GRIP 1 Grote brand (ambassade Verenigd Koninkrijk) Lange Voorhout - Den Haag 21-04-2015

Auteur Topic: GRIP 1 Grote brand (ambassade Verenigd Koninkrijk) Lange Voorhout - Den Haag 21-04-2015  (gelezen 16096 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Citaat van: Hendriksje link=msg=1346363 date=1430060539
Leg het mij dan eens uit? Weinig toevoegende reactie.

Dat is het probleem juist. Als je alles moet beargumenteren dan is de lol er soms snel vanaf. Ik denk dat Heijnsbergen uitermate goed weet waar hij over praat en dan kan iedereen met regeltjes en procedures komen, maar ik zou hem toch maar eens wat meer gaan geloven ipv alles in twijfel te trekken. De praktijk zegt toch vaak iets meer dan het van achter de computer oplezen van geschreven regeltjes :)


Hendriksje

  • Hoofdagent | Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Als je alle andere reacties hebt gelezen, en mijn reactie gebaseerd op een praktijkcasus, ben ik er toch stellig van overtuigd dat hij er dit keer wel naast zit.

Verder neem jij maar aan dat ik alles in twijfel trek, maar dit is de eerste keer dat ik uberhaupt reageer op zijn post en heb ook niets met hem van doen gehad. Ik ken Heijnsbergen verder niet, dus een waardeoordeel laat ik dan ook achterwegen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Hendriksje link=msg=1346367 date=1430062392
Als je alle andere reacties hebt gelezen, en mijn reactie gebaseerd op een praktijkcasus, ben ik er toch stellig van overtuigd dat hij er dit keer wel naast zit.

Verder neem jij maar aan dat ik alles in twijfel trek, maar dit is de eerste keer dat ik uberhaupt reageer op zijn post en heb ook niets met hem van doen gehad. Ik ken Heijnsbergen verder niet, dus een waardeoordeel laat ik dan ook achterwegen.
Voor jouw beeldvorming Heijnsbergen zit zeer dicht bij het vuur, en weet echt wel waar hij over praat ::)


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Mijn reactie was puur gerelateerd aan de verdragen die dit regelen, daar bestaan geen uitzonderingen op dit gebied voor het betreden zonder toestemming.

Maar daarmee wilde ik zeker niet beweren dat in de hulpverlenings praktijk er nooit zonder toestemming betreden zal worden. Alleen al omdat ik een leek ben en dat dus niet weet.
( En ik weet heel goed dat forumlid Heijnsbergen dat beter weet dan ik.)

Of dat door het betreffende land ook geaccepteerd wordt is een andere discussie, meer iets voor een ander forum.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Maar er is een wereld van verschil tussen het zomaar zonder reden van het betreden van een ambassade, of het moeten betreden van een ambassade vanwege brand. En de brandweer schade beperkend moet gaan optreden. En dat schade beperkend optreden geld dan nog geen eens niet direct voor een ambassade zelf, maar voor de omliggende panden.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Maar er is een wereld van verschil tussen het zomaar zonder reden van het betreden van een ambassade, of het moeten betreden van een ambassade vanwege brand.

Naja, dat is wat ik bedoel met de opmerking dat het aan het land van de ambassade is hoe men daar op reageert als het gebeurt.
Die wereld van verschil volgt de regels van het gezond boeren verstand, maar dat wil niet zeggen dat het land van de ambassade dat ook gebruikt..

En aangezien dat veel meer te maken heeft met politiek en internationale verhoudingen, en veel minder met hulpverlening, lijkt me dat punt geen discussie voor dit forum.

( Van de andere kant, als er geen hulp geboden wordt, voldoet men ook niet aan de internationale verdragen rond diplomatiek verkeer en ambassades. 😕 )

Maar als leek ga ik er vanuit dat er voor de meeste ambassades gewoon afspraken zijn gemaakt, en omgezet in (hopelijk) werkbare regels voor de praktijk.  Vergelijkbaar met de "aanvalsplannen" voor andere objecten, waar ik wel eens over lees in andere topics.
En daarnaast zullen er ook wel scenario's zijn die juist gaan over het zonder toestemming betreden, inclusief wie daar over beslist.
We hebben ten slotte niet voor niks een goed georganiseerde hulpverlening in Nederland.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten