Ervaringen met zwaailicht en sirene

Auteur Topic: Ervaringen met zwaailicht en sirene  (gelezen 33980 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Gepost op: 27 april 2003, 23:51:07
Aansluitend aan een eerdere geplaatst bericht.

Wil ik eens vragen aan chauffeurs die met Ogs mogen rijden.Wat hun ervaringen hier mee zijn en hoe het verkeer op hun reageert.En in welke frequentie het voorkomt en in welke gevallen

Ook evt voor ander personeel wat met ogs mogen rijden

Ogs(Optische geluid signalen--zwaailicht en sirene)




Chauffeur cddg

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 31 mei 2003, 17:20:48
Hoi Martien,

Ik ben sinds februari vorig jaar (2002), via mijn (taxi)werkgever, werkzaam als chauffeur bij de cddg (centrale doktersdienst groningen).

In het begin was er veel argwaan vanuit de artsen over het rijden met ogs. Veel durfden er niet echt aan, omdat het "nieuw"was. Je moet je volledig overgevan aan de chauffeur en die volledig vertouwen. Aangezien je elkaar niet kent is dit een redelijk hoge drempel ( denk ik als chauffeur) .  

Toen hier de doktersdienst begon, waren er enorm veel zogenoemde a1 ritten. De eerste die ik moest rijden herinner ik me nog goed. Adrenaline spuit door je hele lichaam. Je weet niet wat andere weggebruikers doen.
Tegenwoordig ben ik wat rustiger bij het rijden met ogs. het blijft natuurlijk een spannende bezigheid, omdat het zo onvoorspelbaar is. In de loop van de tijd zijn er afspraken gemaakt met cpa groningen, wanneer wij met ogs rijden en wanneer de arts bepaald dat er een ambu moet rijden. Hierdoor hebben wij veel minder a1 ritten. Dit is volgens mij een goede zaak. een patient is er natuurlijk bij gebaat dat er zsm adacuate hulp aanwezig is. En een ambu kan nu eenmaal meer dan wij, omdat die meer en beter aparatuur aan boord hebben.

Veel mensen weten niet wat ze moeten doen, wanneer een auto met ogs nadert en trappen dan maar vol op de rem. Ik kan je een ding vertellen, je schrikt je een ongeluk als je voor de eerste keer met ogs rijdt en de auto voor je staat plots vol in de ankers. Volgens mij moet er bij rijlessen beter en meer worden ingegaan op het hoe te reageren , als een auto met ogs nadert.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 31 mei 2003, 17:52:28
maar nu heb ik een vraag aan onze chauffeur,in hoeveel ervaring hij zelf heeft.En hoe hij die ervaring heeft opgedaan,middels opleiding?? :-\


chauffeur cddg

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 31 mei 2003, 18:41:58
Ik heb "helaas" alleen de ervaring van het rijden tijdens de dienst. Ik vind, en met mij mijn collega chauffeurs, dat er een cursus moet komen rijden met ogs. Wij zijn vorig jaar als het ware gewoon in het diepe gegooid, zonder enige opleiding vooraf. Er werd van ons alleen een ehbo en reanimatie diploma gevraagd. tevens moesten chauffeurs in het bezit zijn van chauffeursdiploma taxivervoer.


Bart S

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 31 mei 2003, 21:04:17
Ik heb "helaas" alleen de ervaring van het rijden tijdens de dienst. Ik vind, en met mij mijn collega chauffeurs, dat er een cursus moet komen rijden met ogs. Wij zijn vorig jaar als het ware gewoon in het diepe gegooid, zonder enige opleiding vooraf.

WAT??? Zo dan!!!! Zo'n beetje elke dienst die met OGS rijd krijgt eerst allerlei aanvullende rijopleidingen en jullie krijgen gewoon zo'n auto en rijden maar  :o :o

Bijzonder onverantwoordelijk van degene die die beslissing genomen heeft, en bovendien vraag ik me af hoe dat wettelijk zit. Je mag toch niet zomaar een voorrangsvoertuig besturen?

Het heeft ff niks met de oorspronkelijke vraag te maken, maar ik wilde het toch even kwijt  ;)

Groeten,

Bart


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 31 mei 2003, 21:17:11
Tja dit is zeer moeilijkte rijmen voor alle chauffeurs  bij politie,ambulance en brandweer.Onverandwoord dat er dus bij de hapchauffeurs maar wat aan geklooit word.Als er tijdens een prio1 wat gebeurt gaat die chauffeur voor het bankje >:( >:(


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #6 Gepost op: 1 juni 2003, 18:56:25
Tja dit is zeer moeilijkte rijmen voor alle chauffeurs  bij politie,ambulance en brandweer.Onverandwoord dat er dus bij de hapchauffeurs maar wat aan geklooit word.Als er tijdens een prio1 wat gebeurt gaat die chauffeur voor het bankje >:( >:(

Niet alle HAP chauffeurs overkomt dit!  >:(Hoewel er in de opleiding naar mijn mening best nog wat kan en mag veranderen, werd er bij ons wel genoeg aandacht besteed aan de rijervaring/opleiding. Een gevorderde rijopleiding, beoordeling door een instructeur tijdens je dienst, jaarlijkse beoordeling en oefeningen, etc.

Enrico
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #7 Gepost op: 1 juni 2003, 20:22:25
Ook in Friesland is wel aandacht besteed aan het rijden met OGS. Voordat we dat gingen gebruiken moesten we eerst een training volgen in Lelystad bij de BOV.

Nu mag het nog niet hier, maar daar komt nog wel een post over als alles achter de rug is.

Tino


Karim

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 2 juni 2003, 00:48:01
Ik werk nu sinds half maart als chauffeur bij de HAP Nightcare Oostelijk Zuid Limburg.

Ik heb alleen wat medische trainingen/cursussen gekregen (Basic Life Support, AED) maar niks op 't gebied van rijvaardigheid.

We zijn met 12 chauffeurs, en 10 daarvan hebben wel een extra rijopleiding gehad, maar een collega die in november 2002 is begonnen en ik hebben die nog niet gehad.

Die zijn ze wel aan't plannen maar dat kan nog wel 'n poosje duren.

Maar ik rij dus nu al 3 maanden (en m'n collega 7)  A1 ritten zonder extra rijtraining.

Dus 't is blijkbaar bij de wet niet verboden om zonder rijtraining een OGS voertuig te mogen besturen.


chauffeur cddg

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 2 juni 2003, 14:22:33
Wij hebben voordat bij ons de doktersdienst begon een bijeenkomst gehad, waar ons werd verteld hoe je dient te gedragen bij het rijden met ogs. Ik vind echter ook dat een extra rijopleiding geen overbodige luxe is.

Daar wordt , net als bij karim, nog over gepraat. Maar ja daar zijn ze al maanden over aan het praten.

Het is echter wel zo dat wij elke a1 rit moetn aanmelden bij de cpa en omdat we dat doen, zijn we wettelijk ook ingedekt.