeling later toch zegt dat je mag.


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Wat ik me afvraag,

Waarom geven (sommige) afdelingen geen toestemming voor het draaien van diensten op bijv. Lowlands.
Mogen jullie dan ook niet naar bijv. de Nijmeegse 4-daagse..?

Hier is het geen probleem als je eens elders een dienst wil draaien.
Zolang het maar doorgegeven wordt,
en er geen problemen ontstaan met e.v.t. diensten binnen de afd. zelf op die data.

De vierdaagse-inzet is een inzet voor het Rode Kruis zelf.
Ik kan me goed voorstellen dat een afdeling niet wil dat je onder hun verantwoordelijkheid bij een andere organisatie/bedrijf gaat werken, wat dan ook nog binnen het gebied van een andere afdeling is...
Wat je prive doet lijkt me dat een afdeling niet kan/wil verbieden.
CN NRK


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Ik lees toch wel met verbazing al deze berichten.Beide organisaties weten toch dat Lowlands een groot evenement is,wat meerdaags is.Wat al op Donderdagmiddag van start gaat,en eigenlijk 3 dagen 24uur lang doorgaat.
Dit alles betekend toch dat je erg veel mensen nodig hebt voor de medische hulpverlening.Ik weet dat er altijd mensen zijn die ontzettend graag naar Lowlands willen,dan is het toch een kwestie van die mensen bellen/mailen en vragen of zijn weer mee willen?Wat een moeilijk gedoe,motiveer je mensen en zorg dat die mensen snel weten dat zij weer naar Lowlands mogen. :-\


Rood123

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 142
Deze jongen heeft er wel heel veel zin aan.
Het festival is uitverkocht dus er staan weer 55.000 man aan de poort te wachten op donderdag.
Zelf ga ik de zaterdag ervoor al om als ehbo-er dienst te doen.
Op donderdag trek ik dan mijn apenpakkie aan en ga ik als rode kruis vrijwilliger verder.

Ik vind het persoonlijk erg jammer om te horen dat er afdelingen zijn die zo moeilijk doen.
  • 1 zijn het over het algemeen inzetten die erg leuk zijn en waar je een hoop vrijwilligers mee kunt motiveren. Als ik kijk hoe lang de rij met mensen uit Nijmegen wordt die zich inmiddels heeft aangemeld. Zijn vooral jongeren waar we nog een hoop plezier aan kunnen beleven
  • 2 zijn het inzetten waar altijd dingen gebeuren die niet in het OK boekje staan. Je leert er een hele hoop van en neemt een hele hoop ervaring mee naar huis. Kortom mensen doen ervaring op waardoor ze in mijn ogen alleen maar beter worden.
  • 3 als mensen via de afdeling dienst draaien wordt er door MAI een vergoeding betaald aan de afdeling. Dit is natuurlijk mooi meegenomen. Kleding/lessen etc. zijn helaas niet gratis en zo levert het wat op.

Ik ben heel blij dat mijn afdeling er niet moeilijk over doet en het zelfs een beetje stimuleerd met name om de eerste 2 redenen. Wat is er nu beter dan het hebben van gemotiveerde,blije en ervaren vrijwilligers.

Uit ervaring en mijn functie op lowlands weet ik dat het aantal aanmeldingen voor Lowlands altijd ruim genoeg is, calamiteiten daargelaten, en dat het rooster wel vol komt.
Heel jammer alleen voor degene die niet mogen van hun afdeling.

Een tip van mijn kant is dat je je gewoon aan kunt melden als vrijwilliger bij MAI. http://www.mai.nl.
Heb je toch een leuk feest, leer je een hoop en steek je de vergoeding gewoon in je eigen zak. Dan ben ik misschien even heel anti-rode kruis voor sommige mensen maar dan vind ik dat het Rode Kruis gewoon vette pech heeft.


ThomasW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Mooi verhaal, Rood123, ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden.
Ik zie bij mijn eigen afdeling dat het vooral voor jongeren heel belangrijk is ze gemotiveerd te maken door echt mooie inzetten aan te bieden. MAI geeft de Rode Kruis-vrijwilligers die mogelijkheid. En waar het op korte termijn inderdaad concurreert met het Rode Kruis-werk (ik ga in augustus denk ik maar even een inzetten via de afdeling doen), is dit op lange termijn juist extra goed voor de afdeling. Je houd je vrijwilligers enthousiast en actief. Bovendien dragen vrijwilligers naar buiten toe een veel positiever beeld uit over het EHBO-werk als ze in af en toe in de gelegenheid gesteld worden om grote landelijke dingen te doen, en charismatische inzetten zoals concerten en festivals.
Een vierde voordeel van een inzet met MAI vind ik dat ik alle samenwerkingen met MAI-professionals als bijzonder positief heb ervaren. Het zijn echt goeie professionele mensen die graag dingen uitleggen aan de Rode Kruis-vrijwilligers.

Ik ga geen kant kiezen in dit conflict (is een van de RK-grondbeginselen, hehe) maar ik blijf me gewoon voor beide partijen zo goed mogelijk inzetten.


Casbuur

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 88
Het is bijna het einde van Juni. Zometeen krijgen we (hopelijk) te horen wie mee mag doen en wie niet. Ik hoop dat niet te veel afdelingen nee hebt gezegd.


Cor B.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Maar ook al zeg een afdeling nee, je kunt je rechtstreeks aanmelden bij MAI.
Je staat dan niet in NRK tenue, maar in MAI tenue.
Instructeur (K)EHBO, (P)BLS, AED, Wandelletsel, Ongevallen, gecertificeerd door OK en ERC/NRR.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Help! ik zit met een dilemma...

Ik ben wel ingeplant bij de MAI omdat mijn afdeling niet gereageerd heeft op de brief van MAI, m.a.w. is er geen afwijzende reactie gekomen van mijn afdeling...

Maar, mijn afdeling denkt dat ik niet ga omdat ze niet gereageerd hebben...

Ben ik nou via t rk verzekerd?

please help me...
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Help! ik zit met een dilemma...

Ik ben wel ingeplant bij de MAI omdat mijn afdeling niet gereageerd heeft op de brief van MAI, m.a.w. is er geen afwijzende reactie gekomen van mijn afdeling...

Maar, mijn afdeling denkt dat ik niet ga omdat ze niet gereageerd hebben...

Ben ik nou via t rk verzekerd?

please help me...

Als jij onder de vlag van het Rode Kruis wilt gaan, dan moet jouw afdeling daar een handtekening voor hebben gezet/toestemming voor hebben gegeven. Vraag aan je afdeling of het akkoord is dat je met MAI mee gaat, laat dit vastleggen en hopelijk staat je afdeling dan garant. Is dit niet het geval, dan mag je de inzet niet als RK-inzet beschouwen en ben je derhalve niet verzekerd, althans, niet via het Rode Kruis.

Je EHBO-diploma, (nu nog) afgegeven door het Oranje Kruis, biedt ook dekking als je netjes via het boekje handelt; stel jij loopt in burger op straat en je verleent hulp overeenkomstig de Oranje Kruis-richtlijnen, en er gaat onverhoopt is verkeerd, dan ben je via je diploma verzekerd.

MAI wil echter dat de hulpverleners een bredere verzekeringstechnische dekking hebben dan alleen die zekerheid die je hebt met je diplomaatje, zoals het Rode Kruis deze bijv. biedt. Ik raad je aan bij je afdelingscoordinator na te gaan of je van hun onder RK-vlag mag (vechten ze zelf maar uit met het LB) en zo niet, bel dan MAI op voor meer info.

gr. Michel


Casbuur

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 88
Inmiddels de beruchte brief gekregen. Ik sta 1x reserve en de laatste 3 nachten in de dienst. Met wie kan ik de nachtdienst dit keer gaan overleven? En wie zijn er op de dagdienst ingedeeld?