Brandweerduikers pas na half uur bij fataal ongeluk - Anna Paulowna 22-04-2015

Auteur Topic: Brandweerduikers pas na half uur bij fataal ongeluk - Anna Paulowna 22-04-2015  (gelezen 67841 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: mallemiering link=msg=1345846 date=1429800254
Dan waren ze er iets sneller geweest, maar nog steeds te laat om het slachtoffer te redden.
Dat is een gewaagde uitspraak. Dit is iets wat we waarschijnlijk nooit gaan weten, in ieder geval niet met de zekerheid waarmee jij dit nu plaatst.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Nou...of je nu 20 minuten je adem kunt inhouden of 25 minuten. Ik gok op hetzelfde resultaat.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Het is al eerder gezegt. In het eerste uur is er nog sprake van redding, daarna wordt het gewoon berging. En dus is het toch wel belangrijk dat er een snelle duikinzet gebeurd. Want als het duikteam na een half uur terplaatse is, is het slachtoffer nog niet gevonden en ligt het nog onder water. Dus die zal dan eerst nog gezocht moeten worden. Met een beetje mazzel wordt een auto snel gevonden, anders verlies je  zomaar weer 10 minuten of meer met het zoeken. Het eerste uur kan dus zeer snel voorbij gaan.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: grizz link=msg=1345853 date=1429800957
Nou...of je nu 20 minuten je adem kunt inhouden of 25 minuten. Ik gok op hetzelfde resultaat.
Iedere minuut kan het verschil maken. Hulpverleners spreken niet voor niets over het gouden uur. Ik zal de laatste zijn die roept dat iemand nog geleefd had, maar laten we ook niet doorslaan naar het andere uiterste.

En gokken met levens doen we volgens mij ook niet.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Ik niet nee. De overheid kennelijk wel...maar goed  98uiye

Ik ben het eensch met Mallemiering. Alarmering duikteam HHW (welke dichterbij zit als hoorn) en dan de rit naar AP. Dan ben je ook een half uur verder. Dan de inzet.Dan heb je misschien het slt met 35 a 40 minuten. Dat volhouden onder water.... ach gokken doen we niet. Klopt. Maar ik ben er niet van overtuigd dat het daarna erg goed met je gaat...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Ik blijf het verhaaltje wel/niet inzetten van de marine duikers een krom verhaal vinden ook de uitleg van Mallemiering brengt daarin geen verandering eerder maakt het het verhaaltje vreemder.

Afgelopen zaterdag zijn ze om pak hem beet 22.00 uur wel gepiept voor een inzet in Hoorn (auto van de Schellinkhouterdijk) dat is niet alleen buiten de standaard uren waarop het team standby is maar ook nog eens in het weekeinde. Daarnaast kun je bij "piesend" de afstand Den Helder - Anna Pauwlona overbruggen dus er had zeker tijd winst te boeken geweest.

Dus blijft vreemd wel piepen in het weekeinde voor een inzet van zo'n 50 toeteren maar niet door de weeks voor een inzet om het hoekje van de deur....
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Ik ben het niet volledig oneens met Mallemiering, ik geef alleen aan dat je nooit (nu al) met zekerheid kan stellen dat hij het dan niet had overleefd. Zeker niet als er (nog) geen onderzoek naar is gedaan.

En nogmaals, als je 10 minuten eerder bent, dan is de kans wel groter. Hoe veel groter, dat is niet aan mij. Maar goed, dat soort termijnen kennen we ook bij reanimaties en aanrijdtijden voor woningbranden etc. Dus volgens mij zeg ik hier toch ook niets geks.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
O maar ik snap de uitleg van Mallemiering ook helemaal dat is ook niet waar het omgaat evenals de uitleg van Grizz ook die is aannemelijk en zelfs jou betoog is dat.

Het uiteindelijke verhaal is eenvoudig dat je pas kun spreken van een geslaagde inzet als je het SO levend op de kant hebt soms is dat na bijna een uur het geval en soms ben je met 5 minuten al veel te laat.

Ik ga alleen niet met Mallemierings uitleg mee waar het de inzet van de Marineduikers betreft ik vind dat de VRNHN daar wel erg vrijblijvend mee omgaat zet ze of als een "gewoon" duikteam in of geheel niet maar niet wanneer het je leuk lijkt heeft mijns inziens iets met het kunnen vertrouwen op de hulpverlening te maken ( waarmee ik NIET bedoel dat duikers van andere regio's onbetrouwbaar zijn maar dat begreep je al )
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Bas Witvliet

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,099
Na verwachting komen de duikteams in Noord-Holland Noord rond juni/juli weer in dienst.

(Bron: Brandweer NHN)


mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1345866 date=1429803732

Ik ga alleen niet met Mallemierings uitleg mee waar het de inzet van de Marineduikers betreft ik vind dat de VRNHN daar wel erg vrijblijvend mee omgaat zet ze of als een "gewoon" duikteam in of geheel niet maar niet wanneer het je leuk lijkt heeft mijns inziens iets met het kunnen vertrouwen op de hulpverlening te maken ( waarmee ik NIET bedoel dat duikers van andere regio's onbetrouwbaar zijn maar dat begreep je al )
Je kunt die marineduikers ook zien als een extraatje. Voorlopig vallen ze niet onder de VR, dus die hebben ook niets te eisen. Het is prettig als ze er zijn, maar je moet er niet op rekenen. Ook als ze overdag een inzet hebben in hun eigen taakveld zijn ze niet beschikbaar.
Assumption is the mother of all fuck-ups