Zuurstof gebruik bij Reddingsbrigades

Auteur Topic: Zuurstof gebruik bij Reddingsbrigades  (gelezen 11743 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Gepost op: 21 april 2015, 22:18:16
Ik heb mijn vraagtekens bij het gebruik van zuurstof door Reddingsbrigades. De theoretische achtergrond van Redders schiet in mijn ogen tekort. In mijn ervaring blijft dit beperkt tot een DAN cursus, gericht op duikongevallen. In de praktijk komen Redders meer tegen dan duikongevallen (Ik heb het nooit meegemaakt in mijn 7 jaar aan het strand en binnenwater bewakingen) maar er wordt vertelt in de opleiding dat het bijna tot altijd gegeven kan worden. Zelfs bij een sneetje in de vinger. De kennis van risico's van het geven van zuurstof is minimaal tot niet aanwezig.

Wat is jullie ervaring? Mening? Moet het gebruik van zuurstof bij reddingsbrigades beperkt worden tot werkelijk drenkelingen/reanimatie settings of moet het gebruik uitgebreid worden door het verhogen van kennis en uitbreiden van beschikbaar materiaal?




Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #1 Gepost op: 22 april 2015, 08:47:16
Citaat van: spades link=msg=1345407 date=1429647496
Ik heb mijn vraagtekens bij het gebruik van zuurstof door Reddingsbrigades. De theoretische achtergrond van Redders schiet in mijn ogen tekort. In mijn ervaring blijft dit beperkt tot een DAN cursus, gericht op duikongevallen. In de praktijk komen Redders meer tegen dan duikongevallen (Ik heb het nooit meegemaakt in mijn 7 jaar aan het strand en binnenwater bewakingen) maar er wordt vertelt in de opleiding dat het bijna tot altijd gegeven kan worden. Zelfs bij een sneetje in de vinger. De kennis van risico's van het geven van zuurstof is minimaal tot niet aanwezig.

Wat is jullie ervaring? Mening? Moet het gebruik van zuurstof bij reddingsbrigades beperkt worden tot werkelijk drenkelingen/reanimatie settings of moet het gebruik uitgebreid worden door het verhogen van kennis en uitbreiden van beschikbaar materiaal?

K heb weinig ervaring met reddingsbrigades en hun opleidingen maar k weet wel dat de DAN Oxygen een betere theoretische basis bied voor zuurstof eerste hulp dan welke (para) medische opleiding dan ook (muv anesthesie)


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #2 Gepost op: 22 april 2015, 09:27:38
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1345453 date=1429685236
K heb weinig ervaring met reddingsbrigades en hun opleidingen maar k weet wel dat de DAN Oxygen een betere theoretische basis bied voor zuurstof eerste hulp dan welke (para) medische opleiding dan ook (muv anesthesie)

Grap van de dag zeker? Die cursus stelt echt niks voor mijn inziens, laat staan dat een leek meer theoretische kennis heeft van zuurstoftherapie dan (para)medici..


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #3 Gepost op: 22 april 2015, 09:44:04
Citaat van: -Joost- link=msg=1345461 date=1429687658
Grap van de dag zeker? Die cursus stelt echt niks voor mijn inziens, laat staan dat een leek meer theoretische kennis heeft van zuurstoftherapie dan (para)medici..

Ga je maar eens verdiepen in de verschillende medische en verpleegkundige basis opleidingen...dan zul je zien dat de DAN-Oxygen stukken uitgebreider is dan die van de verpleegkundige en medische opleidigen.

Menig ambupleeg in Nederland kan niet eens beademen met een MTV....omdat men er onbekend mee is....en dat geldt ook voor andere systemen die preklinisch gebruikt worden en niet in de kliniek...


En dat jij het niet veel vindt voorstellen. .prima...dat is jouw mening...

Ook de PHTLS stelt mijn inziens weinig voor..maar ambulancezorg ziet het als bijbel en DE standaard...dus ieder zijn mening..


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #4 Gepost op: 22 april 2015, 10:08:57
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1345469 date=1429688644

Ga je maar eens verdiepen in de verschillende medische en verpleegkundige basis opleidingen...dan zul je zien dat de DAN-Oxygen stukken uitgebreider is dan die van de verpleegkundige en medische
opleidingen.

Menig ambupleeg in Nederland kan niet eens beademen met een MTV....omdat men er onbekend mee is....en dat geldt ook voor andere systemen die preklinisch gebruikt worden en niet in de kliniek...

En dat jij het niet veel vindt voorstellen. .prima...dat is jouw mening...

Ook de PHTLS stelt mijn inziens weinig voor..maar ambulancezorg ziet het als bijbel en DE standaard...dus ieder zijn mening..


De DAN opleiding is een cursus van anderhalve dag. Je denkt toch zeker niet, dat je dan over meer handelingsvaardigheid beschikt dan een ambulanceverpleegkundige?

Als je dan inderdaad zo'n uitgesproken mening hebt, dan vraagt wel om een inhoudelijke toelichting.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #5 Gepost op: 22 april 2015, 10:12:25
Citaat van: spades link=msg=1345407 date=1429647496

Ik heb mijn vraagtekens bij het gebruik van zuurstof door Reddingsbrigades. De theoretische achtergrond van Redders schiet in mijn ogen tekort. In mijn ervaring blijft dit beperkt tot een DAN cursus, gericht op duikongevallen. In de praktijk komen Redders meer tegen dan duikongevallen (Ik heb het nooit meegemaakt in mijn 7 jaar aan het strand en binnenwater bewakingen) maar er wordt vertelt in de opleiding dat het bijna tot altijd gegeven kan worden. Zelfs bij een sneetje in de vinger. De kennis van risico's van het geven van zuurstof is minimaal tot niet aanwezig.

Wat is jullie ervaring? Mening? Moet het gebruik van zuurstof bij reddingsbrigades beperkt worden tot werkelijk drenkelingen/reanimatie settings of moet het gebruik uitgebreid worden door het verhogen van kennis en uitbreiden van beschikbaar materiaal?


Eerder is dit punt uitgebreid onderwerp geweest van discussie in het kader van voorbehouden handelingen. Vooral Masker Ballon Beademing en het toedienen van zuurstof zijn uitgebreid aan de orde geweest. Ook werd het fenomeen DAN opleiding uitgediept. Je wordt niet vrolijk van al dat gerommel.

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=8276.msg1046226#msg1046226

In het kader van jouw vraag is dit een interessant Topic om nog eens terug te lezen.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #6 Gepost op: 22 april 2015, 10:19:19
Citaat van: Expert link=msg=1345475 date=1429690137
De DAN opleiding is een cursus van anderhalve dag. Je denkt toch zeker niet, dat je dan over meer handelingsvaardigheid beschikt dan een ambulanceverpleegkundige?

Als je dan inderdaad zo'n uitgesproken mening hebt, dan vraagt wel om een inhoudelijke toelichting.

Hoeveel (ambu-) plegen en artsen hebben les gehad in beademen met een MTV? En binnen hoeveel ambulancediensten word deze MTV gebruikt? Ik ken er maar 3 (Friesland; Twente en Amsterdam). Misschien zijn er meer..
Dus ook de handelingsvaardigheid van de gemiddelde ambulancepleeg is zeer minimaal zo niet onvoldoende. En bij de jaarlijkse refresher van de diverse DAN cursussen wordt het weer behandeld. Dat is al meer dan binnen ambulancezorg Nederland.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #7 Gepost op: 22 april 2015, 11:45:37
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1345481 date=1429690759

Hoeveel (ambu-) plegen en artsen hebben les gehad in beademen met een MTV? En binnen hoeveel ambulancediensten word deze MTV gebruikt? Ik ken er maar 3 (Friesland; Twente en Amsterdam). Misschien zijn er meer..

Dus ook de handelingsvaardigheid van de gemiddelde ambulancepleeg is zeer minimaal zo niet onvoldoende. En bij de jaarlijkse refresher van de diverse DAN cursussen wordt het weer behandeld. Dat is al meer dan binnen ambulancezorg Nederland.


Pleegje,

Ten eerste gaat het Topic over zuurstoftoediening. Vervolgens kom jij met DAN op de proppen en stelt vervolgens in een kronkel de handelingsvaardigheid en het opleidingsniveau van ambulanceverpleegkundigen ten aanzien van MTV ter discussie.

DAN interesseert me niks. Het is een cursus van anderhalve dag, die voor iedereen toegankelijk is. Bij één van de aanbieders wordt er wel een eis gesteld aan deelname. De minimum leeftijd voor deelname is 10 jaar.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #8 Gepost op: 22 april 2015, 12:11:00
Laat ik ook benadrukken dat er door strandwachten niet zal worden beademd met een BVM of MTV, uitgezonderd enkele organisaties in het binnenland die deze materialen hebben na het volgen van een DAN cursus. Als zij daar eens in de 5 jaar een reanimatie zien zal dat veel zijn, buiten het feit dat je dit ook helemaal niet zou moeten willen.  

Waar spades hier op doelt zijn de zuurstofsets die wij op de strandauto's hebben liggen; cilinder, non-rebreather maskers en een masker voor beademing bij reanimatie. Het 'passief' toedienen van zuurstof gebeurd, onder het mom van een DAN cursus, naar eigen inzicht van de strandwacht. Er hangt hier geen enkel protocol aan vast en er wordt in de besproken cursus geen aandacht besteed aan indicaties naast duikongevallen en drenkelingen.

In de praktijk zie je dat de mensen met een (para)medische achtergrond hier vraagtekens bij zetten, terwijl de collegae zonder kennis van zaken blind varen op wat er door een DAN instructeur is verteld. De mensen die dit kennistekort inzien overleggen vaak even met de aanrijdende verpleegkundige.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #9 Gepost op: 22 april 2015, 13:52:47
Citaat van: -Joost- link=msg=1345518 date=1429697460
Laat ik ook benadrukken dat er door strandwachten niet zal worden beademd met een BVM of MTV, uitgezonderd enkele organisaties in het binnenland die deze materialen hebben na het volgen van een DAN cursus. Als zij daar eens in de 5 jaar een reanimatie zien zal dat veel zijn, buiten het feit dat je dit ook helemaal niet zou moeten willen.  

Waar spades hier op doelt zijn de zuurstofsets die wij op de strandauto's hebben liggen; cilinder, non-rebreather maskers en een masker voor beademing bij reanimatie. Het 'passief' toedienen van zuurstof gebeurd, onder het mom van een DAN cursus, naar eigen inzicht van de strandwacht. Er hangt hier geen enkel protocol aan vast en er wordt in de besproken cursus geen aandacht besteed aan indicaties naast duikongevallen en drenkelingen.

In de praktijk zie je dat de mensen met een (para)medische achtergrond hier vraagtekens bij zetten, terwijl de collegae zonder kennis van zaken blind varen op wat er door een DAN instructeur is verteld. De mensen die dit kennistekort inzien overleggen vaak even met de aanrijdende verpleegkundige.

Joost...
Bedankt voor de verheldering. Ik ben er vanuit gegaan dat jullie de gehele DAN-oxygen kregen..en daar zit de MTV namelijk ook bij.

Van datgene wat je beschrijft is een niet wenselijke situatie en kan tot zeer vervelende situaties leiden. Dan snap ik jouw en spades zijn punt en heb ik weinig aanvullends verder in deze discussie..