Ervaringen met zwaailicht en sirene

Auteur Topic: Ervaringen met zwaailicht en sirene  (gelezen 33986 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #10 Gepost op: 2 juni 2003, 14:41:57
Het is echter wel zo dat wij elke a1 rit moetn aanmelden bij de cpa en omdat we dat doen, zijn we wettelijk ook ingedekt.
Is dat zo?

Er zijn namelijk ook mensen die zeggen dat de cpa toestemming moet geven, alleen aanmelden is niet genoeg.

Ik ben benieuwd of iemand daar uitsluitsel over kan geven?
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h


chauffeur cddg

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 2 juni 2003, 14:46:45
Nee alleen aanmelden is voldoende. tenminst hier in groningen. De arts is  uiteindelijk degene die bepaald of een rit met a1 gereden wordt of niet.


Karim

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 2 juni 2003, 18:38:05
Hier weer niet (Zuid Limburg), hier bepaald de CPA of wij toestemming voor A1 hebben of niet.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #13 Gepost op: 2 juni 2003, 19:19:54
Wij hebben voordat bij ons de doktersdienst begon een bijeenkomst gehad, waar ons werd verteld hoe je dient te gedragen bij het rijden met ogs. Ik vind echter ook dat een extra rijopleiding geen overbodige luxe is.

Daar wordt , net als bij karim, nog over gepraat. Maar ja daar zijn ze al maanden over aan het praten.

Het is echter wel zo dat wij elke a1 rit moetn aanmelden bij de cpa en omdat we dat doen, zijn we wettelijk ook ingedekt.
ik weet wel zeker dat dat wettelijk ingedekt zijn gauw afgelopen is op het moment dat de rechter hoort dat je geen rijopleiding hebt gehad,de rechter verteld je dan dat je onrechtmatig met O&G hebt gereden en dus verantwoordelijk bent voor een eventueel ongeval.En gooi het niet terug op de CPA,die gaan ervan uit dat er volledig opgeleide chauffeurs in die auto zitten zouden ze weten dat het niet zo is krijg je volgens mij geen toestemming


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #14 Gepost op: 2 juni 2003, 22:06:50
Als er wat gebeurt "hang" je toch vrij gemakkelijk aan kapstok artikel 5. Je brengt anderen in gevaar, en dat mag nooit! Met rijopleiding niet en zonder ook niet, dus wat dat betreft zit je gauw aan de foute kant van het "hekje".

Overigens vind ik ook dat A1 rijden alleen maar door geschoolde mensen mag gebeuren, we zijn niet op de kermis :P

Tino


chauffeur cddg

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 3 juni 2003, 02:12:16
Hoe dat wettelijk precies zit weet ik ook niet. I heb alleen maar aangegeven hoe het ons is verteld.

Wat betreft het wel of niet toestemming krijgen van de cpa's , kan ik alleen vertellen dat in groningen de cpa geen toestemming hoeft te geven, we moeten de rit alleen aanmelden.
Natuurlijk vind ik ook dat chauffeurs die met ogs rijden een degelijke opleiding moeten hebben, maar wie ben ik om daar wat over te zeggen. Wij zijn alleen maar de persoon die rijdt, dus hebben wij daar geen verstand van volgens de hoge heren. Die disciseren daar liever 25 keer over voor dat ze 1 beslissing nemen.

en tino ik weet niet hoe dat in friesland is, maar hier in groningen kun je nergens op een kermis in een ambu oid stappen en voor 1,50 een ritje maken met ogs. Maar ja nu is in frieslnad toch al veel anders dan in de rest van nederland :P ;D


Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #16 Gepost op: 3 juni 2003, 08:12:32
Chauffeur cddg,

zou je eens bij je werkgever/bestuur na willen vragen of jullie dan ook echt ingedekt zijn? en of het voor de wet zo ook echt kan.
Niet dat het getolereerd wordt, maar dat het een officiele regeling is.

Iedereen zegt namelijk verschillende dingen, als het bij jullie goed geregeld is en je hoeft alleen aan te melden dan zitten we dus in zeeland ook goed.
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #17 Gepost op: 3 juni 2003, 11:50:10
Zover ik heb begrepen vanuit o.a. min. verkeer & waterstaat mogen we het OGS gebruiken mits we inderdaad een training hebben gevolgt.
(en welke dat dan is, maakt niet zoveel uit.....)

Mocht er tijdens je dienst dan toch wat gebeuren, dan betekent dat overigens niet dat je er meteen makkelijk vanaf komt. Jurisprudentie hierover is er genoeg, denk maar aan de collega's van de brandweer en ambulancediensten die al voor het hekje kwamen te staan.

Vergeet aub niet dat wanneer je een kruispunt overgaat, hiervoor het rode licht negeert en dan een aanrijding krijgt, je bijna altijd, zo niet altijd fout zit.

Het is jouw verantwoording om veilig door het verkeer te rijden en de rechter geeft dan ook aan dat je dan maar nog rustiger, nog voorzichtiger bijvoorbeeld het kruispunt over had moeten steken.

Kortom het OGS is een hulpmiddel maar zeker geen recht.

Enrico
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


chauffeur cddg

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 3 juni 2003, 14:12:28
Ik zal dat zeker even na vragen marno Begin nu namelijk zelf ook sterk te twijfelen. Dat hoor je dan nog van mij.

Wat enrico schrijft ben ik het helemaal mee eens. Er is ons bij die korte bijeenkomst ook verteld, dat je nog altijd voorrang moet krijgen en nooit mag nemen. Dus voor mensen die met ogs rijden is dat extra oppassen.


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #19 Gepost op: 4 juni 2003, 00:54:33
Nog een kleine aanvulling op het aanmelden/toestemming vragen voor het rijden van OGS.

In Den Haag beslist de arts die dienst heeft in het callcenter of er gereden wordt met OGS. Het gaat geheel buiten de CPA om (met goedkeuring overigens).

Wel kan de visitearts zelf alsnog beslissen NIET met OGS te rijden.

m.v.g.
Enrico
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur