Zuurstof gebruik bij Reddingsbrigades

Auteur Topic: Zuurstof gebruik bij Reddingsbrigades  (gelezen 11696 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #20 Gepost op: 23 april 2015, 20:53:08
Nee, zelfde zuurstof maar ehbo is niet in de zorg. Dat is wel een geschil.

9910001
9910001


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #21 Gepost op: 23 april 2015, 20:59:24
Ja maar ook buiten de zorg is medicinale zuurstof een geneesmiddel waar een recept voor nodig is...

Als je je patiënt nou technische of lab zuurstof geeft heb je geen recept nodig. Maar of dit dan op andere vlakken weer de bedoeling is?.

Het maakt niet uit of je de medische zuurstof toedient op straat, in het park, in het ziekenhuis of in t zwembad... Het is en blijft een medicament wat geen zelfzorg geneesmiddel is.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #22 Gepost op: 23 april 2015, 21:12:37
9910001


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #23 Gepost op: 23 april 2015, 21:29:58
Expert, dank voor je verwijzing. Ik ga het van de week even rustig doorspitten aangezien ik het wel vrij taaie kost vindt.

Anyhow. Joost verwoordde mijn vraag vrij aardig en ik loop er inderdaad  tegen aan Joost dat er minimale opleiding wordt gegeven binnen reddingsbrigades waarbij de strandwacht met minimale fysiologische kennis een keus moet maken, wel of geen zuurstof. Wat zijn betere opties in deze?
Daarnaast vraag ik me af wat het nut is van passieve zuurstof toediening zonder de overdruk bij een drenkeling bij natte verdrinking. Mijn kennis als HBO-V'er gaat niet zo ver maar lijkt mij niet heel effectief doordat de massage niet voor volledige ventilatie zorg en mindere diffusie van zuurstof door het vocht in de longen.


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #24 Gepost op: 23 april 2015, 21:37:39
Dank 9910001! Ik ga is kijken deze zomer of ik er wat mee kan.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #25 Gepost op: 23 april 2015, 22:22:47
Citaat van: spades link=msg=1345897 date=1429817398
Expert, dank voor je verwijzing. Ik ga het van de week even rustig doorspitten aangezien ik het wel vrij taaie kost vindt.

Anyhow. Joost verwoordde mijn vraag vrij aardig en ik loop er inderdaad  tegen aan Joost dat er minimale opleiding wordt gegeven binnen reddingsbrigades waarbij de strandwacht met minimale fysiologische kennis een keus moet maken, wel of geen zuurstof. Wat zijn betere opties in deze?
Daarnaast vraag ik me af wat het nut is van passieve zuurstof toediening zonder de overdruk bij een drenkeling bij natte verdrinking. Mijn kennis als HBO-V'er gaat niet zo ver maar lijkt mij niet heel effectief doordat de massage niet voor volledige ventilatie zorg en mindere diffusie van zuurstof door het vocht in de longen.

Je bedoelt dus bij een reanimatie?


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #26 Gepost op: 24 april 2015, 10:09:37
Juist ja


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #27 Gepost op: 25 april 2015, 18:58:53
Citaat van: spades link=msg=1345897 date=1429817398
Daarnaast vraag ik me af wat het nut is van passieve zuurstof toediening zonder de overdruk bij een drenkeling bij natte verdrinking. Mijn kennis als HBO-V'er gaat niet zo ver maar lijkt mij niet heel effectief doordat de massage niet voor volledige ventilatie zorg en mindere diffusie van zuurstof door het vocht in de longen.

Zoals we het er gisteren over hadden is dit wel een interessant topic om even door te lezen: Nieuwe Richtlijnen Reanimatie, to breathe or not to breathe...


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #28 Gepost op: 10 juni 2015, 19:44:06
In Kennemerland is het inmiddels via meerdere afspraken geregeld.
Onder andere via het convenant met de VRK, met daaronder Witte kolomafspraken.
De zuurstof wordt door de RAV aan ons verstrekt en de RAV levert ook 2 instructeurs voor jaarlijkse scholing.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #29 Gepost op: 12 juni 2015, 09:31:10
Hoe gaat het geven van o2 dan? Overleggen jullie telefonisch/C2000isch met het aanrijdende ambulance personeel of jullie zuurstof moeten geven?

Verder wilde ik dit artikel even delen met jullie.
http://www.theage.com.au/victoria/oxygen-damaging-for-heart-attack-patients-study-says-20141120-11qgzl.html