Ervaringen met zwaailicht en sirene

Auteur Topic: Ervaringen met zwaailicht en sirene  (gelezen 33983 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #20 Gepost op: 4 juni 2003, 01:46:25
Volgens mij is het ook nog nodig dat het voertuig "Een door de minister aangewezen voorrangsvoertuig" moet zijn. Die voertuigen zijn dan oa ambu, politie, brandweer, EOD en enkele bloedbanken. Ik zal er ook wel een paar vergeten zijn, maar een HAP voertuig komt NIET voor in de huidige lijst. Dat schijnt nu juist het probleem te zijn. Er kunnen ontheffingen door de wegbeheerder worden afgegeven, maar dan heb je een hele hoop nodig, voor de kleinere wegen en straten de gemeentes, de provincie en rijkswaterstaat. Dat is een hele lijst.

Als het een door de minister aangewezen voertuig is, zijn alle ontheffingen op voorhand klaar en hoeft alleen de chauffeur nog maar de papieren te halen.

Als ik het mis heb, laat het me dan maar evn weten.

Tino


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #21 Gepost op: 4 juni 2003, 11:17:06
Ik heb iets vernomen dat er een landelijke wetswijziging komt zodat dit verandert word.

En landelijk bepaalt word dat hap-voertuigen ook zogenaamde `voorangs`-voertuigen worden.En ze zodoende ook met ogs mogen rijden,mits de chauffeur een wettelijk erkende opleiding krijgen.

Alleen zijn ze nu nog aan kijken of het een soortgelijke  rij-opleiding van de politie word of van de ambulance.


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #22 Gepost op: 4 juni 2003, 11:26:32
uhhh, wij hebben hier toch echt een min. vergunnning...

Enrico
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


chauffeur cddg

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 5 juni 2003, 15:53:02
Ik weet niet of wij een min. verg. hebben. Ik weet alleen dat bij de politie in groningen bekend is dat het een hulpverleningsvoertuig is. Dit staat namelijk op de vrijwaring voor het gebruik van busbanen en stroken.

Ik weet alleen dat wij als chauffeurs zeer goed moeten opletten wat we doen tijdens het rijden met ogs.  Ik weet van mezelf en collega's dat er extra goed wordt opgelet en dat er bij kruisingen en verkeerslichten uiterst voorzichtig wordt overgestoken. Alleen al om te voorkomen dat er wat gebeurt.

Veiligheid voor alles toch???


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #24 Gepost op: 5 juni 2003, 15:59:31
tuurlijk,jullie zullen er alles aandoen om veilig bij de patient aan te komen.Maar medeweg gebruikers willen weleens roet in het eten gooien,en gezellig tegen je aan rijden maar daar hebben we bij de brandweer ook last van hoor ;D ;D ;)


Bertus

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 22 september 2003, 14:48:20
Ik hoop dat het junior lid CDDG zich even bij mij meld want dan kan ik je ook vertellen wat mijn mening is en hoe we het aan moeten pakken om wel een gedegen opleiding te krijgen want samen staan we sterk toch???.
Wat ik wil voorkomen is dat de indruk wordt gewekt dat ik geen opleiding wil , ik ben zelf altijd een voorstander geweest van een gedegen opleiding (bov).
Wat het junior lid wel vergeet te vertellen is dat hij/zij mee gereden is op een ambu om te ervaren hoe het is om met A1 te rijden.

                                                             Bertus


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #26 Gepost op: 23 september 2003, 00:46:30
quote van Bertus: Wat ik wil voorkomen is dat de indruk wordt gewekt dat ik geen opleiding wil , ik ben zelf altijd een voorstander geweest van een gedegen opleiding (bov).
Wat het junior lid wel vergeet te vertellen is dat hij/zij mee gereden is op een ambu om te ervaren hoe het is om met A1 te rijden.   Bertus

Maar van alleen meerijden krijg je geen practische eigen rijervaring met OGS. Joffry
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


christiaan

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 23 september 2003, 16:36:05
Ik werk bij een aaridge grote hap en heb naast de aed, reantimatie, ehbo en aanvullende instructies een goede en gedegen rijopleiding genoten via mijn werkgever. Drie leerzame dagen. Een avond of middag theorie, een dag op een baan met theorie en praktijk en een dag dat er een rijinstructeur meegaat en je rijgedrag in het normale verkeer bekijkt of corrigeerd. Het rijden met ogs ervaar ik niet als vervelend het verkeer anticipeert goed maar het belangrijkste is dat de chauffeur anticipeert op het verkeer. Soms blijven er motorrijders voor je rijden of auto's maar in het algemeen geen negatieve ervaringen ermee. Het heeft natuurlijk ook met je eigen instelling te maken. Het limiet op je snelheidsmeter hoef je echt niet te halen. Het is belangrijk dat je om een veilige, snelle manier bij de patient aan komt zonder brokken te hebben gemaakt.


chauffeur cddg

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 24 september 2003, 14:23:34
een reactie over het mee te hebben gereden op een ambu met a1.
Moet je helaas teleurstellen, ik en mijn collega's op onze auto, zijn niet mee geweest op een ambu. Weet niet waar je die info vandaan hebt, maar het klopt in ieder geval niet.


d.d.g sjoerd

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 24 september 2003, 15:30:51
hoi

chauffeur cddg in welke regio werk jij

bij ons op het bedrijf hebben wij namelijk uitvoerig uitleg gehad van een ambu chauffeur over het rijden met ogs
deze is hier ook voor bevoegd zover ik weet en hij heeft zelfs nog een rit met mij gemaakt.

bertus
jij bent aardig op de hoogte van alles ambu chauffeur?