Ervaringen met zwaailicht en sirene

Auteur Topic: Ervaringen met zwaailicht en sirene  (gelezen 33851 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

firefighter5175

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
Reactie #110 Gepost op: 17 november 2006, 12:06:56
ik werk als chauffeur in de regio arnhem en het rijden met A! ofwel ogs is bij ons afhankelijk met welke arts je rijd en de aard van de melding
want we rijden met A! als er sprake is van POB-verhaal en als er meldingen komen die aangeven dat een patient niet meer aanspreekbaar is of meldingen waar de arts bepaald dat we er sneller moeten zijn dan normaal zoals HYPO 's
maar daar wordt goed in getriageerd door de assistentes
en het verkeer is niet altijd even behulpzaam waardoor je soms via fietspaden of tegen het verkeer in moet gaan
maar op de snelweg gaat het wel redelijk goed
heb er voor 2 weken terug alleen een mindere ervaring mee gehad dat er een oude vrouw ineens naar rechts komt terwijl ik er rechts voorbij komt en de auto naast me op de vluchtstrookt bleef rijden
dat oude mens was opdat moment een gevaar op de weg
bleef links rijden met 80 en als je dan rechts inhaalt met ogs komt ze ineens naar rechts
maar het rijden met ogs is wel wenen als je het voor het eerst doet en ik heb via medi-expresse daar toen de oleiding voor gehad
en het stelt weinig voor die opleiding want de praktijk is toch waar je het meest van leert

Aansluitend aan een eerdere geplaatst bericht.

Wil ik eens vragen aan chauffeurs die met Ogs mogen rijden.Wat hun ervaringen hier mee zijn en hoe het verkeer op hun reageert.En in welke frequentie het voorkomt en in welke gevallen

Ook evt voor ander personeel wat met ogs mogen rijden

Ogs(Optische geluid signalen--zwaailicht en sirene)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #111 Gepost op: 19 november 2006, 18:29:35
ik werk als chauffeur in de regio arnhem en het rijden met A! ofwel ogs is bij ons afhankelijk met welke arts je rijd en de aard van de melding
want we rijden met A! als er sprake is van POB-verhaal en als er meldingen komen die aangeven dat een patient niet meer aanspreekbaar is of meldingen waar de arts bepaald dat we er sneller moeten zijn dan normaal zoals HYPO 's
maar daar wordt goed in getriageerd door de assistentes
en het verkeer is niet altijd even behulpzaam waardoor je soms via fietspaden of tegen het verkeer in moet gaan
maar op de snelweg gaat het wel redelijk goed
heb er voor 2 weken terug alleen een mindere ervaring mee gehad dat er een oude vrouw ineens naar rechts komt terwijl ik er rechts voorbij komt en de auto naast me op de vluchtstrookt bleef rijden
dat oude mens was opdat moment een gevaar op de weg
bleef links rijden met 80 en als je dan rechts inhaalt met ogs komt ze ineens naar rechts
maar het rijden met ogs is wel wenen als je het voor het eerst doet en ik heb via medi-expresse daar toen de oleiding voor gehad
en het stelt weinig voor die opleiding want de praktijk is toch waar je het meest van leert


Dat oude mens was geen gevaar op de weg maar jij! Je hebt geen ontheffing voor artikel 5 (?)  ;)

Het belangrijkste met OGS is dat je anticipeerd op het gedrag van de andere weggebruikers  ;) Misschien even topic: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=12854.0 lezen  ;)


Bart S

  • Gast
Reactie #112 Gepost op: 20 november 2006, 17:16:28
Dat oude mens was geen gevaar op de weg maar jij! Je hebt geen ontheffing voor artikel 5 (?)  ;)

Het belangrijkste met OGS is dat je anticipeerd op het gedrag van de andere weggebruikers  ;) Misschien even topic: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=12854.0 lezen  ;)

Palmpie, je hebt hier verwoord wat een groot aantal lezers dachten! ;)


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #113 Gepost op: 24 november 2006, 18:15:42
Palmpie, je hebt hier verwoord wat een groot aantal lezers dachten! ;)

en daar ben ik het nou niet mee eens, dat oude mens zou van de weg moeten worden gehaald zoals zoveel mensen, ze zijn namenlijk niet in staat te anticiperen op dit soort situaties en mag dus niet meer op de weg.

natuurlijk moet een A1 chauffeur rekening moeten houden met het overige verkeer, maar als die weggebruiker niet oplet of niet instaat is te anticiperen op voorrangs voertuigen dan mogen die niet op de weg worden toegelaten.

dat tolerantie gedrag in dit land zou eens hard moeten veranderen, in duitsland of belgie of frankrijk kost je dit een forse boete en als buitenlander terstond betalen.

niet negatief bedoeld, maar inmiddels hebben veel lezers hier of nog geen rijbewijs of weinig rij ervaring.

A1 is voorrang (niet ten koste van) en dus anticiperen en ruimte geven, staat immers in de wet.
Nemo me impune lacessit


Lars Carree

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Reactie #114 Gepost op: 24 november 2006, 20:29:08
OGS = Voorrang krijgen, niet nemen!!!

Het verhaaltje van Anton is mijn niet geheel duidelijk. Maar rechts inhalen, met of zodner OGS, is natuurlijk van de zotten.
Zelfs met OGS doe ik het nooit, ook al  kan ik daardoor ergens niet langs.

Tenzij het een file op de snelweg is.


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #115 Gepost op: 24 november 2006, 23:49:27
OGS = Voorrang krijgen, niet nemen!!!
Tenzij het een file op de snelweg is.

En dan nog met minimaal (ong. 20 km/uur) snelheidsverschil.

De kunst van met OGS rijden is dat je, naast zo snel mogelijk rijden, ook langzaam genoeg rijdt om te kunnen anticiperen op de bewegingen van de andere weggebruikers.

Met de blauwe waas voor ogen rijden is een gevaar voor iedereen die zich op dat moment op de weg bevindt.
Geloof niet alles wat je denkt.


DanielB

  • Gast
Reactie #116 Gepost op: 24 november 2006, 23:49:57
Tenzij het een file op de snelweg is.

Dan vervalt die niet inhalen-regel sowieso al...