GRIP 1 Grote brand (ambassade Verenigd Koninkrijk) Lange Voorhout - Den Haag 21-04-2015

Auteur Topic: GRIP 1 Grote brand (ambassade Verenigd Koninkrijk) Lange Voorhout - Den Haag 21-04-2015  (gelezen 16069 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
En laten we eerlijk zijn: er zijn weinig steden in NL met zo'n hoge concentratie ambassades, internationale gerechtshoven, kantoren van internationale organisaties en noem maar op.

En het is nogal wat: 'grote brand' in de ambassade van een grote buur als het Verenigd Koninkrijk. Dat is dan toevallig ook nog een land waar een aantal terroristische organisaties graag wat mee zouden willen uithalen (en inderdaad: er is hier sprake van mogelijke opzet, al zal het mogelijk niets met terrorisme te maken hebben). Heel wat anders dan brand in een vuilcontainer op de binnenplaats van de ambassade van Panama, zeg maar.

Ik denk dat het ook andersom uitgelegd kan worden: als die functionarissen niet komen opdraven, spreekt iedereen daar ook weer schande van...

Peen
Redacteur van


guest12562

  • Gast
Inderdaad zie ook vaak genoeg incidenten waar het voor bepaalde functionarissen wel de vraag is of ze toegevoegde waarde hebben.
Bij een pandje van dit kaliber is het denk ik wel verstandig om ze erbij te hebben, om diversen redenen.


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Hoe heet tegenwoordig de hoogste brandweerbaas van een regio dan ?

Ik heb helemaal niks tegen hogere legerleiding, maar vond het opvallend.


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Bij brand aangehouden man langer vast
Den Haag - Het onderzoek naar het ontstaan van de brand, die plaatsvond in de Britse ambassade in Den Haag op dinsdagochtend 21 april, wordt voortgezet. De politie houdt er rekening mee dat er sprake is geweest van brandstichting. De 32-jarige Hagenaar die werd aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij een brand in het pand aan het Lange Voorhout blijft langer vastzitten.

De politie onderzoekt zijn betrokkenheid. De Hagenaar is een Nederlandse medewerker van de ambassade met een ondersteunende functie. De verdachte wordt verhoord en is in verzekering gesteld. Op vrijdag 24 april wordt hij voorgeleid voor de rechter-commissaris.

De brandweer zette meerdere bluswagens in toen bleek dat er rond 07:00 uur sprake was van een forse brand in het pand van de Britse ambassade in Den Haag. De brand was snel onder controle, waarna er uit voorzorg een veiligheidscontrole werd uitgevoerd. Brandweerlieden konden daarna de laatste smeulende resten doven en het pand ventileren. Het gebouw liep schade op door brand, rook, roet en bluswater. Niemand raakte bij de brand gewond.

Bron: Politie.nl


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Citaat van: D. van Uem link=msg=1345213 date=1429609310
Vestiging

Het terrein waar een ambassade gevestigd is en de residentie van de ambassadeur genieten op basis van artikel 22 van het Verdrag van Wenen inzake diplomatiek verkeer (1961) onschendbaarheid. Dat betekent dat de autoriteiten van het gastland het ambassadeterrein en de ambassadeursresidentie pas mogen betreden met goedkeuring van de ambassadeur. Van deze onschendbaarheid wordt soms handig gebruikgemaakt om politiek asiel aan te vragen. Noord-Koreanen weten zo regelmatig buitenlandse ambassades in Peking binnen te komen om niet terug te hoeven keren naar hun eigen land. In 1989 wisten grote aantallen Oost-Duitse vluchtelingen via het ambassadeterrein van West-Europese landen in Praag naar het Westen te ontsnappen. Dit was tevens een aanleiding om de grenzen in Berlijn open te stellen, omdat de stroom vluchtelingen niet tegen te houden was.

Het is een wijdverspreid misverstand dat ambassades kleine stukjes grondgebied van de desbetreffende staat zijn die door de gaststaat zijn afgestaan. Ze genieten slechts onschendbaarheid maar zijn nog steeds grondgebied van de gaststaat. Wie bijvoorbeeld in de Nederlandse ambassade in Parijs een moord pleegt, heeft deze op Frans grondgebied begaan en zal dan ook naar Frans recht worden vervolgd. Uiteraard zal de moordenaar pas kunnen worden gearresteerd door de Franse politie wanneer de Nederlandse ambassadeur hen toestemming heeft gegeven de ambassade te betreden.

Bron: Wikipedia
Ik neem aan dat die toestemming vanzelfsprekend is, niet expliciet gevraagd wordt, in dergelijke nood situaties, ook in medische nood bv hartinfarct e.d. Dus dat ze gewoon naar binnengaan en hun werk doen.


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Citaat van: Bollie link=msg=1345809 date=1429789707
Hoe heet tegenwoordig de hoogste brandweerbaas van een regio dan ?

Ik heb helemaal niks tegen hogere legerleiding, maar vond het opvallend.

Die heet gewoon de commandant van de brandweer. Daar is er tegenwoordig per veiligheidsregio eentje van.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1345880 date=1429810869
Die heet gewoon de commandant van de brandweer. Daar is er tegenwoordig per veiligheidsregio eentje van.

Dat is wel heel kort door de bocht, in de meeste VR heb je meerdere commandant lagen.
In  Veiligheidsregio VGGM  bijvoorbeeld heb je een regionaal commandant met daaronder 5 cluster commandanten  en per kazerne een kazernecommandant.


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Mijn punt is dat de term regionaal commandant niet meer bestaat vanwege:




§ 4. De brandweer

  Artikel 25

1. De door het bestuur van de veiligheidsregio ingestelde brandweer voert in ieder geval de volgende taken uit:

a. het voorkomen, beperken en bestrijden van brand;


b. het beperken en bestrijden van gevaar voor mensen en dieren bij ongevallen anders dan bij brand;


c. het waarschuwen van de bevolking;


d. het verkennen van gevaarlijke stoffen en het verrichten van ontsmetting;


e. het adviseren van andere overheden en organisaties op het gebied van de brandpreventie, brandbestrijding en het voorkomen, beperken en bestrijden van ongevallen met gevaarlijke stoffen.



2. De brandweer voert tevens taken uit bij rampen en crises in het kader van de rampenbestrijding en de crisisbeheersing.


3. De brandweer staat onder leiding van een commandant.


Hetgeen impliceert dat er geen functie meer bestaat die regionaal brandweercommandant heet. Dat laat onverlet dat op lagere niveaus de term commandant kan en mag worden toegepast. Maar per VR is er dus slechts 1 echte commandant brandweer.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Ik neem aan dat die toestemming vanzelfsprekend is, niet expliciet gevraagd wordt, in dergelijke nood situaties, ook in medische nood bv hartinfarct e.d. Dus dat ze gewoon naar binnengaan en hun werk doen.

Nee, die toestemming is niet van zelf sprekend, want dat is juist waar "onschendbaarheid" over gaat.  Hoe dit in de praktijk werkt qua afspraken weet ik niet maar kan me voorstellen dat dit maatwerk is.

Natuurlijk lijkt mij toestemming expliciet als een ambassade zelf alarm slaat, bijvoorbeeld bij een medisch noodgeval.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Er bestaat ook nog zoiets als een maatschappelijk belang voor de openbare orde en veiligheid.