Grote SAR oefening Markermeer

Auteur Topic: Grote SAR oefening Markermeer  (gelezen 5359 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Gepost op: 16 april 2015, 12:26:05
SAREX oefening op Markermeer
Marken, 15 april 2015

Vanavond om 18.00 uur ging de pieper voor een Search And Rescue Exercise (SAREX) oefening op het Markermeer.
De oefening stond onder leiding van de Nederlandse Kustwacht en werd uitgevoerd door de KNRM Lelystad, KNRM Huizen, KNRM Marken, de gelieerde reddingstations van Zeevang, Hoorn en Wijdenes, Rijkswaterstaat en de S.A.R heli van NAV (Noordzee Helikopters Vlaanderen).

Het scenario speelde zich af op het betonningsvaartuig de Schuitengat van Rijkswaterstaat. Door een explosie aan boord maakte het schip water en was er op het bovendek een brand ontstaan. Tevens waren er meerdere slachtoffers aan boord.
Tijdens de oefening fungeerde de Frans Verkade als On Scene Coördinator(OSC). De OSC had als taak de overige eenheden aan te sturen. Door middel van ‘situation reports’ (SITREP) werd het K.W.C op de hoogte gesteld van de situatie.

Aan boord van het incidentschip de Schuitengat werd een coördinator incidentschip (CIS) geplaatst. De CIS had als taak  om de hulpverlening aan boord van de Schuitengat te coördineren. De CIS en de OSC hadden hierbij nauw contact via een portofoon.
De eerste prioriteit lag bij het blussen van de brand aan boord en de lekkage waardoor het schip water maakte.
Diverse eenheden zetten bemanningsleden en materiaal aan boord van het incidentschip. Achtereenvolgens werd dit uitgevoerd door de Hajo (Reddingstation Hoorn), de Mantelmeeuw (Reddingstation Wijdenes), de Bert en Anneke Knapen (KNRM Lelystad), de Simac (Reddingstation Warder), Nikolaas Wijsenbeek (KNRM Huizen), en de Hendrik Jacob en Frans Verkade van KNRM Marken.

Aan boord van de Schuitengat werden zij door de CIS op een taak gewezen. Met behulp van pompen werd gesimuleerd dat het schip werd leeggepompt en niet zou zinken. Andere hulpverleners gebruikten de dieselpompen in combinatie met een slang en straalpijp om de brand aan boord te bestrijden.
Overige bemanningsleden werden ingedeeld om de vier slachtoffers aan boord te lokaliseren en te stabiliseren in afwachting van de arts die werd ingevlogen door de S.A.R heli. Hiervoor werden zuurstofkits, nek kragen, brancards en E.H.B.O kisten gebruikt.

Na aankomst van de S.A.R heli werd de trauma arts aan boord van de Schuitengat gehoist, waarna hij door de CIS werd gebrieft. De arts ging zelf alle slachtoffers af voor triage. Er lag één slachtoffer in shock in de machinekamer, een tweede lag met een heupfractuur onder aan de trap in de kombuis, een derde werd gelokaliseerd in het voorluik. Deze persoon had last van ademhalingsproblemen. Het vierde slachtoffer met alleen brandwonden bevond zich aan dek.
Nadat alle slachtoffers aan dek werden gebracht zijn zij één voor één door de S.A.R heli van dek gehaald en overgebracht naar de reddingboot Nikolaas Wijsenbeek van KNRM station Huizen, die als dropboot fungeerde.

Toen de lekkage onder controle was, de brand en het explosiegevaar geweken, en alle slachtoffers van boord waren gehaald, werd de oefening beëindigd.
Hierna is er aan boord een ‘hot debriefing’ gehouden om de oefening te bespreken. De leermomenten werden benoemd en iedere eenheid kon zijn visie geven. Er kan worden teruggekeken op een succesvolle oefening.
http://www.knrm.nl/waar-wij-zijn/reddingstations/marken/nieuws/sarex-oefening-op-markermeer-64a5acb3ad (met foto's)

Goede oefening maar ik kan me niet voorstellen dat voor de Kustwacht/KNRM de eerste prio bij de brand & averij bestrijding ligt in plaats van het redden van de opvarenden....




MR3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #1 Gepost op: 16 april 2015, 15:27:28
Filmbeelden van de oefening:

https://www.youtube.com/watch?v=a7YnemHYXcM

@ Doruz ik ben tevens degene met de helmcamera op hierboven. Kwam als eerste aanboord en werd gelijk naar een slachtoffer onderdeks gestuurd voor behandeling/evacuatie. Ondertussen werd ook brandbestrijding gereed gemaakt en ingezet.

Maar als ik terugkijk op de oefening zou ik het de volgende keer wel anders doen en prioriteit leggen op brandbestrijding om zo voor mijzelf een veiligere situatie te creëren.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #2 Gepost op: 16 april 2015, 15:54:32
Citaat van: MCMH1990 link=msg=1344049 date=1429190848
Filmbeelden van de oefening:

http://www.youtube.com/watch?v=a7YnemHYXcM
Maar als ik terugkijk op de oefening zou ik het de volgende keer wel anders doen en prioriteit leggen op brandbestrijding om zo voor mijzelf een veiligere situatie te creëren.

Mooi filmpje! Maar ik ben het niet met je eens: als SAR eenheid ben je er om eventueel mensen te evacueren/redden en moet je je juist niet mee laten zuigen in brandbestrijding etc. Dat de eigen incidentschip bemanning en eventuele bergers/brandweer dit wel doen is natuurlijk prima en dat de KNRM hierbij eventueel assisteert met een pompje en een slangetje ook maar voor een SAR eenheid kan dit nooit een prio zijn. Schoenmaker blijf bij je leest! ;).

 Ik weet denk ik wel de uitslag van een onderzoek van de Onderzoeks Raad voor de Veiligheid als er een KNRM'r is overleden tijdens het bestrijden van een brand....


MR3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #3 Gepost op: 16 april 2015, 16:04:00
Citaat van: Doruz link=msg=1344055 date=1429192472
Mooi filmpje! Maar ik ben het niet met je eens: als SAR eenheid ben je er om eventueel mensen te evacueren/redden en moet je je juist niet mee laten zuigen in brandbestrijding etc. Dat de eigen incidentschip bemanning en eventuele bergers/brandweer dit wel doen is natuurlijk prima en dat de KNRM hierbij eventueel assisteert met een pompje en een slangetje ook maar voor een SAR eenheid kan dit nooit een prio zijn. Schoenmaker blijf bij je leest! ;).

 Ik weet denk ik wel de uitslag van een onderzoek van de Onderzoeks Raad voor de Veiligheid als er een KNRM'r is overleden tijdens het bestrijden van een brand....

Heb je absoluut gelijk in hoor. Maar aanboord gaan van een echt brandend schip die eventueel ook nog water maakt zal ik (en ik denk velen met mij) in een echte situatie niet doen. We beschikken niet over brandwerende pakken en perslucht dus dat risico is dan te groot. Dan krijg je dezelfde uitslag als hierboven in een vergelijkbaar onderzoek.

In dat geval zouden we samen met de brandweer en/of bergers eerst een veilige situatie moeten creëren (brandweer blussen en bergers averij bestrijding) en een eventuele redding door de brandweer laten doen als dat veilig mogelijk is. Zodra de boel veilig is zouden we zelf aanboord kunnen gaan voor medische assistentie/evacuatie.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #4 Gepost op: 16 april 2015, 23:58:59
Scenario :

-explosie
-brand
-lekkage
-meerdere gewonden o.a. benedendeks

aan boord van het betonningsvaartuig Schuitengat op het Markermeer

Alarmeren :

Dan worden toch middels de kustwacht 16 en mogelijk Centraalpost IJsselmeergebied 1 etc. tenminste gealarmeerd:

-KNRNM
-brandweer
-ambulancediensten
-politie te water
-RWS
-HEBO Lelystad

Het is verre van realistisch er vanuit te gaan dat alleen de KNRM  bij dit soort calamiteiten zal worden ingezet. Dan is ook het niet zo zinvol om zo te oefenen.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #5 Gepost op: 24 april 2015, 11:05:38


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,540
Reactie #6 Gepost op: 24 april 2015, 11:44:37
Citaat van: Thor link=msg=1344180 date=1429221539
Scenario :

-explosie
-brand
-lekkage
-meerdere gewonden o.a. benedendeks

aan boord van het betonningsvaartuig Schuitengat op het Markermeer

Alarmeren :

Dan worden toch middels de kustwacht 16 en mogelijk Centraalpost IJsselmeergebied 1 etc. tenminste gealarmeerd:

-KNRNM
-brandweer
-ambulancediensten
-politie te water
-RWS
-HEBO Lelystad

Het is verre van realistisch er vanuit te gaan dat alleen de KNRM  bij dit soort calamiteiten zal worden ingezet. Dan is ook het niet zo zinvol om zo te oefenen.

Gezien de locatie van het incident zullen ook HOGE, Waterhulpdienst.nl en Lima Delta Safety ook komen opdraven. Wellicht zelfs als 1e ter plaatse zijn.


Zwaarwater

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #7 Gepost op: 24 april 2015, 14:52:46
Wouter, die oefening is allang geweest hoor ;)


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,540
Reactie #8 Gepost op: 24 april 2015, 16:40:13
Citaat van: Zwaarwater link=msg=1346030 date=1429879966
Wouter, die oefening is allang geweest hoor ;)

Is mij bekend.   ;)

Ik ben het namelijk eens met Thor dat een oefening draaien met alleen de KNRM en gelieërden niet realistisch is. Er komen veel meer partijen opdraven dan alleen de KNRM, via vaak ook nog sneller zijn.


zwaailamp

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #9 Gepost op: 25 april 2015, 14:32:36
Maar een oefening is toch juist om de praktijk zo goed mogelijk te benaderen? Waarom ga je dan aan boord van een brandend schip, wat water maakt en waar ook nog explosie gevaar is? En dat in een pak dat brandt als een fakkel? Jullie zullen vast een leuk middag gehad hebben...... Maar vraag me oprecht af of de gekozen aanpak de juiste is.....