Ervaringen met zwaailicht en sirene

Auteur Topic: Ervaringen met zwaailicht en sirene  (gelezen 33985 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bertus

  • Gast
Reactie #40 Gepost op: 6 oktober 2003, 10:33:07
Het is duidelijk er schort aan de opleiding toch hier en daar wel iets .
Als wij nu allemaal eens gaan eisen dat de hap-chauffeurs een gedegen opleiding krijgen ,is dit in ieders vordeel.


                                                    Bertus
                                                    (ddg Groningen stad)


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #41 Gepost op: 16 april 2004, 23:11:57
Een vriend van mij is sinds kort ook HAP chauffeur en rijd zonder verdere rijopleiding een a1 rit. Hij weet geen eens dat je bv niet harde dan 20 km per uur harder mag dan toegestaan eb houd zich hier dan ook niet aan. Het lijkt mij een gevaarlijke situstie voor hem doktor en mede weggebruiker. Maar als hij niet mer zou rijden verlies je misschien een leven, en waarom is hier geen controle op.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #42 Gepost op: 20 april 2004, 20:47:05
Dames en heren,

volgens de wet:
Artikel 2B betreffende voorrangsvoertuigen

alsmede daartoe uitgeruste voertuigen van andere hulpverleningsdiensten die zich in opdracht van de Centrale Post Ambulancevervoer als bedoeld in de Wet ambulancevervoer, bezig houden met het verlenen van de eerstelijns spoedeisende hulpverlening, voor zover die voertuigen aan beide zijden tenminste zijn voorzien van het in bijlage 1 vastgestelde symbool

Dus je hebt toestemming van de CPA nodig. Dat dit in sommige regio's onder de mat geregeld is, mij best maar je moet toestemming hebben. By the way, het symbool is de "Star of Life".

Betreffende de opleiding, nu kan ik zeven citaten aan gaan halen, dus niet, artikel 2 optische en geluidssignalen, staat dat de bestuurder bekend moet zijn met de civiel rechtelijke procedure in zaken het rijden met OGS.

Dat het wenselijk is dat men een rijvaardigheidstraining doorlopen hebben is dus totaal niet ter sprake, alleen de theorie en als je die goed toepast zorg je ervoor dat de praktijk daarbij aansluit.

Je kan ook eens kijken naar de Brancherichtlijn optische en geluidssiganel van de Brandweer. Dat geeft een eerste indruk over wat wel en niet kan. Hoe je je daar aan, dan komt alles goed.

Oja en als de arts naast je zegt dat dit een AP klant is en jij moet je OGS aanzetten, laat hem dan een keertje een naaldje zetten ipv een ziekenhuis zoeken met een tensie van 80/ nix.

Overigens zie ik steeds vaker dat de huisarts met spoed gaat rijden , omdat er geen ambulance beschikbaar is en dat is FOUT.
Elke hulpverlening start met communicatie.


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #43 Gepost op: 20 april 2004, 23:05:23
Maar bij onze dienst zijn ze dus niet opgeleid en ik denk dat dat bij een ongeluk voor de rechter toch wel een verschil maakt, zeker als je je niet aan de richtlijnen houdt.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


aj

  • Gast
Reactie #44 Gepost op: 3 mei 2004, 03:08:30

Ik
Dus 't is blijkbaar bij de wet niet verboden om zonder rijtraining een OGS voertuig te mogen besturen.

Lees de regeling öptische en geluidssignalen"maar eens door... het is wel degelijk verboden !!!!!


aj

  • Gast
Reactie #45 Gepost op: 3 mei 2004, 03:20:14
Dames en heren,

volgens de wet:
Artikel 2B betreffende voorrangsvoertuigen

alsmede daartoe uitgeruste voertuigen van andere hulpverleningsdiensten die zich in opdracht van de Centrale Post Ambulancevervoer als bedoeld in de Wet ambulancevervoer, bezig houden met het verlenen van de eerstelijns spoedeisende hulpverlening, voor zover die voertuigen aan beide zijden tenminste zijn voorzien van het in bijlage 1 vastgestelde symbool


HIer staat dus niet dat je toestemming van de cpa moet hebben, hier staat alleen maar welke voertuigen als voorrangsVOERTUIG worden aangemerkt.

De toestemming tot het voeren van ogs is inzoverre wettelijk geregeld dat voertuigen ogs mogen voeren om het overige verkeer kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen.

HAP CHAUFFEURS.... VERGEET AUB NIET DAT EEN ARTS NAAST U NOOIT KAN BEPALEN DAT U DE OGS VOERT EN HOE U RIJDT !!!! U ALS CHAUFFEUR BLIJFT ALTIJD ALTIJD ALTIJD VERANTWOORDELIJK !!!!!!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #46 Gepost op: 3 mei 2004, 19:27:15
HIer staat dus niet dat je toestemming van de cpa moet hebben, hier staat alleen maar welke voertuigen als voorrangsVOERTUIG worden aangemerkt.

De toestemming tot het voeren van ogs is inzoverre wettelijk geregeld dat voertuigen ogs mogen voeren om het overige verkeer kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen.

HAP CHAUFFEURS.... VERGEET AUB NIET DAT EEN ARTS NAAST U NOOIT KAN BEPALEN DAT U DE OGS VOERT EN HOE U RIJDT !!!! U ALS CHAUFFEUR BLIJFT ALTIJD ALTIJD ALTIJD VERANTWOORDELIJK !!!!!!


er staat zover ik het lees in opdracht van de centraal post ambulancediensten dus min of meer toestemming ::)


aj

  • Gast
Reactie #47 Gepost op: 3 mei 2004, 21:34:53
Daarmee wordt bedoeld:

Zij die vervoer verrichten in opdracht van de cpa (kan dus ook "besteld vervoer" zijn) met daartoe uitgeruste voertuigen.

dwz dit is om de status van het voertuig aan te geven, maw welke voertuigen MOGEN zijn voorzien van (op de auto aanwezig hebben van) ogs/ voeren.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #48 Gepost op: 4 mei 2004, 21:18:59
Als ik deze discussie, maar ook andere op dit forum, volg, dan valt me op dat het welles nietes discussies zijn die nergens toe leiden.

En dat alles, terwijl ik er van overtuigd ben dat men het basaal met elkaar eens is.

Om met OGS te mogen rijden moet men
- daarvoor aantoonbaar bekwaam zijn.
- toestemming / opdracht van de CPA hebben
- liever niet dan wel met toeters en bellen rijden
- rijden alsof niet de weg, maar de auto van jou is

Dat het fout is dat een huisarts ipv van een ambulance moet gaan rijden omdat de aanrijtijden te lang zijn, weten we allemaal, maar het is een gegeven waar we mee moeten leren leven.

Het resultaat is dat de AED niet door de brandweer gebruikt mag worden, maar niemand vult het gat op dat er daardoor weer open valt.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #49 Gepost op: 16 mei 2004, 00:38:48
HAP CHAUFFEURS.... VERGEET AUB NIET DAT EEN ARTS NAAST U NOOIT KAN BEPALEN DAT U DE OGS VOERT EN HOE U RIJDT !!!! U ALS CHAUFFEUR BLIJFT ALTIJD ALTIJD ALTIJD VERANTWOORDELIJK !!!!!!



De eerste stap is door mobilofonisch een ritnummer van de CPA te krijgen. Op deze wijze sta je in het GMS en kan elke dienst zien dat er een urgentie aan jouw rit gegeven is. Deze is in overeenkeomst met een dringende taak. En mag dus OGS gebruikt worden.

Alleen de chauaffeur bepaalt hoe je ter plaatse gaat. Artikel 5 etc.

Indekken is de beste verdediging
Elke hulpverlening start met communicatie.